6 of 6 | ‹ First  < 4 5 6
Broadway aan de Amstel: editie 3 (2018) - Sunset Boulevard
  [ # 76 ] 07 April 2018 12:44 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  198
Geregistreerd  2008-07-19

Gisteren zat ik ook last-minute bij Sunset Boulevard in Carré. Het is een voorstelling met, zoals eerder genoemd, een prachtig orkest. De heren zingen de dames overduidelijk het Kanaal over! Het decor is mooi, maar niet altijd even functioneel.

Ria Jones, ik kende haar niet. Onlangs zag ik op tv een vooraankondiging van de TV-show voorbij komen en daar werd zij des Ivo Niehe’s geroemd. Ook las ik wat gemixte geluiden hier, dus ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten.

Op één of andere manier deed Ria Jones me denken aan Nana Mouskouri. Een jaar geleden was ik onverwacht bij één van haar afscheidsconcerten omdat er een kaartje over was. De avond had iets treurigs. Dé Nana Mouskouri stond op het podium zichtbaar genietend van het daar zijn met haar fans. Een zaal vol fans die haar, hun grote idool,  verafgoden. Hierbij werd er een behoorlijk oogje, of beter gezegd oortje, toe geknepen omdat de zang eigenlijk niet meer door de beugel kon. Het had iets aandoenlijks maar ook iets treurigs.

Op eenzelfde wijze had ik dat met Ria Jones in plaats van met Norma Desmond. Als het nu ging over een zangeres in plaats van een actrice, dan had ik het helemaal geloofd maar haar zang leidde mij teveel af. Ik miste in het spel de pijn van de vergetelheid en zag een Norma die geen diva was maar een vrouw zich gedragend als een kind dat haar zin niet krijgt. Niet heel goed, niet heel slecht, maar een beetje er tussenin.

Desalniettemin was Sunset Boulevard zeker de moeite waard om te bezoeken. Dit is wel echt een voorstelling voor musicalliefhebbers en minder voor het grote publiek.

  [ # 77 ] 07 April 2018 04:35 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Vanmiddag de voorstelling gezien. Het is een hele goede en solide productie! Danny Mac heeft mij zeer verrast, net als het orkest. Bij de ouverture zat ik al onder het kippenvel. Het decor was niet zo spectaculair als de NL versie maar ik vond het concept van de studio en dat overal in terugzien echt heel tof! Ria Jones kan goed zingen maar door haar interpretatie kon ik het niet helemaal appreciëren. Wat mij het meest irriteerde was het aanzetten (eigenlijk het isoleren) van woorden. Zing die woorden gewoon!
Desalniettemin ben ik heel blij deze voorstelling te hebben gezien. 😊

  [ # 78 ] 07 April 2018 08:33 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Ik heb de show vanmiddag ook gezien. Waanzinnig orkest en overall super genoten van deze Sunset Boulevard. Mooie acteer- en zangprestaties. Ik vond deze Norma prima. En ach, om elke actrice met Glenn Close te vergelijken is niet echt reeel lijkt me. Als je elke voetballer met Johan Cruijff zou vergelijken dan kom je denk ik ook met vele teleurstellingen thuis. Ik vond het prima en kwalitatief gezien echt veel beter dan een doorsnee Nederlandse musical. Vind het dan wel weer opvallend dat de Nederlandse Sunset van tien jaar terug zo wordt geprezen. Dat vond ik maar zo, zo. Qua decor echt niet spectaculair en hele matige acteurs die de rol van Joe Gillis speelden. Maar goed, smaakfactor. Goed om er over te discussiëren.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 79 ] 08 April 2018 08:02 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Gisteren ook de matinee gezien. Altijd fijn om weer in Carré te zijn. Ik heb genoten van een solide en goed gemaakte voorstelling. De score klonk prachtig en het is natuurlijk van de zotte dat je een groot orkest bij een musical apart moet benoemen omdat dat hier tegenwoordig eerder uitzondering dan regel is. Het voegt enorm toe aan de beleving.

