1 of 4 |  1 2 3 >  Last ›
Les Misérables - De diepte in
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

[Edit Jeroen: Voor het idee achter deze topic: zie: http://www.musicalworld.nl/forum/movetopic/17021/[/edit]

Gekozen omdat:
Eline het voorstelde en Klaske meteen een interessante stelling had. Daarnaast is het een moderne klassieker die bij vrijwel iedereen bekend zal zijn. Dat lijkt me een geschikte keuze om mee te beginnen.

Castalbums op Spotify:
- French Concept Album (1980)
- Original London Cast (1985)
- Original Broadway Cast (1987)
- Complete Symphonic Recording (1988)
- Weense Cast (1988)
- Manchester Highlights (1992)
- 10th Anniversay Recording (1995)
- Vlaamse Cast (1998)
- Nederlandse Revival (2008)
- 25th Anniversy Tour Cast (2010)
- Film Soundtrack (2012)

Stellingen:
1. Eponine is een overbodig personage
2. Het gaat ten koste van de geloofwaardigheid van Les Misérables als er acteurs gecast worden met een niet-westers uiterlijk.
3. Het is terecht dat Les Misérables een van de meeste succesvolle musicals ter wereld is geworden.
4. Javert is een slecht persoon.

[ Gewijzigd: 13 February 2016 01:47 PM by martijn-j ]
  [ # 1 ] 31 January 2016 07:47 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

2. Boek, musical of film?

  [ # 2 ] 31 January 2016 07:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Waar ik altijd een beetje over struikel bij Les Misérables is dat er ontzettend veel verhaallijnen zijn. We hebben het kat- en muisspel tussen Valjean en Javert, de situatie rondom Fantine, de driehoeksverhouding tussen Marius, Cosette en Eponine, de studentenopstand en de Thénardies. Dat is me nogal wat om in drie uur te stoppen en sommige karakters lijden daaronder. Zo hebben de Thénardiers eigenlijk geen toevoeging meer in de tweede akte, is Cosette een vreselijk eendimensionaal karakter (of ze is gewoon saai) en zou je inderdaad ook kunnen zeggen dat Eponine overdig is. Of dat zo is hangt denk ik af welke verhaallijn je het belangrijkste vindt. Voor het liefdesverhaal tussen Marius en Cosette is ze namelijk ontzettend belangrijk en heeft ze zelfs een sleutelrol. Zij is immers degene die de twee bij elkaar brengt. Zonder Eponine dus geen bruiloft aan het eind. Daarnaast is haar rol ook functioneel doordat ze Marius een sympathiek karakter maakt. Marius is van goede komaf maar gaat toch met een arm meisje als Eponine om. Die sympathie is belangrijk omdat we in de tweede akte moeten hopen dat hij blijft leven.

Dat betekent niet dat haar karakter heel goed is uitgewerkt. We zien haar voor het eerst als klein meisje op de achtergrond als Cosette wordt geïntroduceerd. Cosette heeft nergens tekst. Dat is jammer omdat we daardoor niet zien hoe haar relatie met Cosette is. Daar komen we later alleen achter door wat Eponine over haar vertelt, maar je kunt je afvragen of dat een terecht beeld schetst. Ze weet op dat moment immers al dat Marius voor Cosette is gevallen wat Cosette een concurrent van haar maakt als het gaat om de liefde voor Marius. Ik kan me zo voorstellen dat ze Cosette dan negatief neer wil zetten. Een scène tussen de twee als kind zou bij kunnen dragen aan het personage van Eponine.

Waar Eponine in mijn ogen wel overbodig is, is in de finale. Waarom komt zij Valjean halen? De twee hebben elkaar immers alleen ontmoet toen Eponine in vermomming was. Ze hebben dus totaal geen relatie samen. Wat doet zij daar dan?

  [ # 3 ] 31 January 2016 08:11 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

De musical vind ik prachtig!
Maar de verhaallijnen zijn in het boek natuurlijk beter uitgediept, meer ruimte voor.

  [ # 4 ] 31 January 2016 08:48 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

martijn-j - 31 January 2016 07:54 PM

Waar Eponine in mijn ogen wel overbodig is, is in de finale. Waarom komt zij Valjean halen? De twee hebben elkaar immers alleen ontmoet toen Eponine in vermomming was. Ze hebben dus totaal geen relatie samen. Wat doet zij daar dan?

Ik kan ook geen logische verklaring bedenken. Het enige wat me te binnen schiet is dat de puurheid en eerlijkheid van beide personages hen samen bindt aan Valjean. En je zou haast denken dat het door de makers gedaan is om puur esthetische redenen en dat het er in de finale mooi uitziet als Valjean door twee vrouwen naar het hemelrijk wordt gehaald. Ik vind het altijd een prachtig sereen beeld.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 5 ] 31 January 2016 09:20 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

martijn-j - 31 January 2016 07:54 PM

Waar ik altijd een beetje over struikel bij Les Misérables is dat er ontzettend veel verhaallijnen zijn.

Dat is voor mij juist de kracht van Les Misérables. Het zou het stuk ontkrachten als een of meerdere personages zouden sneuvelen. Op verschillende momenten in het verhaal is er altijd wel een karakter waarmee je je kunt identificeren.

Hiermee is niet gezegd dat alle personages even goed zijn uitgediept. De Thénardiers zijn er duidelijk voor de komische noot en het is wel eens jammer dat dat in de voorstelling juist de boventoon voert. Monsieur Thénardier heeft voor mij ook een zeer duistere kant die, mits goed vertolkt, naar voren komt in Dog Eats Dog. 

Wat Cosette en Eponine betreft geef ik duidelijk de voorkeur aan Eponine die een cruciale rol speelt op heel wat mooie momenten in de voorstelling. Ik noem alleen maar het dramatische moment net voordat de barricaden zich vormen. Cosette hoeft in mijn beleving alleen maar mooi en onschuldig te zijn, maar krijgt ook niet echt een moment om te kunnen stralen in de musical.

En wat de vele verhaallijnen betreft. Ik vind de pauze finale One Day More waarin die allemaal samenkomen nog altijd briljant en één van de beste ooit in een musical geschreven en vormen de perfecte opmaat naar de tweede akte.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 6 ] 31 January 2016 09:48 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

De musical Les Miserables behoort absoluut tot een van mijn favorieten.  Ik las het boek nooit, zag de film meen ik maar 2 keer maar de musical inmiddels ontelbare keren in binnen en buitenland. Ik meen dat je Les Mis ook meerdere malen moet zien om hem beter te doorgronden en er telkens meer in te ontdekken.  Er is inderdaad sprake van meerdere verhaallijnen en ik had in ieder geval niet aan 1 voorstelling voldoende om de puzzelstukjes in elkaar te zien vallen. 

Voor mij gaat Les Mis over goed en kwaad, keuzes in het leven en hun gevolgen, rechtvaardigheid en liefde. En dat op verschillende niveau’s via verschillende verhaallijnen en tegen de achtergrond van Frankrijk in de 19e eeuw.

Goed en kwaad is een thema dat als rode draad door de voorstelling loopt.  Valjean die lang vast zit voor een vergrijp van niets maar natuurlijk helemaal geen schurk is. Toch loopt hij na zijn voorwaardelijke vrijlating continue aan tegen een samenleving die hem niet meer moet, tegen onrechtvaardigheid.  Met Javert als ultiem symbool van een oogkleppen-attitude, onverdraagzaamheid en rigiditeit. ‘Eens een dief altijd een dief’ is zijn motto en het kan hem op geen enkele wijze aan het verstand gebracht worden dat zijn inschatting van Valjean een verkeerde is geweest. Hoewel, het scheelt niet veel dat Valjean toch voor de verkeerde weg had gekozen. Maar door barmhartigheid van de bisschop wordt hem een nieuwe kans gegeven alsnog voor het goede te kiezen, en die kans pakt hij met beide handen aan. Valjean laat vervolgens zien wat voor een goed mens hij is en waarschijnlijk ook al was voordat hij voor het stelen van een stuk brood de nor in ging. Valjean ontfermt zich oa over de locale bevolking, over Cosette (okay, weliswaar uit schuldgevoel richting Fantine maar toch) en Marius, en zelfs Javert redt hij en vergeeft hij voor zijn daden. Het is echter de op papier rechtschapen Javert die daar niet mee om kan gaan en hem blijft wegzetten als de verpersoonlijking van de duivel. Uiteindelijk kiest Javert daarom zelfs voor het onomkeerbare kiest. Hoe bizar is dat en hoe zit het nou met goed of kwaad in deze?

Dan de Thenardiers, in mijn ogen in en in slechte mensen, van begin tot eind. Verwaarlozing van Cosette, diefstal, beroving (zelfs van de doden); Nergens deinzen ze voor terug. Zelfs op het huwelijk van Marius en Cosette proberen ze Marius nog geld af te troggelen, en laat die actie nou bij Marius leiden tot de wetenschap wie hem van de barricaden via het riool heeft gered. Daarmee bewijzen de Thenardiers ook meteen hun waarde in de tweede acte. Naast het feit dat zij natuurlijk voor het luchtige element zoeken in deze toch wel zware bevalling van 2 uur en 50 minuten.
Ondanks het kwaad in haar ouders is hun dochter Eponine uit ander hout gesneden. Zij kiest er niet voor dezelfde weg te bewandelen, brengt Cosette en Marius zelfs bij elkaar en brengt uiteindelijk het zwaarst denkbare offer. Hoe tragisch is het in de armen van je onbereikbare liefde te sterven?  Eponine is een vrouw met het hart op de juiste plaats en dat is geen vanzelfsprekendheid gezien haar afkomst.
Excuus voor deze lange inleiding maar waar het mij om gaat is oa goed vs kwaad aan te stippen, iets dat zeker ook in het karakter van Eponine terugkomt. Al in de scene dat Cosette bij de Thenardiers geintroduceerd wordt, zien we het kwade karakter van het herbergiersechtbaar. Ondanks dat ze geen tekst heeft is wel duidelijk dat kleine Eponine verwend is en van haar ouders heeft geleerd om Cosette overal de schuld van te geven. Cosette leeft in een hel en je kunt gerust zeggen dat ze de eerste jaren van haar leven onderdrukt is geworden. Haar latere karakter is inderdaad een beetje eendimensionaal; ik zie een lieve, verzorgende vrouw die verliefd wordt op Marius en verder weining ontwikkeling laat zien. Hoe dat komt? M.i. is ze ook een beetje ‘oppervlakkig’ gehouden door Valjean. Wat ik bedoel is dat Valjean haar altijd heeft willen weghouden van de narigheid, en zwijgzaam is geweest over zijn verleden (tot de slotscene dan). Voor Eponine lijkt het op het oog misschien makkelijker zijn geweest als lievelingetje van haar ouders. Maar is dat ook zo?  Daar waar Cosette in mijn ogen met name een rotjeugd heeft gehad tot het moment dat Valjean haar weghaalt, denk ik dat Eponine op latere leeftijd behoorlijke zorgen heeft gekend, wetende uit wat voor nest ze kwam, wetend hoe rot Cosette het moet hebben gehad en voortdurend geconfronteerd wordend met hoe het niet moet. En verlangend naar een liefde die een illusie zal blijven. Hoe tekenend is het dat ze op haar sterfbed een symbolische afscheidskus van Marius probeert te krijgen, die die wens niet beantwoordt.
Dat Javerts inschatting van Valjean ‘eens een dief altijd een dief’ niet klopt, geldt zeker ook voor Eponine. Ze komt uit een heel beroerd nest maar kiest niet voor het kwade - hoe voor de hand liggend misschien ook -, maar voor het goede. Maar hoe zullen de meeste mensen naar een Eponine kijken, wetend uit voor familie ze komt?
Voor Eponine loopt het helaas niet goed af en dat wordt door het publiek moeiteloos opgepakt in de vorm van een groot portie sympathie. Eponine is een meid met karakter en heimelijk hoop je een beetje dat Marius voor haar zou hebben gekozen.
Als sleutelfiguur mbt de relatie tussen Cosette en Marius, toch een van de rode draden in het verhaal, en als tegengesteld karakter aan dat van haar ouders (good vs bad) zou ik Eponine een waardevol karakter willen noemen en absoluut geen overbodig karakter.  De vraag waarom zij Valjean komt halen zou ik inhoudelijk niet snel kunnen beantwoorden, Fantine is wat dat betreft natuurlijk een veel logischer keuze. Maar zoals Theo terecht opmerkt, het zijn beiden pure, eerlijke vrouwen en het blijft een prachtig plaatje.

