1 of 6 |  1 2 3 >  Last ›
Mening met respect!
change_status
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2012-11-03

Geachte Musicalworldmedewerkers, fans, forumgebruikers en theaterliefhebbers,

Ik heb er lang over nagedacht of ik een keer een berichtje zou achterlaten op dit forum maar na de kritiek die ik heb geuit over het forum in het filmpje over de perspresentatie van Shrek had ik toch het gevoel dat ik het nog meer moest onderbouwen.
Wat ik heb gezegd is dat ik vind dat de meesten van jullie veel te onbesuisd kritiek hebben over mensen uit het vak. Een aantal reacties hierop waren zeer grappig zoals: ‘‘Ik begin de William een beetje irritant te vinden’’ Dit soort reacties geeft bij mij aan hoe het dus voelt om ongenadige kritiek te krijgen en in dit geval van iemand uit het vak zelf.
Laat ik voorop stellen dat een ieder van jullie een mening mag hebben. Echter zoals het topic aangeeft maar wel met respect. Ik weet dat velen van jullie bijvoorbeeld mij niet als Shrek zien maar om iemand voordat hij überhaupt een noot gezongen of woord gezegd heeft al volledig door het slijk te halen is natuurlijk van een niveau dat niet past bij Nederlands meest verzorgende Musicalfansite. En dat is precies wat ik graag kwijt zou willen. Niet alleen voor mij maar juist ook voor al mijn andere fantastische collega’s die elke avond hun reet er af werken om een prachtige voorstelling neer te zetten.
Ik denk dat Musicaltheater 1 van de zwaarste disciplines is die er bestaan en kijk dan eens naar ons kleine kikkerlandje. Wat mogen wij trots zijn dat hier zoveel musicalaanbod bestaat en dat er zo vreselijk veel talent rondloopt. Ik zeg hierbij echt niet dat jullie allemaal heilig hoeven te doen over iedereen maar jullie mogen af en toe wel wat meer nadenken over hoe snel je even iets kan zeggen over iemand en wat dat eventueel met iemand kan doen als die persoon het leest.
Wat ik ook graag wil bereiken met dit bericht is dat ik als geen ander zie hoe Musicaltheater een deel van de maatschappij is geworden. In Engeland en Amerika worden mensen al veel meer van jongs af aan gestimuleerd om iets met theater te doen. Wij kennen dat in Nederland minder simpelweg omdat onder andere onze cultuurontwikkeling nog relatief jong is, maar er komt wel verandering in. Ja mensen, we beginnen erbij te horen en dat geldt dus ook voor jullie. De theaterliefhebber! Het soms wat meer realiseren dat een ‘‘Wicked of een ‘‘Shrek’’ hier gewoon staat is daar denk ik al een begin bij.
Toch wil ik ook graag de operators van deze site aanspreken. Ook bij jullie bespeur ik regelmatig een bevooroordeelde mening. Vergeet niet dat jullie een voorbeeldfunctie zijn voor velen van hier. Daarmee bedoel ik onder andere dat als ik bijvoorbeeld een recensie lees ik na de recensie al kan raden wie hem geschreven heeft. Als je recensent wil zijn, prima, maar pas op voor vooraf gestelde meningen uit het forum!
Kortom probeer te praten en te reageren met respect. Als je iemand ‘‘ruk’’ vindt prima maar realiseer je eens iets meer hoe hard werken het is voor die persoon en hoeveel liefde iemand geeft om een mooie voorstelling neer te zetten.

Bedankt voor jullie aandacht en hopelijk tot in het theater!

Bedenk maar zo iemand in het musicaltheater beoefent een professie, iemand met een mening op een forum niet.

Vriendelijke groet,
William Spaaij

  [ # 1 ] 03 November 2012 02:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Welkom op Musicalworld William! Hoop je nog vaak hier te zien (en natuurlijk in het theater!)

Ik had liever gezien dat de aanleiding om je aan te melden een leukere was. Maar het probleem wat je aansnijdt is mij ook niet onbekend als ik zo nu en dan weer een aantal nieuwe posts zie in bepaalde topics. Zo af en toe kom ik negatieve meningen over personen tegen, onnodig kwetsend en helaas maar al te vaak zonder fatsoenlijke onderbouwing.

Dat is niet leuk, maar bedenk wel dat de schrijvers op dit forum uit alle rangen en standen van onze samenleving komen, vele leeftijdsgroepen, zodat niet iedereen zijn boodschap goed onder woorden kan brengen zonder dat deze onnodig kwetsend kan zijn al was het niet zo bedoeld, en ook niet iedereen snapt dat een mening eigenlijk ook onderbouwd hoort te worden.

Het geven van ongezouten meningen past ook wel een beetje in onze aard. Als er weer een WK voetbal is, weten 16 miljoen coaches het weer beter. Maar ik snap ook dat het lezen van al die meningen voor vele musicalacteurs die zich elke dag inspannen om een mooie prestatie neer te zetten niet leuk is. Misschien dat jouw bericht ertoe bijdraagt dat we met z’n allen proberen met wat meer respect naar dit mooie vak te kijken!

En: toi toi toi voor morgen voor jou en de rest van de cast! 😄

  [ # 2 ] 03 November 2012 02:25 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Respect dat je je in deze slangenkuil mengt maar ik begrijp niet goed waarom. Er zijn zoveel meningen als er mensen zijn maar wat is het nut van een dergelijk forum nog als je je mening niet meer kan en mag uiten ? Als je bij voorbaat al rekening moet gaan houden met mensen uit het vak die ‘misschien wel’ meelezen ? Als je je mening maar voor je moet houden omdat ze op het toneel zo ontzettend hard werken ? Ik werk in mijn dagelijkse baan ook hard maar als dat op een of andere manier niet goed gaat word ik ook op mijn prestaties afgerekend. Niet publiekelijk en dat is het verschil met mensen uit het theatervak die wél bewust een professioneel leven in de schijnwerpers kiezen.

Voor mezelf sprekend probeer ik altijd respectvol mijn mening te verwoorden en die is gebaseerd op wat ik in het theater zie en mijn persoonlijke smaken en voorkeuren. Ik vind theater een prachtig iets. Soms is het mijn smaak niet en soms is de uitvoering niet wat je ervan mag verwachten. En hoeveel mensen uit het vak er hier ook meelezen, het zal mij er nooit van weerhouden om mijn persoonlijke mening te geven.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 3 ] 03 November 2012 02:50 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2012-03-17

Ik denk wel dat we hier een goed nieuw topic hebben !
Want nu kan iedereen hier gewoon hun mening schrijven maar dan wel goed nadenken of er niets pijnlijks in zit !
Ik ga het in ieder geval wel doen want ik betrap me er zelf ook regelmatig op !

Ik zelf bijvoorbeeld vind het wel leuk dat Keet! de (nieuwe) Glinda is geworden en ze klinkt ook goed maar had het Manon Novak meer gegund want zei zit toch al jaren in het vak en ik denk niet dat Keet (behalve bij kinderen dan) veel meer bekendheid trekt dan Manon en ze hebben gelijken kwaliteiten !

  [ # 4 ] 03 November 2012 02:55 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  483
Geregistreerd  2011-09-14

Ik ben het eigenlijk wel met William eens hoor.

Ik erger me de laatste tijd wel eens aan de kritieken die ik hier lees, zonder dat mensen ook maar iets hebben gezien of gehoord of zonder een goede onderbouwing. Allebei die dingen zijn nodig om (in ieder geval voor mij) geloofwaardig over te komen. Ik vind dat er op het forum over het algemeen een meer negatievere sfeer hangt dan positief (of dat het iig vaak doorslaat). Net zoals bij TLM: in het begin werd het zo goed als de grond ingeboord, ook op onterechte gebieden (en ja: ik heb de voorstelling gezien). Pas na een paar maanden kwamen er meer (terechte) positieve reacties naar voren.

Ik kom in ieder geval vanavond naar Shrek kijken, William, en ik hoop je na afloop nog even te kunnen zien en mijn mening te kunnen geven 😉

  [ # 5 ] 03 November 2012 02:58 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  540
Geregistreerd  2009-11-25

Met alle respect 😊 maar het geven van een mening heeft niets te maken met het feit dat mensen hard werken, dat we blij mogen zijn dat Wicked en Shrek in Nederland op de planken staan ( en daar ben ik blij om ) en of je een theaterliefhebber bent. Een forum is bedoeld om je mening te geven en dit kan ook een mening over een bepaalde casting zijn. Ik ben met je eens dat het fijner is om een goed onderbouwde mening te lezen omdat je er dan beter over kunt discussieren. Maar ook het geven van een oordeel op basis van smaak is iets wat op een forum thuishoort. Dat de manier waarop dit verwoord wordt soms in bewoordingen gebeurd die ik zelf niet zou kiezen tja ...
Maar wat is inhoudelijk het verschil tussen ik vind William als artiesr ruk en William kan mij als artiest niet bekoren?
Dit geldt dan weer niet voor mij want ik vond je in MP heel bekwaam, maar dat is ook maar een mening.

   Handtekening   

“Het gaat om vandaag..Vandaag is de dag”

  [ # 6 ] 03 November 2012 03:10 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2012-03-17

milcof - 03 November 2012 02:55 PM

Ik ben het eigenlijk wel met William eens hoor.

