musical
Synopsis

De Akademie voor Musicaltheater biedt een professionele voltijd opleiding, in drie tot vier studiejaren. Uiteraard is er een sterke basis van technische bedrevenheid nodig om het complexe musicalvak te leren beheersen. Daartoe wordt, onder leiding van…
Start > Producties > 2001 > Oorspronkelijk > Frank Sanders Akademie voor Musicaltheater
Over...

 
producent:
Frank Sanders
jaar:
2001
duur:
pauze:
Ja
genre:
Oorspronkelijk
score:
0star
websites:


De Bovenkamer van FSA1


Artikel: Recensie
Voorstelling: Reguliere voorstelling
Datum: 30 mei 2014
Theater: Ostadetheater
Lokatie: Amsterdam
Auteur: Jeroen

De eerstejaars van de Frank Sanders’Akademie leveren een mooie groepsprestatie met de voorstelling De Bovenkamer.

Elk jaar is het weer interessant wat de nieuwste studenten van de Frank Sanders’ Akademie voor Musicaltheater te bieden hebben. Als buitenstaander is het eerste moment om wat te zien de eindpresentatie, ergens in een knus theatertje in Amsterdam, in dit geval het Ostadetheater. Een groepsvoorstelling waarbij er wel solo gespeeld kan worden, maar nog geen solonummers worden opgevoerd.
Ze spelen de Bovenkamer. Plaats van handeling: een station (bankjes, gele informatieborden), waar een aantal mensen samenkomen. Of het bewust is of niet weet ik niet, maar de toestroom op het podium gebeurt deze avond al terwijl de laatste mensen nog binnenstromen, wat het effect van drommen reizigers op een station alleen maar versterkt.
Een overdonderende opening volgt, op de melodie van Murder! Murder! uit Jeckyll and Hyde, en eigenlijk zijn we meteen voor de rest van de avond verkocht. Korte sketches, vooral over onderlinge verhoudingen:  verleiding, relatie(crisis), seks, gezien worden… Maar bijvoorbeeld ook de loterij, en zelfs de koffie wordt niet vergeten. Een omroepstem praat scenes en liedjes met korte zinnen aan elkaar.
Zoals in vrijwel elke eindvoorstelling van de academie zijn bestaande musicalnummers bewerkt en van een nieuwe tekst voorzien.  Zo komt een nummer uit Songs for a new world voorbij, en Footloose. Relatief onbekende nummers als Breathing uit Edges worden afgewisseld met bekendere, waarvan America uit West Side Story waarschijnlijk het meest bekend is. Deze laatste song wordt een zeer vermakelijk nummer over wat je zou doen als je een half miljoen zou winnen, met als komische klapper een hele foute opmerking over botox. Vooral de humor slaat aan in de voorstelling, en daar zit deze gelukkig dan ook vol mee.  Soms subtiel, dan weer allesbehalve.
Ook qua dans wordt het geleerde goed in de praktijk gebracht met een gevarieerd palet aan kleuren. Salsa, klassieke showdans, tot aan sensuele bewegingen die in een gemiddelde rap-clip niet zouden misstaan, al zijn hier de heren waarschijnlijk nog wat leniger.
Naast musicalsongs worden ook andere liedjes vertolkt, met originele teksten: All of me van John Legend en Donker hart, een Bløf-nummer in een speciaal arrangement van Billy Maluw, de pianist van dienst. Hij geeft het bekende Fever op bijzondere manier een extra bite. En natuurlijk moeten we de medley van koffienummers, die overigens begint met een theereclamesong, noemen als een van de vrolijke hoogtepunten.
Als met Rent’s No day but today (in het Nederlands) de eenakter van anderhalf uur is afgelopen is één ding wel zeker. Van deze groep willen we nog meer horen. Jammer dat we daar dan weer een jaar op moeten wachten.
De bovenkamer wordt nog gespeeld op 30 mei (uitverkocht) en sluit af met een matinee op zaterdag 31 mei.

De voorstelling wordt gespeeld door: Béla Becht, Pascalle Bergmans, Simone ten Brinke, Sarie van Delden, Lucas van den Elshout, Denise Huls, Ruby Kieft, Sterre Pechler, Tanja Pieksma, Stef Pits, Megan Roele, Kylian de Rooij, Ruth Sahertian en Chris Schep



Fotos
(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)