  [ # 7 ] 31 January 2016 09:57 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik heb voor mijzelf bedacht dat Fantine en Eponine er ook zijn voor Marius en Cosette. Dat ze hen bij wijze van spreke hebben “afgeleverd”. Cosette via Valjean aan Marius. Marius aan Cosette.

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 8 ] 01 February 2016 08:16 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  335
Geregistreerd  2004-10-29

De muziek van Les Mis spreekt me erg aan, groots, meeslepend en drama, ik hou er toch van.
Ik moet mijn geheugen even opfrissen; de film heb ik 2x of 3x gezien en de musical 1x.
Misschien ligt het zelfs wel aan de acteur of actrice dat een personage wel of niet overbodig wordt.
Ik ben in Carré geweest waar destijds Jack van Gelder Thernadier speelde en dat vond ik helemaal niet zo goed, laat ik dat maar zeggen.
Tekst voordragen alsof ik uit een boekje lees en duidelijk op de seconde spelen en ‘zingen’, dat ging er voor mij niet in, ik had dan ook geen sympathie voor deze man.
Sympathie voor de Thernadiers in de film had ik al helemaal niet, ik vond ze gewoon echt niet leuk, het irriteerde me.
Ik kan me namelijk ergens wel voorstellen dat ze zijn zoals zijn.
En waarom? Ik zou ook alles doen om te overleven , wellicht niet zo extreem maar geld en rijkdom halen het slechtste in de mens naar boven en dus ook in hen.
Ik ben allang blij dat in de musical ook niet duidelijk wordt gemaakt dat Gavroche het broertje is van Eponine, weer een verhaallijn erbij, maar dat kan het wel interessanter maken maar er ook weer zorgen dat er zo een half uur show bij komt 😉.
Er zitten ook wat toevalligheden in, dat ik denk: TE toevallig.
Valjean en Javert komen elkaar iets te vaak tegen.
Je kan me ook niet wijs maken dat Javert Valjean niet direct herkend als burgemeester.
Als je zo’n afkeer hebt voor iemand dan zal je zijn gezicht waarschijnlijk wel onthouden.

   Handtekening   

Zelfs in een orkaan blijft je suikerspin staan!

  [ # 9 ] 01 February 2016 03:32 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Aah, ik leef bij Les Mis altijd het meeste mee met Eponine. Maar op de een of andere manier leef ik altijd veel mee met tragische liefdesverhalen. Maar goed, dat is persoonlijk.

Ik had er nooit over nagedacht of ze overbodig is of niet. Misschien ook omdat ik On My Own gewoon heel mooi vind en ik dat niet wil missen. Maar dat maakt haar nog niet persé nuttig in het verhaal natuurlijk.
Nu ik er wel over nadenk, lijkt ze me inderdaad niet overbodig. De meeste redenen zijn hierboven al genoemd. Ze is een sleutel tussen Cosette en Marius (en Cosette vind ik vele malen minder interessant dan Eponine, al kun je ook niet zeggen dat Cosette overbodig is. Om haar draait alles eigenlijk). Haar rol is denk ik ook om het contrast neer te zetten tussen Cosette en Eponine, en wat opvoeding in combinatie met karakter met je doen. Begonnen in hetzelfde nest, maar daar altijd anders behandeld, en later beide een andere kant op gegaan. En kijk eens hoe verschillend ze terecht komen, en hoe verschillend hun persoonlijkheden zijn. Ik heb het boek ooit (bijna helemaal) gelezen, en daar kwam dit geloof ik ook duidelijker uit de verf. Daar had haar personage ook een duidelijkere rol in sommige gebeurtenissen, maar vooral in het bij elkaar brengen van Marius en Cosette. Het is wel logisch dat dat in de musical niet helemaal wordt uitgediept.
Al snap ik inderdaad ook echt niet waarom ze mee komt om Valjean op te halen op het einde. Dat vind ik echt vreemd en is in mijn ogen overbodig, al is het wel mooi.

Ik ben overigens wel benieuwd wat Klaske’s mening hier in is, aangezien zij het is die de stelling pitchte.  Hoe kom je op de gedachte dat ze eventueel overbodig zou zijn?

  [ # 10 ] 01 February 2016 04:02 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Ik behoor tot de mensen die iets minder goed is in het verwoorden van mijn mening, maar ik ga mijn best doen.

Les Miserables is een van mijn favoriete voorstellingen, laat ik daarmee beginnen. Mijn liefde voor deze voorstelling begon ‘echt’ toen Celinde erin speelde waardoor ik vaak ging kijken. En juist doordat ik hem vaker zag kreeg ik steeds meer waardering voor het verhaal, en bekijk ik hem nu nog steeds regelmatig. Het boek heb ik twee/drie keer gelezen wat ik te weinig vind om daar echt inhoudelijk op door te gaan, want nog steeds heb ik niet elke verhaallijn uitgeplozen. De film vond ik verschrikkelijk. Een mooie eerste ingang tot Les Miserables, maar als je het boek hebt gelezen en de voorstelling hebt gezien vind ik persoonlijk de film tekort schieten qua acteer- en zangprestaties. Laat staan dat er bepaalde scenes gesproken zijn/de tekst veranderd is. Maar dit is gewoon een persoonlijke voorkeur.

Zoals al vernoemd; de verhaallijnen. Wat ik heel sterk vind is dat ook al ken je het verhaal niet echt, het toch nog goed te volgen is. Toen ik Les Mis voor het eerste zag kende ik het verhaal eigenlijk niet heel erg goed, en mijn moeder kende he-le-maal niets behalve ‘Bring him home’. Toch konden we allebei het verhaal prima volgen.
Maar in de keren erna zag ik zoveel subtiele dingen, leerde ik de verhaallijnen beter uitdiepen, ging ik er zelf meer over nadenken etc.  Dat is voor mij zo’n kracht, dat no matter hoe vaak je het ziet, het een interessante voorstelling blijft en er altijd wel wat nieuws te ontdekken valt.

Interessant zijn de vele keuzes die in het verhaal worden gemaakt; Waarom kan Javert die knop niet omzetten? Hij ziet toch zelf ook dat ondanks het verleden JVJ z’n best doet om nu wat van zijn leven te maken?
Waarom verteld JVJ Cosette niet gewoon waarom hij steeds moet vluchten voor het verleden? Dat is toch veel makkelijker?  Uiteraard zijn sommige keuzes gemaakt omdat het anders ten koste zou gaan van de dramatiek en het verhaal als geheel, maar ik vind het zelf altijd wel leuk om over na te denken.

Wat ik bijvoorbeeld prachtig vind is dat Eponine tijdens COAC met het wijzende vingertje, echt wordt afgebeeld als een naar, verwend kind, en Cosette als meisje waar je enorm veel medelijden mee hebt.
Maar, later in de voorstelling blijkt toch ook dat Eponine niet alleen verwend is, maar ook zo haar problemen heeft. En voor mij hebben ze beide een bepaalde mate aan eenzaamheid te verwerken (gehad) in hun leven.
Een gemeenschappelijke factor die hun heel mooi verbindt, ondanks dat ze in de voorstelling ergens ook concurrenten van elkaar zijn.
En dan vind ik dat ondanks dat Eponine haar eigen gevoelens heeft zij wel Cosette en Marius bij elkaar brengt, en bijvoorbeeld brieven tussen beide bezorgt wat ze vervolgens met de dood moet bekopen een mooi voorbeeld van hoe dat verwend-uitziende kind uit de eerste acte veranderd is, in een zelfstandige jonge vrouw die heel anders is dan haar ouders. (Edit; de driehoeksverhouding waar al eerder over gesproken is)
Dus Eponine overbodig? Nee! voor mij niet!

Ik heb de voorstelling te vaak in Londen gezien, en via youtube de Nederlandse versie. Voor mij is de kracht van Les Miserables de tijdloosheid in verhaal/muziek, en het krachtige geluid dat een cast kan maken.
Zoals al gezegd; One day More, dat maakt toch dat je helemaal wordt meegezogen?
Zolang ik nog nieuwe dingen ontdek en kippenvel krijg van de muziek/het verhaal an sich blijft dit voor mij een ijzersterke klassieker die ik nog heel vaak kan en hoop te bekijken.

[ Gewijzigd: 01 February 2016 04:09 PM by Anniek ]
   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 11 ] 01 February 2016 06:45 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Theo - 31 January 2016 08:48 PM
martijn-j - 31 January 2016 07:54 PM

Waar Eponine in mijn ogen wel overbodig is, is in de finale.

Ik kan ook geen logische verklaring bedenken. Het enige wat me te binnen schiet is dat de puurheid en eerlijkheid van beide personages hen samen bindt aan Valjean.

Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn, maar dan zou ik het nog logischer vinden als de bisschop op de plek van Eponine zou staan. Als ik me goed herinner wordt Valjean in de film wel alleen door Fantine opgehaald.

Theo - 31 January 2016 09:20 PM
martijn-j - 31 January 2016 07:54 PM

Waar ik altijd een beetje over struikel bij Les Misérables is dat er ontzettend veel verhaallijnen zijn.

Dat is voor mij juist de kracht van Les Misérables. Het zou het stuk ontkrachten als een of meerdere personages zouden sneuvelen.

Ik weet het niet. Ik vind de stukken met Fantine prachtig, maar ze zijn ook onnodig lang eigenlijk. Het zou prima onderdeel van de proloog kunnen zijn. We raken nu in korte tijd heel erg gehecht aan Fantine. Misschien nog wel meer dan aan Valjean en dan is ze ineens dood.

LondonMark - 31 January 2016 09:48 PM

Dan de Thenardiers, in mijn ogen in en in slechte mensen, van begin tot eind. Verwaarlozing van Cosette, diefstal, beroving (zelfs van de doden); Nergens deinzen ze voor terug. Zelfs op het huwelijk van Marius en Cosette proberen ze Marius nog geld af te troggelen, en laat die actie nou bij Marius leiden tot de wetenschap wie hem van de barricaden via het riool heeft gered. Daarmee bewijzen de Thenardiers ook meteen hun waarde in de tweede acte.

Klopt. Helemaal niet aan gedacht. Toch niet zo overbodig als ik eerst zei dus.

