Recensie

A Tribute to the Bee Gees

Pop en rock nummers van bekende artiesten en bands zijn de laatste jaren een enorme inspiratiebron geweest voor menig theatervoorstelling.

Na afloop van de voorstelling sprak Musicalworld met Rolf en Casey over deze swingende show.

Jullie hebben net de 1e try out gehad, hoe heb je die ervaren?
Casey: Het was super!
Rolf: We hebben er echt keihard voor gewerkt. We hebben dit in 10 dagen in elkaar gezet, we hebben vanmiddag het einde van de voorstelling pas voor de 1e keer helemaal gerepeteerd.
In 10 dagen maar, nou vanaf de zaal zag het er al behoorlijk ‘smooth’ uit hoor.
Casey:Ja dat vond ik ook wel. Natuurlijk waren er hier en daar wel wat ‘foutjes’ ,maar die zullen het publiek niet eens opgevallen zijn. Dus voor een 1e voorstelling ging het echt hartstikke goed.

Ik vond de opening wel een aparte keuze, ik had niet zo snel aan dat nummer gedacht.
Rolf: Het is inderdaad een rustig begin, maar dat is het begin van de 2e acte ook. Maar voor het publiek wat je met deze voorstelling aantrekt, het toch wat oudere publiek, zag je echt dat het een feest van herkenning was en dat men die rustige nummers echt prachtig vond. Ik zag vooraan zelfs iemand met tranen in zijn ogen.
Casey: Er zit natuurlijk ook een bepaalde opbouw in de show. Voor het jongere publiek is het misschien een wat onverwachte keuze, maar een voorstelling hoeft natuurlijk ook niet altijd knallend te beginnen.

Hadden jullie zelf invloed in de keuze van de nummers in de voorstelling?
Casey: In de nummers die wij zelf zingen konden we wel voorkeuren aangeven. Maar de Bee Gees hebben niet alleen zelf heel veel hits, maar ook veel nummers voor anderen geschreven, dus er moest gewoon een keuze gemaakt worden van welke nummers de voorstelling zouden halen.
Rolf: Ik vond het overigens wel een goede keuze om ook juist oude nummers erin te stoppen, bijvoorbeeld die ‘mannen-medley’.
Casey: Maar we mochten in sommige nummers natuurlijk wel onze eigen invulling geven. Bijvoorbeeld bij mijn nummer ‘ Chain Reaction’ was het voor de rest gechoreografeerd, maar wat ik bij de mannen doe is mijn eigen invulling.

Rolf, ik vond je in deze voorstelling behoorlijk ‘braaf’ en ‘ zoet’. We zien toch vaak een andere kant van jou in het theater
Rolf: Vond je me echt zoet, ik vond mezelf nog wel tekeer gaan (lacht). Maar dit is natuurlijk ook geen musical, hier zing ik gewoon lekker de liedjes. Alleen ‘Tradegy’ is voor mij uitpakken maar de rest is de Bee Gees en die zijn natuurlijk ook wel een beetje zoetjes.

Het is een vrij korte tour wat jullie doen, maar 2 maanden. Is daar bewust voor gekozen?
Casey: Het is een pilot productie, zoals vorig jaar de Soul of Motown. Even uitproberen en kijken hoe het aanslaat. Voor nu dus even 27 voorstellingen in Nederland en 2 in Duitsland.
Maar als het goed loopt dan komt het volgend jaar wel weer terug,?
Casey: Je weet het natuurlijk nooit maar er zit een kans in dat het dan terugkomt ja. Maar het is ook wel goed om even kort en krachtig een project te doen. Soms als je te lang iets speelt zijn mensen niet meer zo fris op het toneel, men is moe. Maar hier is het gewoon 27 keer een lekker liedjes programma.

Wat opvalt is dat ondanks het maar een kleine tour is, er ook relatief weinig publiciteit aan de show gegeven is.
Rolf: Deze voorstelling hoeft natuurlijk niet echt op namen van de cast verkocht te worden, dat doet het fenomeen Bee Gees wel.
Maar waarom dan de Bee Gees, die zijn niet echt ‘hot’ op het moment
Rolf: Maar ze zijn ook niet ‘uit’. De Bee Gees zijn tijdloos net als Abba.
Casey: Als je kijkt naar artiesten van nu zoals bijvoorbeeld Mika en Scissor Sisters, die hebben dezelfde manier van zingen met van die hoge mannenstemmen. Daarbij zijn de nummers gewoon een feest van herkenning, je ziet iedereen meezingen. Dus een show als deze is niet aan een bepaalde tijd of periode gebonden maar kan altijd.

Saar Bressers neemt tijdelijk waar voor Brigitte Nijman, maar de tour is zo kort, waarom doet Saar niet de hele tour?
Rolf: Stay Tuned wilde Brigitte heel graag voor deze show hebben, maar die is ook nog verbonden aan Musicals to the Max. Dus hebben ze Saar gevraagd om tijdelijk die invulling te doen. Als Brigitte er straks bij komt gaat Saar weer naar het dans ensemble. Die plek wordt nu tijdelijk ingevuld door onze choreograaf Marjan Hommes. Het is voor Saar overigens de 1e keer dat ze in zo’n liedjes programma staat en moet werken met oortjes enzo, maar ik vond dat ze het uitstekend heeft gedaan!

Theatervoorstellingen waarin muziek gebruikt wordt van bekende bands of artiesten is de laatste jaren ontzettend populair. Wat maakt een show van dit genre dan zo leuk om te gaan zien?
Rolf: Toch weer het feest der herkenning. Het zijn allemaal hits die voorbij komen en in het geval van de Bee Gees zijn dat er nogal wat.
Casey: Maar ook de verbazing die je soms hebt als je een heel bekend nummer hoort en je nooit geweten hebt dat het van die desbetreffende band of artiest afkomst ig is. Dat is toch hartstikke leuk.

Tot en met eind maart is ‘ A Tribute to the Bee Gees’ nog in diverse theaters door heel Nederland te zien. Voor de volledige speellijst ga naar http://www.atributetothebeegees.nl
21 January 2008
Try-out
IIJsselstein
Fulco Theater
http://www.atributetothebeegees.nl
bee gees, saturday night fever, rolf koster, casey francisco, brigitte nijman, stayin' alive, tribute, diana ross, barbara streisand, joop van den ende