Recensie

Alleen Op De Wereld

Een zoektocht naar warmte en geborgenheid leidt Remi langs spannende avonturen, zo maakt hij vrienden en verliest dierbaren. Gelukking vindt ook Remi uiteindelijk zijn geluk.

Op tijd van 1 maand zijn er in Nederland al drie familie-musicals in premiere gegaan: eerst was er ‘Buster en Benjamin’, afgelopen week nog ‘Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer’ en vandaag vond de première plaats van ‘Alleen op de Wereld’. Of je er 1 moet gaan kijken of allemaal, dat is afhankelijk van persoonlijke smaak. Maar wellicht dat deze recensie je kan overtuigen om ook naar ‘Alleen op de Wereld’ te gaan.

‘Alleen op de Wereld’ onderscheidt zich door het feit dat het naast een klassiek kinderverhaal ook gezien kan worden als een sociaal pamflet. In de tijd van Hector Malot, de schrijver van het boek ‘Alleen op de Wereld’, waren er vele straatkinderen. Malot probeerde middels zijn verhaal de aandacht te vestigen op deze problematiek. Dat dit hedentendage nog steeds actueel is erkent ook de musicalversie van 2003. Zij willen daarom een gedeelte van de winst van deze productie gebruiken om de opvang van zwerfjongeren te ondersteunen.

Verhaal
Het verhaal van Alleen op de Wereld is al meerdere keren verteld in verschillende jasjes. Het gaat over een jongetje dat te vondeling wordt gelegd en daarna op zoek gaat naar zijn familie en naar zichzelf. Een zoektocht naar warmte en geborgenheid die hem langs spannende avonturen leidt. Tijdens deze zoektocht maakt hij vrienden en verliest hij dierbaren. Gelukking vindt ook Remi uiteindelijk zijn geluk.

De Cast
Naar aanloop van de premiere is er heel wat ophef geweest over de cast van ‘Alleen op de Wereld’. Deze cast bestaat namelijk voor een deel uit dieren; met name over het aapje dat gebruikt zou worden in de musical werd door de Dierenbescherming en Stichting AAP geprotesteerd. Uiteindelijk is besloten om het aapje uit de musical te halen. Producent Frank Affolter zegt hierover: “De Dierenbescherming degradeert het aapje tot een publiekstrekker. Dat bestrijd ik. Wij hebben nooit de publiciteit met de dieren gezocht [...] De afgelopen dagen ontstond er onduidelijkheid over papieren die voorhanden hadden moeten zijn. Zolang die onduidelijkheid blijft bestaan, doen wij geen beroep op het aapje.”

De dieren zijn dan ook niet degene die de musical moeten dragen, dat blijven de acteurs. Voor ‘Alleen op de wereld’ is er een internationale cast samengesteld die bestaat uit een aantal bekende en onbekende talenten. Zo heeft Hilke Bierman ons aangenaam verrast: Werd ze voor haar rol in Tjechov al genomineerd voor een Musical Award in de categorie Aanstormend Talent, in ‘Alleen op de wereld’speelt zij de biologische moeder van Remi en weet met haar zuivere stem haar talent nog verder uit te bouwen.
Bert Simhoffer heeft als Vitalis een innige band met Remi en leert hem dat het leven op straat ook met een zuiver geweten kan. Simhoffer weet met zijn karakteristieke uitstraling zo’n goed vaderfiguur neer te zetten dat je tijdens de meest dramatische scènes wel met Remi mee moet leven.

De levensloop van Remi wordt weergegeven door in de eerste acte de rol door een kind te laten vervullen en in de tweede acte door een volwassene. Het was zeker apart te noemen dat voor de premiere was gekozen om deze mannelijke rol door twee vrouwen te laten spelen. Scarlet Tummers als de jonge Remi en Veerle Castelijn als de oudere Remi. Met name naar de Belgische Veerle Castelijn werd door ons uitgekeken aangezien zij in Romeo & Julia goede kritieken had ontvangen. Helaas vonden wij haar prestaties iets minder dan die van Hilke Bierman. Qua spel was zij wel overtuigend en deed zij haar rol met veel enthousiasme maar haar zang miste een bepaalde kracht die Hilke wel had. Een kracht die er voor had moeten zorgen dat zij het stralende middelpunt werd. Dit kan echter ook aan de uizonderlijke kwaliteiten van de rest van de cast hebben gelegen.

Première
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
Officiele website

alleen op de wereld, remi, bert simhoffer, veerle casteleyn, hilke bierman