Recensie

De Bovenkamer van FSA1

De eerstejaars van de Frank Sanders’Akademie leveren een mooie groepsprestatie met de voorstelling De Bovenkamer.

Elk jaar is het weer interessant wat de nieuwste studenten van de Frank Sanders’ Akademie voor Musicaltheater te bieden hebben. Als buitenstaander is het eerste moment om wat te zien de eindpresentatie, ergens in een knus theatertje in Amsterdam, in dit geval het Ostadetheater. Een groepsvoorstelling waarbij er wel solo gespeeld kan worden, maar nog geen solonummers worden opgevoerd.
Ze spelen de Bovenkamer. Plaats van handeling: een station (bankjes, gele informatieborden), waar een aantal mensen samenkomen. Of het bewust is of niet weet ik niet, maar de toestroom op het podium gebeurt deze avond al terwijl de laatste mensen nog binnenstromen, wat het effect van drommen reizigers op een station alleen maar versterkt.
Een overdonderende opening volgt, op de melodie van Murder! Murder! uit Jeckyll and Hyde, en eigenlijk zijn we meteen voor de rest van de avond verkocht. Korte sketches, vooral over onderlinge verhoudingen:  verleiding, relatie(crisis), seks, gezien worden… Maar bijvoorbeeld ook de loterij, en zelfs de koffie wordt niet vergeten. Een omroepstem praat scenes en liedjes met korte zinnen aan elkaar.
Zoals in vrijwel elke eindvoorstelling van de academie zijn bestaande musicalnummers bewerkt en van een nieuwe tekst voorzien.  Zo komt een nummer uit Songs for a new world voorbij, en Footloose. Relatief onbekende nummers als Breathing uit Edges worden afgewisseld met bekendere, waarvan America uit West Side Story waarschijnlijk het meest bekend is. Deze laatste song wordt een zeer vermakelijk nummer over wat je zou doen als je een half miljoen zou winnen, met als komische klapper een hele foute opmerking over botox. Vooral de humor slaat aan in de voorstelling, en daar zit deze gelukkig dan ook vol mee.  Soms subtiel, dan weer allesbehalve.
Ook qua dans wordt het geleerde goed in de praktijk gebracht met een gevarieerd palet aan kleuren. Salsa, klassieke showdans, tot aan sensuele bewegingen die in een gemiddelde rap-clip niet zouden misstaan, al zijn hier de heren waarschijnlijk nog wat leniger.
Naast musicalsongs worden ook andere liedjes vertolkt, met originele teksten: All of me van John Legend en Donker hart, een Blà¸f-nummer in een speciaal arrangement van Billy Maluw, de pianist van dienst. Hij geeft het bekende Fever op bijzondere manier een extra bite. En natuurlijk moeten we de medley van koffienummers, die overigens begint met een theereclamesong, noemen als een van de vrolijke hoogtepunten.
Als met Rent’s No day but today (in het Nederlands) de eenakter van anderhalf uur is afgelopen is één ding wel zeker. Van deze groep willen we nog meer horen. Jammer dat we daar dan weer een jaar op moeten wachten.
De bovenkamer wordt nog gespeeld op 30 mei (uitverkocht) en sluit af met een matinee op zaterdag 31 mei.

De voorstelling wordt gespeeld door: Béla Becht, Pascalle Bergmans, Simone ten Brinke, Sarie van Delden, Lucas van den Elshout, Denise Huls, Ruby Kieft, Sterre Pechler, Tanja Pieksma, Stef Pits, Megan Roele, Kylian de Rooij, Ruth Sahertian en Chris Schep

30 May 2014
Reguliere voorstelling
Amsterdam
Ostadetheater

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen