17 of 19 | ‹ First  < 15 16 17 18 19 > 
The Sound of Music 2014-2015
  [ # 241 ] 09 April 2015 01:20 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Ik vond hem ook fantastisch vorige week. Meteen voor nog 2 x in Carre besteld.. Supercast en de muziek blijft prachtig. Ik was eigenlijk vergeten hoe mooi deze show is.

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 242 ] 09 April 2015 10:54 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik ben woensdag in Roosendaal geweest en vond er eigenlijk geen klap aan. Het verhaal sprong -zeker naar het einde toe - van hot naar her en toen was het afgelopen. Veel nutteloze decorstukken, ondanks het minimalistische idee dat er schijnbaar achter zit…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 243 ] 10 April 2015 07:42 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

iK schreef een tijdje geleden een ervaringsverslag over deze productie.

Jeeej, de eerste musical van 2015, en dan gelijk zo’n klassieker. Ja, ik kijk elk jaar met kerst de film uit jaar 1901, met de ongeëvenaarde Julie Andrews. Werd de Sound of Music met Anouk Maas als Maria hier een uitzondering op? Het antwoord is nee. Na 50 jaar Sound of Music blijft Julie Andrews the one and only Maria. 

Ik zal proberen niet te veel de azijnpisser te zijn in deze recensie/ervarings-verslag, maar compleet overdonderd was ik niet.

Allereerst begint het met een PRACHTIG stuk zang van de nonnen. Echt, chapeau, ik was weggeblazen.
Maar dan.. het doek gaat op, en ik kijk tegen een soort crepe-papierachtige golf aan wat een Oostenrijks Alpen gebied moet voorstellen. Jammer, hier had toch wel iets meer aandacht aan kunnen worden besteed..

Enfin, stukje bij beetje kom ik meer in de voorstelling hoewel ik toch veel mis.

Waar komt oom Max vandaan? (Ja natuurlijk weet ik dat hij op bezoek komt, en dat hij een suikeroom is, maar dit weet ik uit de film, en het wordt mij niet duidelijk vanaf het toneel)
Er zijn geen scenes met opstandige kinderen en geintjes met een denneappel tijdens het avondeten.   Naar mijn mening adapten de kinderen te snel aan Maria, ik vind ze veel te braaf op een aantal grappige opmerkingen na. Jammer want dat zijn juist de scenes uit de film die ik ontzettend leuk vind.

Over de cast ben ik wel erg te spreken!
Maaike Widdershoven- een nachtegaal, wat een fantastische stem. Als moeder Overste vind ik haar soms iets te gehaast in haar acteerwerk, maar dit geldt eigenlijk voor de gehele voorstelling.
Vajen, Martijn en de kinderen (midden 1: Olaf Schot - Manou Jue Cardoso - Daan van Dalen - Gioia Parijs - Jessie Bom - Antoinet van Berkel): ontzettend goed! Qua zang en acteren zijn ze allemaal goed gecast. De dansscene van Liesl en Rolf kan nog iets scherper, maar overall zijn ze overtuigend en dan zijn er altijd de stembanden van Vajen nog… Had ik ze maar!
Ad - Tsja, ik hou van Ad. Sinds Love Story kan deze man echt niets meer fout doen bij me. Zijn prachtige stem, zijn ONTZETTEND overtuigende acteerwerk, niets op aan te merken.
Armand als oom Max, ook een ontzettend goede verschijning op het toneel. Goed acteerwerk.
Ellen, beleefde haar premiere als barones Schroder vanavond, en met verve! Ze was enorm sterk in haar acteren en timing!
En dan Anouk.. ik ben niet de grootste fan van haar, maar vanavond heeft ze me deels overtuigd. In haar zang was ze het overgrote deel gewoon goed. Ze haalt de noten en het is zuiver. Jammer vind ik haar uitspraak. Alsof we bij kinderen voor kinderen in 1974 zitten. Verstaanbaarheid is belangrijk, maar dit leidde mij gewoon af. Qua acteren vind ik haar iets te gehaast en mag ze meer de naïeve Maria laten zien. Ze komt naar mijn mening te zelfverzekerd en volwassen over, zeker als zij net aankomt bij de Von Trapps. Wel vond ik in tegenstelling tot wat ik las in eerdere recensies de chemie tussen haar en de kapitein sterk.

Over het ensemble had ik mijn twijfels. Zo was Saskia GRANDIOOS, en klonk het gehele ensemble goed, maar vond ik niet alle bijrollen even sterk ingevuld. Uiteraard heb je kleine rolletjes in de productie zitten die nou eenmaal niet veel bijdragen aan het verhaal, maar soms leken deze rolletjes nogal amateuristisch gespeeld. Ik noem een soldaat die totaal niet overtuigend met een geweer over het toneel liep waardoor het bijna grappig werd.

Wel vond ik de scene waarin Liesl via Maria haar kamer naar binnen sneakt heel leuk en sterk. Ze hebben in plaats van favorite things hier het jodel-liedje gebruikt, waarschijnlijk om tijd te winnen/ het geen ontzettende toevoeging was deze scene ook op toneel te spelen. Ik vond het heel leuk uitpakken! En uiteraard de Landler, PRACHTIG!

