5 of 11 | ‹ First  < 3 4 5 6 7 >  Last ›
Les Miserables 2023
  [ # 61 ] 20 March 2023 05:03 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

hannetje - 20 March 2023 10:49 AM

Zijn sprong van de brug vond ik alleen mwah qua uitvoering. Hij zwaait met zijn armen maar blijft verder staan. Ik vermoed dat dit technisch het hoogst haalbare is (ook met een reizende productie), maar in mijn beleving doen ze dit in Londen net een tikje dramatischer.

Met alle respect, maar: ik denk dat je dan nog maar een keer moet gaan kijken. Hij blijft in ieder geval zeker niet staan en de technische effecten zijn precies hetzelfde als in London. De set waarmee DGC tourt is zelfs de grotere versie van die in London staat.

[ Gewijzigd: 20 March 2023 05:07 PM by S7rin ]
  [ # 62 ] 20 March 2023 07:16 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

hannetje - 20 March 2023 10:49 AM

Freek schittert als Javert. Kippenvel bij zijn beide solo’s. Zijn sprong van de brug vond ik alleen mwah qua uitvoering. Hij zwaait met zijn armen maar blijft verder staan. Ik vermoed dat dit technisch het hoogst haalbare is (ook met een reizende productie), maar in mijn beleving doen ze dit in Londen net een tikje dramatischer.

Ik ga de Nederlandse versie deze week zien, maar wat je beschrijft is volgens mij wat ik in Londen ook voelde. Uit mijn Facebook-verslag (voor intimi), dat verder vol lof is over die voorstelling:

(Alleen bij de laatste plotwending van Javert vind ik het effect wel wat potsierlijk).

  [ # 63 ] 21 March 2023 08:57 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

S7rin - 20 March 2023 05:03 PM
hannetje - 20 March 2023 10:49 AM

Zijn sprong van de brug vond ik alleen mwah qua uitvoering. Hij zwaait met zijn armen maar blijft verder staan. Ik vermoed dat dit technisch het hoogst haalbare is (ook met een reizende productie), maar in mijn beleving doen ze dit in Londen net een tikje dramatischer.

Met alle respect, maar: ik denk dat je dan nog maar een keer moet gaan kijken. Hij blijft in ieder geval zeker niet staan en de technische effecten zijn precies hetzelfde als in London. De set waarmee DGC tourt is zelfs de grotere versie van die in London staat.

Zinnen die ‘met alle respect’ beginnen, komen meestal niet zo respectvol over. Ik voel me nogal terecht gewezen; ik moet nog maar een keer gaan kijken en verder heb ik ook geen verstand van de gebruikte set(s) en effecten.
Dank voor de uitleg, maar die had wat mij betreft anders geformuleerd mogen worden.

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 64 ] 22 March 2023 09:19 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

hannetje - 21 March 2023 08:57 AM

Zinnen die ‘met alle respect’ beginnen, komen meestal niet zo respectvol over. Ik voel me nogal terecht gewezen; ik moet nog maar een keer gaan kijken en verder heb ik ook geen verstand van de gebruikte set(s) en effecten.
Dank voor de uitleg, maar die had wat mij betreft anders geformuleerd mogen worden.

Excuses voor de “alle respect”, maar ik vind het altijd zo vreemd dat mensen dit effect omschrijven als “veel minder spectaculair” vergeleken met de originele (draaischijf-) versie. Terwijl dat de versie is waar Javert letterlijk blijft staan. We houden het er maar op dat het zo goed wordt uitgevoerd dat het makkelijk te overzien is ;)

[ Gewijzigd: 22 March 2023 09:26 AM by S7rin ]
  [ # 65 ] 22 March 2023 01:35 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Gelukkig is daar YouTube:

Oude versie: https://youtu.be/556I-3QvP18

Nieuwe versie: https://youtu.be/IivOfS77Nfk

Allebei vanaf ongeveer 3:05.

Volgens mij is ongeveer het enige verschil dat eerst de projectie van de draaikolk op de vloer was, waar de Javert van dienst in stapt en dan afrolt, waar die nu op het achterdoek geprojecteerd wordt, waardoor Javert kan blijven staan, waardoor je ook zijn gezicht ziet.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 66 ] 22 March 2023 03:13 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  483
Geregistreerd  2011-09-14

Het verschil is op deze video’s niet te zien. En ik zou mij kunnen voorstellen dat het in de zaal nog afhangt van het gegeven of je bijvoorbeeld beneden in de zaal zit en er recht naar kijkt, of dat je er vanaf een balkon vanaf boven naar kijkt.

Uit ervaring uit de zaal beneden in Carré vorige week, zonder al te veel weg te geven (maar voor de zekerheid in geel): de nieuwe versie is een heel stuk spectaculairder en ik ben nog steeds in twijfel hoe ze het precies doen. In de oude versie stond Javert min of meer op de grond vóór de brugreling en kon na de sprong blijven staan. In de nieuwe versie staat hij óp de brugreling voor het springen.
Het ‘spring’ moment is (denk ik) dusdanig ingewikkeld dat er ook een Plan B is voor het geval het niet lukt. Dat zal dan waarschijnlijk simpelweg springen en staan zijn. Voor plan A zal ik verder niet spoileren.

  [ # 67 ] 22 March 2023 07:50 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

milcof - 22 March 2023 03:13 PM

Het verschil is op deze video’s niet te zien. En ik zou mij kunnen voorstellen dat het in de zaal nog afhangt van het gegeven of je bijvoorbeeld beneden in de zaal zit en er recht naar kijkt, of dat je er vanaf een balkon vanaf boven naar kijkt.

Op een video van YouTube waarin ook nog eens wordt ingezoomd kan je het inderdaad niet zien. Je moet de voetjes in de gaten kunnen houden.

  [ # 68 ] 23 March 2023 11:43 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

Ik ga volgende week voor het eerst naar Les Misérables. Heb de film nooit gezien, het boek niet gelezen en alleen maar de muziek grijs gedraaid.

Nu kan ik me voorstellen dat dit een musical is waarbij je wel het verhaal van tevoren moet weten. Klopt dit?

Ik red het niet meer om het boek te lezen, is de film dan aan te raden? Alhoewel ik het soms ook wel fijn vind als ik in een voorstelling zit en niet helemaal weet wat er gaat gebeuren, dan blijft het spannend. Maar tijdens het stuk geen idee hebben waarover het gaat, is ook weer zoiets 😅

  [ # 69 ] 23 March 2023 02:32 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Als je de muziek al kent denk ik dat je wel goed zit hoor. Je weet dan globaal wel hoe het gaat. Eerst de film kijken zou ik niet doen. Het is toch leuker om de musical zelf je eerste kennismaking te laten zijn. Je kunt natuurlijk ook altijd nog even een samenvatting op Wikipedia of zo lezen. Het boek geeft juist weer heel veel informatie waar je voor de musical niet per se iets aan hebt, dus dat is zeker niet noodzakelijk. Bovendien is het boek heel dik (ruim 1000 pagina’s), dus om dat nou in een week nog even snel te lezen… En zo ingewikkeld is het verhaal nou ook weer niet hoor. Het zijn alleen redelijk veel personages en je moet even de relatie die ze tot elkaar hebben weten. Dat komt met de cd al redelijk goed naar voren (tenzij je een highlights-versie hebt geluisterd).

  [ # 70 ] 26 March 2023 05:44 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

martijn-j - 23 March 2023 02:32 PM

Als je de muziek al kent denk ik dat je wel goed zit hoor. Je weet dan globaal wel hoe het gaat. Eerst de film kijken zou ik niet doen. Het is toch leuker om de musical zelf je eerste kennismaking te laten zijn. Je kunt natuurlijk ook altijd nog even een samenvatting op Wikipedia of zo lezen. Het boek geeft juist weer heel veel informatie waar je voor de musical niet per se iets aan hebt, dus dat is zeker niet noodzakelijk. Bovendien is het boek heel dik (ruim 1000 pagina’s), dus om dat nou in een week nog even snel te lezen… En zo ingewikkeld is het verhaal nou ook weer niet hoor. Het zijn alleen redelijk veel personages en je moet even de relatie die ze tot elkaar hebben weten. Dat komt met de cd al redelijk goed naar voren (tenzij je een highlights-versie hebt geluisterd).

Je kan ook het boek lezen dat op basis van de musical is gemaakt, dat is ‘maar’ 300 pagina’s. Of Wikipedia inderdaad.
Het verhaal an sich is niet ingewikkeld, maar het is wel handig om te weten dat er tijdsprongen worden gemaakt in de musical. En wat Martijn schrijft, de personages en hun relatie tot elkaar is ook wel handig.

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 71 ] 29 March 2023 11:11 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Gisteren voor de tweede keer de voorstelling gezien. De eerste keer vanaf een plek met mooi overzicht en deze keer vanaf rij 5. Echt heel erg mooi. Ik begrijp het verhaal nu ook veel beter dan de eerste keer. Ben bang dat er een nieuwe verslaving is geboren haha. Gelukkig kan ik in een aantal theaters gratis met de podiumpas. 😆 De verkoop gaat alleen wel bizar goed..

  [ # 72 ] 29 March 2023 04:16 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  105
Geregistreerd  2010-07-31

myrte - 29 March 2023 11:11 AM

Gisteren voor de tweede keer de voorstelling gezien. De eerste keer vanaf een plek met mooi overzicht en deze keer vanaf rij 5. Echt heel erg mooi. Ik begrijp het verhaal nu ook veel beter dan de eerste keer. Ben bang dat er een nieuwe verslaving is geboren haha. Gelukkig kan ik in een aantal theaters gratis met de podiumpas. 😆 De verkoop gaat alleen wel bizar goed..

Slecht nieuws, op verzoek van de producent worden in Apeldoorn geen Podiumpasboekingen geaccepteerd.

  [ # 73 ] 29 March 2023 04:39 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Ah neee serieus? Daar wilde ik heen om Rene van Kooten te zien. Balen. Alleen in Apeldoorn of nog meer theaters die niet aan de podiumpas doen voor les miserables?

[ Gewijzigd: 29 March 2023 07:39 PM by myrte ]
  [ # 74 ] 29 March 2023 07:49 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  105
Geregistreerd  2010-07-31

myrte - 29 March 2023 04:39 PM

Ah neee serieus? Daar wilde ik heen om Rene van Kooten te zien. Balen. Alleen in Apeldoorn of nog meer theaters die niet aan de podiumpas doen voor les miserables?

Ik heb zelf melding gemaakt/een klacht neergelegd bij Podiumpas. Dit gaat namelijk tegen de voorwaarde van de pas in. Hopelijk kunnen zij er iets aan doen. Wellicht goed als jij dit ook doet. Hoe meer melding er gemaakt wordt hoe groter de kans dat het opgepakt wordt denk ik zo.

  [ # 75 ] 29 March 2023 07:50 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  105
Geregistreerd  2010-07-31

Het schijnt op verzoek van de producent te zijn. Dus verwacht dat ze dit bij alle theaters met Podiumpas zullen doen.

‹ First  < 3 4 5 6 7 >  Last ›
5 of 11