Cast en ensemble dik in orde met Adam Pearce als een ontroerende Max die voor mij de show stal. Ik heb denk ik niet eerder een Max gezien die zo begaan was met Norma en ook zijn pijn om haar lot zo kwetsbaar liet blijken. Prachtig. Ook Danny Mac als Joe vond ik indrukwekkend. Mooie stem en hij past perfect in het plaatje.

De performance van Ria Jones zal inderdaad een kwestie van smaak zijn. Van wat ik in interviews heb gezien is het een sympathieke dame en ze heeft wat mij betreft een hoge gun-factor doordat ze bij de eerste workshopproductie betrokken was en na het hele Glenn Close understudy-verhaal nu dan eindelijk haar eigen hoofdrol heeft in deze versie van ‘Sunset Boulevard’. Ik vond haar in alle aspecten van de rol heel erg tegenvallen. Vocaal ondermaats waarbij ze een groot deel van de score niet zong zoals deze geschreven is en regelmatig verviel in als-ik-het-niet-kan-zingen -zeg-ik-het-maar. In een bepaald register van haar stem bezorgde ze me kippenvel en niet op de juiste manier. En wat het acteren betreft miste ik de gelaagdheid die het karakter van Norma Desmond een actrice biedt. Nergens de wanhoop en woede, nergens de sluimerende gekte van haar geest. Echt een gemiste kans.

Maar goed het zal een kwestie van smaak zijn. Ik heb een fijne middag gehad en het is te hopen dat Carré deze traditie voortzet en opnieuw een internationale productie naar Nederland haalt.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 80 ] 08 April 2018 08:20 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Als ik zo de reacties lees over Ria Jones, nog steeds ondermaats zingen ook nu ze (blijkbaar) niet meer ziek is, dan ben ik toch blij dat ik de understudy zag. Die zong, wat mij betreft, zeer goed.

  [ # 81 ] 08 April 2018 08:24 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

IngeG - 08 April 2018 08:20 AM

Als ik zo de reacties lees over Ria Jones, nog steeds ondermaats zingen ook nu ze (blijkbaar) niet meer ziek is, dan ben ik toch blij dat ik de understudy zag. Die zong, wat mij betreft, zeer goed.

Dat is echt kwestie van smaak.. Ik heb intens genoten van Ria en ze heeft me meerdere keren (op positieve manier) kippenvel bezorgt.. Ik voelde juist wel haar pijn en hang naar vroeger.. En haar uithalen waren supersterk..

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 82 ] 08 April 2018 08:31 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2018-03-21

Klopt, ik vond haar uithalen vreselijk. Met die walgelijke vibrato in haar stem. Maar klopt bet is een kwestie van smaak en laat iemand anders ook die smaak hebben. We hoeven elkaar hier niet te overtuigen van elkaars gelijk. Ik wens de mensen die vandaag gaan heel veel plezier

  [ # 83 ] 08 April 2018 03:13 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Svenn - 07 April 2018 08:33 PM

En ach, om elke actrice met Glenn Close te vergelijken is niet echt reeel lijkt me. Als je elke voetballer met Johan Cruijff zou vergelijken dan kom je denk ik ook met vele teleurstellingen thuis.

Wil even reageren op het vergelijken met Glenn Close . Volgens mij was ik degene die Ria Jones (o.a.) met Close vergeleek. Ik heb Sunset met de volgende Norma’s gezien: Elaine Page ( West End 1995 ) , Petula Clark ( West End 1996 ), Debra Byrne ( Sydney 1996 ) , Kathryn Evans ( West End 2008 ), Simone Kleinsma / Pia Douwes ( NL tour 2008 ? ) , Glenn Close ( ENO/West End 2016 ) en nu dus Ria Jones ( UK tour 2017/2018) . Van ál deze Norma’s vond ik de interpretatie van Jones samen met die van Petula Clark veruit het minste. Dus: ik vergelijk haar niet alleen maar met Close maar ook met alle andere genoemde actrices. Ook ik vind Ria Jones heel erg sympathiek overkomen en had haar gegund dat ze me omver zou blazen, maar m.i. kon ze de rol zowel vocaal als speltechnisch gewoon niet aan.

