Perspresentatie

Driedimensionaal wonderland

Voor het eerst met een 3D bril naar een musical kijken. Die primeur kreeg de pers 15 februari.

Trots meldt Studio 100, in de persoon van Gert Verhulst, de wereldprimeur. De musical Alice in Wonderland is de eerste musical die gebruik maakt van een 3D achtergrond. De techniek is nu vergevorderd, en er wordt verwacht dat er vele zullen volgen. Trots is men ook op de eigen productie, waar vele anderen kant en klare producten op de Vlaamse en Nederlandse podia brengen. Een heel groot gedeelte van de creatives van deze achtste musical is er weer bij. Van decor tot aan pruiken en kostuums. De muziek is ditmaal van het hittrio Wiels/Vande Putte/Gillis, makers van de recente K3 hits als Mama Se. De eerste single van de musical laat dit ook duidelijk horen.
K3 brengt het nummer deze middag live, en het swingt als gebruikelijk. Er wordt ook nog een tweede song gezongen, wat een stuk theatraler is. Geen beats ditmaal en een andere opbouw. Op de achtergrond worden een aantal van de decors uit de show geprojecteerd. “Ze zijn nog niet af”, meldt Verhulst, “Onze makers zijn nogal perfectionistisch” en “Je zit er nu te dicht op”. Toch werkt het al prima. De zangeressen lijken echt in de projectie te staan, in plaats van ervoor, en de dromerige sferen passen mooi bij een wonderland. Naast enthousiasme bij de 3d-films is er ook veel scepsis, en dat zal ook niet aan deze primeur voorbijgaan, maar wat wij te zien kregen was echt veelbelovend.

15 February 2011
N.v.t.
Schelle (BE)
Studio 100

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen