Perspresentatie

1953 de musical: Het water komt…

Tegen de achtergrond van het Zeeuwse water presenteert Van Hoorne Theaterproducties in het 'Watersnoodmuseum' haar nieuwste voorstelling ‘1953 de musical’.

Het is zondagochtend 1 februari 1953 als de noordwesterstorm het water van de Noordzee steeds hoger stuwt totdat de Watersnoodramp een feit is. Een ingrijpende gebeurtenis in de geschiedenis van ons kleine landje. Nu is deze ramp onderwerp voor een nieuwe Nederlandse musical. Toch is een musical over een dergelijke ramp geen unicum. Eind vorige eeuw ging een musicalversie van ‘Titanic’ in premiere op Broadway en vorig jaar werden in het M-Lab in Amsterdam de eerste workshopvoorstellingen gegeven van de musical Impact, gebaseerd op de Bijlmerramp.

‘Wij maken een musical die zich afspeelt tijdens de watersnoodramp, maar die niet à³ver de watersnoodramp gaat’ zegt producent en medeschrijver Michael van Hoorne, ‘Het wordt geen reconstructie van een verschrikkelijk ramp, maar wij gaan een aantal mensen volgen die keuzes moeten maken, die verantwoordelijkheid moeten nemen, tijdens een ramp’. Zoals Kees Osseweijer, die de ramp zelf heeft meegemaakt, het zegt: ‘Het wordt een verhaal over menselijk handelen en vooral menselijk falen, een verhaal dat eigenlijk nooit is verteld’.

‘Het zat al heel lang in mijn hoofd om dit te maken’ zegt Michael als we hem vragen naar zijn besluit om juist dit verhaal te vertellen, ‘Een tijd geleden zat ik in het theater bij ‘Op Hoop van Zegen’ en toen besefte ik dat er nu plaats is voor dit soort voorstellingen. Echte authentieke Hollandse verhalen. Ik heb toen weer contact gehad met Kees Osseweijer. We hebben er veel over gesproken. Je moet ook echt heel zorgvuldig omgaan met een dergelijk onderwerp’.

De drie hoofdrollen zullen worden vertolkt door Ben Cramer, Filip Bolluyt en Marcel Smid. Drie heren die eigenlijk ‘Ja’ hebben gezegd tegen niets meer dan een ‘idee’. ‘Dat is wel bijzonder moet ik eerlijk zeggen’ vertelt Filip Bolluyt die de rol van Burgemeester Scholten op zich zal nemen, ‘Het heeft te maken met de producent, in dit geval Michael, hij heeft me overtuigd. Normaal gesproken heb je een kant en klaar script, maar dat zegt ook nog niet alles. Ik doe veel bij M-Lab, daar heb je ook te maken met musicals die nog niets zijn. Nieuwe ideeën waarvan nog maar moet bewezen worden dat het wat is. Ik hou daar wel van’.

‘We zijn nu bezig met informatie verzamelen’ zegt Bart Mijnster, die mede verantwoordelijk zal zijn voor het script en de teksten, ‘In het begin zijn we ons vooral gaan inlezen. Er zijn vele boeken met de ‘mooie verhalen’, het sentiment. Een aantal jaren geleden is er ook een boek verschenen met de echte verhalen. Over onder andere de fouten die gemaakt zijn, de echte waarheden. Ook in dit museum hebben we veel tijd doorgebracht om de ramp tot ons door te laten dringen’. Als je rondkijkt in het museum begrijp je dat dit de uitgelezen plaats is om dat te doen. De kille betonnen bunker heeft een benauwend gevoel met teksten van betrokkenen op de muur die in al hun simpelheid indruk maken. ‘We hebben een reeks aan waargebeurde verhaaltjes die we als uitgangspunt willen gebruiken. Dat gaan we samenvoegen tot één verhaal rond onze drie hoofdpersonen’. ‘Daarom zijn we ook zo blij met de hulp en steun van Kees Ossewijer’ geeft Michael aan, ‘Hij kan ons op feiten en gebeurtenissen attenderen en hij kan ons op tijd terug fluiten wanneer we daar van afwijken’. ‘Hoe verschillende mensen op verschillende gebeurtenissen zouden reageren’ zegt Bart, ‘Daar is zijn hulp, en die van het team van het Watersnoodmuseum, onmisbaar’.  Michael gaat verder ‘Toch ontkomen we er niet aan om het enigszins te romantiseren. Dat moeten we ook niet wegstoppen. Enige vorm van romantiek is bij een dergelijk theaterstuk noodzakelijk.’

Klik HIER voor de pagina van Musicalworld waar je nu al muziek kunt beluisteren van ‘1953 de musical’.

16 June 2009
N.v.t.
Watersnoodmuseum, Ouwerkerk
http://www.1953demusical.nl
Watersnoodramp, 1953, Van Hoorne, Ben Cramer, Michael van Hoorne, Filip Bolluyt, Marcel Schmid, Floris de Haan, Bas van der Heuvel