Daarnaast ergert me ook de argumentie van elke voetballer vergelijken met Cruijff. Norma Desmond is een bijzondere rol voor musicalactrices op leeftijd. Ik denk dat er genoeg dames wereldwijd zijn die deze rol op een manier zouden kunnen invullen die mij zou kunnen raken. Sterker nog : Page, Byrne, Evans, Douwes, Kleinsma hébben me allen weten te boeien en/of raken, zij het op geheel verschillende manieren. In mijn geval is die Cruijff vergelijking dus echt te kort door de bocht. Prima als jij wel van de performance van Ria hebt genoten: good 4 you. Maar a.u.b. niet anderen die echt wel weten waarover ze praten opzij zetten alsof ze Jones performance niet kunnen waarderen omdat ze in een Glenn Close tunnel zijn blijven hangen. Niet aan de hand in mijn geval.

Nogmaals : zeker bij dit soort uitgesproken ( én zware ) hoofdrollen zul je altijd uitersten in ervaringen en waarderingen hebben. Dat is prima wat mij betreft. En alleen maar fijn dat (veel) mensen Ria’s Norma wel konden waarderen. Maar geen onzin argumentatie ter verdediging aanvoeren aub. Zoals je merkt: “ I feel strongly about Sunset ánd Norma Desmond “ 😉 ....dus me niet in een hoek zetten dat ik maar door één bril ( namelijk die van Glenn Close ) kan kijken en reageren . Thanks.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 84 ] 08 April 2018 04:18 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2018-03-21

Amen mark. Goede reactie, daar kan elphie1984 nog wat van leren.

  [ # 85 ] 08 April 2018 04:37 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Leuk om al die ervaringen te lezen. Ik heb deze versie uiteindelijk toch aan me voorbij laten gaan. Ik heb zo ontzettend vaak de cd met Patti LuPone geluisterd dat ik het moeilijk vind iemand anders te horen. Zelfs Glenn Close vind ik vreselijk. Nu is Glenn natuurlijk ook niet echt een zangeres, maar ook haar spelscènes op de cd doen me echt niks. Ik kon de Nederlandse versie wat makkelijker loskoppelen omdat het in een andere taal was, maar in het Engels wil ik eigenlijk niemand anders dan Patti horen.

  [ # 86 ] 08 April 2018 04:38 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Amanda big - 08 April 2018 04:18 PM

Amen mark. Goede reactie, daar kan elphie1984 nog wat van leren.

Sorry?! Ik mag haar toch fantastisch vinden?! Ga lekker iemand anders treiteren!!

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 87 ] 08 April 2018 04:40 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Amanda big - 08 April 2018 04:18 PM

Amen mark. Goede reactie, daar kan elphie1984 nog wat van leren.

Ik meen dat deze reactie niets toevoegt aan een inhoudelijke discussie. Kunnen we het leuk houden?  Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar een sneer is nergens voor nodig.

  [ # 88 ] 08 April 2018 04:46 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

LondonMark - 08 April 2018 04:40 PM
Amanda big - 08 April 2018 04:18 PM

Amen mark. Goede reactie, daar kan elphie1984 nog wat van leren.

Ik meen dat deze reactie niets toevoegt aan een inhoudelijke discussie. Kunnen we het leuk houden?  Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar een sneer is nergens voor nodig.

‘Amanda Big’ is gewoon Stefan 050 maar dan met een nieuw account.. Mij weer lekker lastig vallen.. Vooral zo doorgaan! Ik laat me hier écht niet wegpesten.. Ben beter dan dat.. 🤘🏼

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 89 ] 08 April 2018 05:53 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Voor alle duidelijk : mijn reactie heb ik geplaatst vanuit mijn passie voor Sunset. Het is niet mijn bedoeling om anderen op dit forum aan te vallen of te minachten om hun mening. Integendeel : ik vind het juist leuk dat er zo’n levendige discussie is ontstaan met uiteraard verschillende meningen.

Ik sluit me dus niet aan bij het gebruik van mijn reactie om anderen hier de les te leren.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 90 ] 09 April 2018 11:22 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2018-03-21

Sorry ben geen Stefan050, en sorry dat ik zo heb gereageerd was niet mijn bedoeling. Ik liet mij even gaan. Sorry elphie

‹ First  < 4 5 6
6 of 6