Ik erger me de laatste tijd wel eens aan de kritieken die ik hier lees, zonder dat mensen ook maar iets hebben gezien of gehoord of zonder een goede onderbouwing. Allebei die dingen zijn nodig om (in ieder geval voor mij) geloofwaardig over te komen. Ik vind dat er op het forum over het algemeen een meer negatievere sfeer hangt dan positief (of dat het iig vaak doorslaat). Net zoals bij TLM: in het begin werd het zo goed als de grond ingeboord, ook op onterechte gebieden (en ja: ik heb de voorstelling gezien). Pas na een paar maanden kwamen er meer (terechte) positieve reacties naar voren.

Ik kom in ieder geval vanavond naar Shrek kijken, William, en ik hoop je na afloop nog even te kunnen zien en mijn mening te kunnen geven 😉

milcof als ik het goed schrijf ? wat je nu schrijft ben ik het helemaal eens vind hier de sfeer ook best negatief . Ik schrijf hier niet zoveel maar als ik wat schrijf ben ik ook soms een beetje bang dat het verkeerd begrepen word of negatief op gereageerd word . En misschien ben ik ook te zacht hahaha

  [ # 7 ] 03 November 2012 03:14 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen ik vind hem een vreselijke acteur of ik vind hem een vreselijk mens.
Ik lees de laatste tijd steeds vaker dat mensen worden “aangevallen”  op de persoon en niet op zijn/haar kwaliteiten. Wat mij betreft is het tweede volledig negatief en nergens voor nodig.

Daarnaast is er niets tegen nuanceren, eerst zien - dan oordelen en een klein beetje positiviteit.
Het maakt niet alleen het leven van de lezers fijner, maak ook die van je zelf.

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

  [ # 8 ] 03 November 2012 03:16 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

jari - 03 November 2012 02:58 PM

Met alle respect 😊 maar het geven van een mening heeft niets te maken met het feit dat mensen hard werken, dat we blij mogen zijn dat Wicked en Shrek in Nederland op de planken staan ( en daar ben ik blij om ) en of je een theaterliefhebber bent. Een forum is bedoeld om je mening te geven en dit kan ook een mening over een bepaalde casting zijn. Ik ben met je eens dat het fijner is om een goed onderbouwde mening te lezen omdat je er dan beter over kunt discussieren. Maar ook het geven van een oordeel op basis van smaak is iets wat op een forum thuishoort. Dat de manier waarop dit verwoord wordt soms in bewoordingen gebeurd die ik zelf niet zou kiezen tja ...
Maar wat is inhoudelijk het verschil tussen ik vind William als artiesr ruk en William kan mij als artiest niet bekoren?
Dit geldt dan weer niet voor mij want ik vond je in MP heel bekwaam, maar dat is ook maar een mening.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Ik vind het heel aandoenlijk dat een gerespecteerde musicalacteur als William Spaaij zich hier op het forum komt eh… ja wat eigenlijk? Aandacht vragen voor het respectvoller omgaan met de musicalacteurs, denk ik. En het à­s ook niet leuk als iemand, voordat er ook maar één noot gezongen is, een musical of acteur afschrijft, maar het is internet en daar zijn mensen soms hard. Ik kom op mijn werk ook mensen tegen die me bij voorbaat al afschrijven, aan mij dan om het tegendeel te bewijzen toch?

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 9 ] 03 November 2012 03:23 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Zomaar een aantal gedachten die naar aanleiding van dit topic door mijn hoofd gaan:

-iedereen heeft recht op een eigen mening, maar niet alles hoeft gezegd of geschreven te worden
-iedereen vindt het fijn om waardering voor zijn of haar werk te krijgen
-geschreven woorden komen harder en botter over dan gesproken woorden
-musicaltickets zijn erg duur en je mag waar voor je geld verwachten
-de kwaliteit van de Nederlandse musical is nog lang niet op die van West End en Broadway
-bezoekers zijn geen recensenten
-recensenten worden uitgenodigd hun mening te geven
-bezoekers en recensenten kunnen het inderdaad soms beter weten
-je kunt recensies en bezoekersverslagen ook niet lezen
-sympa- of antipathieën betreffende een bepaalde artiest gaan nooit verdwijnen, ongeacht de prestaties
-alle leden van Musicalworld samen vormen ongeveer vier volle zalen Circustheater
-een negatief commentaar blijft langer hangen dan een positief commentaar
-teveel musicalproducenten beloven meer dan ze waar maken

Inderdaad een slangenkuil, maar een positieve discussie is altijd leuk. En input van vakmensen kan zeker geen kwaad af en toe op het forum.

  [ # 10 ] 03 November 2012 03:36 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2012-03-17

baud - 03 November 2012 03:23 PM

Zomaar een aantal gedachten die naar aanleiding van dit topic door mijn hoofd gaan:

-iedereen heeft recht op een eigen mening, maar niet alles hoeft gezegd of geschreven te worden
-iedereen vindt het fijn om waardering voor zijn of haar werk te krijgen
-geschreven woorden komen harder en botter over dan gesproken woorden
-musicaltickets zijn erg duur en je mag waar voor je geld verwachten
-de kwaliteit van de Nederlandse musical is nog lang niet op die van West End en Broadway
-bezoekers zijn geen recensenten
-recensenten worden uitgenodigd hun mening te geven
-bezoekers en recensenten kunnen het inderdaad soms beter weten
-je kunt recensies en bezoekersverslagen ook niet lezen
-sympa- of antipathieën betreffende een bepaalde artiest gaan nooit verdwijnen, ongeacht de prestaties
-alle leden van Musicalworld samen vormen ongeveer vier volle zalen Circustheater
-een negatief commentaar blijft langer hangen dan een positief commentaar
-teveel musicalproducenten beloven meer dan ze waar maken

Inderdaad een slangenkuil, maar een positieve discussie is altijd leuk. En input van vakmensen kan zeker geen kwaad af en toe op het forum.

ik ben het met veel van jou stellingen eens !

  [ # 11 ] 03 November 2012 03:51 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  483
Geregistreerd  2011-09-14

baud - 03 November 2012 03:23 PM

Zomaar een aantal gedachten die naar aanleiding van dit topic door mijn hoofd gaan:

-musicaltickets zijn erg duur en je mag waar voor je geld verwachten

Klopt, maar ik vind wel weer dat je alleen achteraf, na het zien van de voorstelling, pas kan bepalen of je waar voor je geld hebt gekregen en dus niet vooraf al. (in dat geval dus of je waar voor je geld zal krijgen)

  [ # 12 ] 03 November 2012 04:23 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  663
Geregistreerd  2004-12-04

Het gaat denk ik inderdaad om de manier waarop meningen worden geuit. En dat het om meningen gaat, niet om vaststaande feiten zoals het ook vaak gebracht wordt.

  [ # 13 ] 03 November 2012 04:31 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Geef iemand het voordeel van de twijfel (mocht je die hebben), tot je hem/de show gezien hebt…

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 14 ] 03 November 2012 04:33 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  120
Geregistreerd  2008-04-14

Meningen mogen soms inderdaad iets genuanceerder geschreven worden, maar vind wel dat iedereen een mening moet hebben. Maar….vooroordelen zullen altijd blijven. Iedereen wordt continu van tevoren beoordeeld. Als je een monteur laat komen voor een kapotte CV ketel, om maar even een heel stom voorbeeld te nemen, en er komt een vrouw aan zullen 9 van de 10 mensen waarschijnlijk ook denken: dat is een vrouw, dus die zal wel niks van dit soort technische dingen weten. Het is dus niet alleen in de theaterwereld zo dat er vooroordelen zijn en mensen elkaar veroordelen zonder de werkprestaties eerst gezien/ervaren te hebben.

Er bestaat ook een groot verschil tussen de persoon die je bent in je vak of op je werk en de persoon die je naast je werk bent. Als ze negatief over je oordelen in je werk, betekent dat niet automatisch dat mensen je dan ook een naar, slecht of stom persoon vinden naast je werk!

[ Gewijzigd: 03 November 2012 04:36 PM by Louisa21 ]
   Handtekening   

Don’t look back because you might fall over what is right infront of you…

  [ # 15 ] 03 November 2012 04:49 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  409
Geregistreerd  2011-11-23

Ik ben het wel met je een William behalve met het stukje ‘Toch wil ik ook graag de operators van deze site aanspreken. Ook bij jullie bespeur ik regelmatig een bevooroordeelde mening. Vergeet niet dat jullie een voorbeeldfunctie zijn voor velen van hier. Daarmee bedoel ik onder andere dat als ik bijvoorbeeld een recensie lees ik na de recensie al kan raden wie hem geschreven heeft. Als je recensent wil zijn, prima, maar pas op voor vooraf gestelde meningen uit het forum! ‘.

Ik vind namelijk dat de ‘operators’ achter deze site ontzettend veel vrije tijd en ‘liefde’ aan deze website besteden en vind hun recensies bijna altijd fijn om te lezen en ik denk niet dat ze hun mening bijstellen naar hetgeen wat de mensen op het forum zeggen. ( En recensies blijven nou eenmaal recenies dus een mening wat iemand die avond gezien heeft en ik vind dat dit per persoon kan verschillen 😉 )

 1 2 3 >  Last ›
1 of 6