Qua verhaal en acteren vond ik het te gehaast, karakters vliegen van hot naar her en scenes volgen zich in razend tempo op. Dit komt ook terug in de karakters, zo vond ik Moeder overste soms meer neigen naar een drukke zakenvrouw die haar 3 kinderen nog van school moest halen, moest koken en de was moet doen in plaats van een vrome oude non die een klooster leidt.

In het geheel genomen heb ik echt een leuke avond in het theater gehad. De nummers blijven natuurlijk in je hoofd zitten en Gretl blijft aandoenlijk.
Maar, van mij hoeft het (even) niet meer, de Sound of Music in het theater. Julie Andrews zal nooit worden geëvenaard en wat voor aanpassingen je ook doet, men zal in de zaal toch altijd vergelijken met Julie en de filmversie, en dat pakt 9 van de 10 keer gewoon niet positief uit voor deze cast die er behalve wat kleine punten op na, echt een goede en vermakelijke show neerzet. Voor mij tijd voor nieuwe shows of andere revivals want 3 keer de sound of music in 10 jaar is mij iets teveel van het goede.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 244 ] 14 April 2015 12:41 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik lees net dat Vajèn de zomertour niet kan doen en Lotte Stevens haar plaats inneemt als Liesl. Bron.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 245 ] 15 April 2015 05:33 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  412
Geregistreerd  2012-06-29

Ik weet niet of dat helemaal klopt… Vajèn zal zeker nog een deel van de zomertour doen. Daarnaast staat ze ook gewoon op promotie van de tour.

  [ # 246 ] 17 April 2015 05:26 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Sanne den Besten vervult sinds het behalen van haar diploma, in 2013, rollen in uiteenlopende producties. Van musicals als The Little Mermaid en The Sound of Music in Nederland, tot de moderne muziektheatervoorstelling The Humans in Avignon en New York. Vanaf 15 juni 2015 speelt ze (cover) Fantine in Les Misérables. En wel op West End, in Londen.

Dus geen zomertour voor Sanne (lijkt mij)

  [ # 247 ] 23 April 2015 05:12 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Grappig,  alle 3 de kinderen van Ad Knippels zijn gecast voor de nieuwe kindercast.

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 248 ] 24 May 2015 08:02 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  54
Geregistreerd  2014-04-20

Vandaag bij SoM geweest. Wat een leuke musical! Ik vond het tempo deze keer erg hoog liggen, bij de vorige versie van SoM dacht ik dat het allemaal een stuk langer duurde. Toen was ik ook nog wel jonger en het was een van mijn eerste musicals, dus dat kan ook wel de reden zijn, haha.
Ik zat ver vooraan, erg leuk om te zien hoeveel plezier de kinderen op het podium hebben! Ze waren erg goed.
Ik ben niet zo’n fan van Anouk’s stem (vooral niet als ze de hoge noten zingt; ze haalt de noten wel, maar mooi klinkt het naar mijn mening niet.) maar voor de rest heb ik niks te zeuren. Ik vond het gewoon een hele leuke show!

  [ # 249 ] 25 May 2015 05:44 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  412
Geregistreerd  2012-06-29

Melise de Winter is overigens de laatste tijd al een paar keer opgeweest als Elsa!
Iemand haar gezien? Ben heel benieuwd hoe zij de rol neerzet.

  [ # 250 ] 25 May 2015 06:51 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  777
Geregistreerd  2010-11-03

lmluiten - 25 May 2015 05:44 PM

Melise de Winter is overigens de laatste tijd al een paar keer opgeweest als Elsa!
Iemand haar gezien? Ben heel benieuwd hoe zij de rol neerzet.

Niet gezien, wel een opname gehoord. En van iemand gehoord dat ze een keer d’r tekst niet wist.

  [ # 251 ] 25 May 2015 07:44 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2012-03-17

Weet iemand waarom Melise ineens understudy Elsa is geworden? Was er nog geen understudy?

  [ # 252 ] 27 May 2015 01:19 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  54
Geregistreerd  2014-04-20

Ik heb Melise gezien. Niet veel over haar te zeggen, eigenlijk, want ik heb geen idee hoe de andere Elsa’s het deden. Ik vond haar gewoon goed, soms kon het wel nét iets overdrevener (ik herinner me Elsa meer als een echte kakkerige vrouw die een hekel heeft aan kinderen, maar zo kwam het niet echt over). Haar stem vind ik wel echt fijn om naar te luisteren!
De hele tijd zat ik me maar af te vragen waar ik haar toch van kende; bleek het Do Re Wie te zijn, het auditieprogramma voor de vorige Sound of Music, haha.

Oh, en misschien is ze understudy omdat de cast niet groot genoeg is? Ik spotte Vajèn op het begin ook al tussen de nonnen, ik weet niet of ze altijd een van de nonnen speelt, maar het podium leek wel vaker een beetje leeg… Veel zieken, misschien?

  [ # 253 ] 27 May 2015 01:26 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Toen ik 14 februari heen ging in Groningen spotte ik vajen ook al tussen de nonnen.

  [ # 254 ] 27 May 2015 01:28 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Vajèn stond in Roosendaal ook tussen de nonnen. Saskia was er toen niet.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 255 ] 27 May 2015 01:31 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

In Drachten en Zwolle was Vajèn ook non tijdens de opening. Vlgs mij doen ze dat om het standaard mooi vol kloosterkoor te laten lijken. Hoort vlgs mij bij de track…

‹ First  < 15 16 17 18 19 > 
17 of 19