LondonMark - 31 January 2016 09:48 PM

Excuus voor deze lange inleiding…

Helemaal niet erg. Ik zie al genoeg voer voor een nieuwe stelling.

  [ # 12 ] 01 February 2016 07:16 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Eponine overbodig: al was het maar om On my own… dat lied ik heb ik grijs gedraaid (ik ben nog van de ouderwetse cd’s).

Ik vergelijk het het huishouden van de Thenardiers altijd een beetje met dat van Assepoester. Arme Cosette wordt als slaafje gebruikt en haar twee stiefzussen, want naast Eponine is er ook nog Azelma (althans in het boek). Eponine is het product van haar opvoeding, haar ouders negeren en gebruiken Cosette en aangezien je ouders toch het ‘goede’ voorbeeld geven, doet ze dat keurig na. Ze heeft per slot geen ander rolmodel of voorbeeld.

Al haar verdere keuzes in het leven zijn voor mij ingegeven door eigenbelang, monkey see monkey do (haar ouders deden ook niets anders). Ze helpt Marius om Cosette te vinden, maar dan ook alleen maar omdat ze er iets voor terug wil krijgen. Ze zorgt ervoor dat er niet in het huis van Valjean en Cosette wordt ingebroken, maar in hoeverre ze dat doet omdat Marius er op dat moment is…... Ze zorgt ervoor dat Marius het briefje van Cosette niet krijgt, zodat hij niet weet waar ze is. De reden dat ze naar de barricades gaat, is omdat ze weet dat Marius daar is (aangezien daar zelf op heeft aangestuurd) en dat de situatie nogal hopeloos is en ze met hem wil sterven, daar op die barricades.
Pas als ze zichzelf voor hem opoffert, maakt ze schoon schip. Maar ook dat is uit eigen belang of schuldgevoel, zo je wilt. Althans, zo zie ik het.

In het boek komt haar sluwe aard veel beter uit dan in de musical. Ergens begrijpelijk, want je wil toch dat het publiek ook met haar en haar onmogelijke liefde meeleeft. Dat heb ik wel gedaan, ook omdat ik Cosette zo naïef en nietszeggend vond. Die zit daar alleen maar mooi te zitten….

De reden dat ze Valjean komt halen samen met Fantine, is mij ook niet helemaal duidelijk. Zo puur is ze namelijk niet. In de film is het de bisschop, die Valjean komt halen. Dat vond ik passender, ook gezien het einde van het boek. Niettemin vond ik het wel een prachtig plaatje…..

Terugkomend op haar personage, deze is cruciaal in de gebeurtenissen, ook al had ze dat waarschijnlijk zelf anders bedacht met haar acties.

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 13 ] 01 February 2016 08:52 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Les Misérables zal altijd mijn eerste liefde blijven. Ademloos heb ik gekeken naar de 1e versie in Carre, zwaar onder de indruk van het waanzinnige decor, de bombastische muziek, totaal omver geblazen was ik. De jaren erna heb ik flink wat verschillende versies gezien en heb ik Les Mis meer in de diepte leren waarderen.
Het is feitelijk een behoorlijk deprimerend (en voor de studenten en armen behoorlijk uitzichtloos) verhaal. Maar wel een verhaal waar ik altijd enorm veel energie van krijg.
En inderdaad, wel erg veel verhaallijnen met wat vlakke karakters.
Voor mij is vooral de worsteling van Javert een indrukwekkende verhaallijn, slecht is slecht maar toch drijft zijn twijfel hem tot waanzin.
Eponine heeft altijd mijn sympathie gehad (vroeger wilde ik haar zijn :cheese: ) en On My Own is 1 van mijn favoriete nummers ooit. Veel meer te bieden dan Cosette, maar dat is wat mij betreft ook de meest ondankbare rol in Les Mis.
En One Day More zal wat mij betreft de meest prachtige en krachtige pauze finale ooit blijven.

Wat ik nog wel een discussie vind: moeten acteurs met een donkere huidskleur of Aziatische acteurs rollen spelen in Les Mis? Ik weet niet meer wie, iemand haalde het als potentieel onderwerp al eens aan en bij Les Mis lijkt het wel te ‘moeten’. Ik begrijp echt niet waarom, is het sociaal wenselijk casten of zit er een diepere betekenis achter die ik niet zie?
Ik vind het zelf best wel ongeloofwaardig en niet realistisch en het kost me altijd enige moeite om ‘er doorheen te kijken’. Niks ten nadele van de acteurs, maar ik vind het qua tijdsbeeld niet kloppen.
Even kort door de bocht: in The Color Purple worden de slaven toch ook niet gespeeld door blanke acteurs?

  [ # 14 ] 01 February 2016 09:54 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

@Faatijn. Kan zomaar dat ik dat was. Ik kon afgelopen maanden gewoon niet wennen aan Rachelle Ann go. Bepaald type dat in m’n hoofd zit, en waar zij totaal niet op lijkt. (Daarnaast waren alle kleine Cosette’s allemaal hartstikke blank (en blond) en dat klopt dan ook niet.
Enerzijds, diversiteit mag, en in Les Mis kan het ook wel, want ik denk niet dat in 1800 elke fransoos ‘white European’ was (wellicht ook wel, weet ik niet zeker) maar anderzijds zoals jij ook al aangeeft in andere rollen hoort er weer een ‘exotisch’ uitziend karakter en daar zal je nooit een blank iemand voor gecast zien worden.

No racist overigens!

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 15 ] 01 February 2016 11:49 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Anniek - 01 February 2016 09:54 PM

@Faatijn. Kan zomaar dat ik dat was. Ik kon afgelopen maanden gewoon niet wennen aan Rachelle Ann go. Bepaald type dat in m’n hoofd zit, en waar zij totaal niet op lijkt. (Daarnaast waren alle kleine Cosette’s allemaal hartstikke blank (en blond) en dat klopt dan ook niet.
Enerzijds, diversiteit mag, en in Les Mis kan het ook wel, want ik denk niet dat in 1800 elke fransoos ‘white European’ was (wellicht ook wel, weet ik niet zeker) maar anderzijds zoals jij ook al aangeeft in andere rollen hoort er weer een ‘exotisch’ uitziend karakter en daar zal je nooit een blank iemand voor gecast zien worden.

No racist overigens!

Ha! Hier wil ik wel iets over zeggen, aangezien ik veel heb nagedacht over dit onderwerp ivm mijn scriptie. Ik vind het prima als een gekleurd iemand in Les Mis speelt, maar zou het heel erg vinden als Miss Saigon door blanken wordt gespeeld. Dit heeft te maken met het feit dat de standaard altijd de blanke mens is.  In alle stukken, waar ras in principe geen rol speelt, zijn alle personages per definitie blank. En waarom dat ‘slecht’ is, heeft wat mij betreft te maken met representatie. Zowel in de film-, televisie- als theaterwereld is er gewoon een gebrek aan representatie (ik neem aan dat we allemaal begrijpen dat representatie belangrijk is, zo niet, dan wil ik dat nog wel uitleggen) voor de gekleurde mens, terwijl dit zo makkelijk te verhelpen is met ‘colourblind-casting’.

Ik kan me echter wel voorstellen dat het verwarrend is als er binnen één voorstelling van ras veranderd wordt; als bijvoorbeeld de kleine Cosette blank is en de grote Cosette niet, maar verder denk ik dat het niet hoeft af te doen aan je theaterervaring, sterker nog: een beetje diversiteit die er misschien in die tijd helemaal niet was, kan heel leuk zijn (kijk naar Hamilton!). Maar dit is misschien wel weer voer voor een andere discussie.

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

 1 2 3 >  Last ›
1 of 4