Recensie

Een afscheid met Vuurwerk.

Voor veel 3e jaars zit de opleiding er nagenoeg op. Met "Vuurwerk" wordt afscheid genomen van de Frank Sanders' Akademie voor Musicaltheater.

Het moet niet makkelijk zijn voor een schrijver om een stuk voor 11 acteurs te maken, die ook nog eens allemaal voldoende moeten kunnen laten zien. Min of meer gelijkwaardiger rollen dus. Voor deze taak stond Allard Blom toen hij de eindejaarsvoorstelling van de derdejaars van de Frank Sanders’ Akademie voor Musicaltheater moest schrijven. Het resultaat is de voorstelling“Vuurwerk”.
In Vuurwerk komen een aantal vrienden, al dan niet met aanhang,  samen bij Ellie (Margeet Osinga), die alleen in het huis van haar overleden vader woont. Een oud en nieuw traditie die al jaren bestaat. Al snel blijkt voor ons als publiek dat er achter menig faà§ade en smoes een hoop geheimen verstopt zitten, waaronder overspel in dezelfde kennissenkring. Geheimen waar ook anderen binnen het gezelschap van op de hoogte zijn, die daar natuurlijk wel weer braaf over zwijgen..
Toon (Bas Bovelander) is Ellie’s broer en advocaat. Hij is samen met Anja (Serena Elberse), die een biologische lunchroom heeft, Bram (Jasper Stokman) is samen met weddingplanner Peggy (Annerie van Loenen), die net zwanger is. Aniek (Anouk de Pater) gaat maanden de natuur in om reportages te maken, en heeft geen behoefte aan een relatie; wel aan sex. Katja (Susanne Büchner Presburg) heeft een roddelrubriek op de televisie, en houdt wel van wat spanning. Wouter (Jerry Bloem) heeft zijn baan als accountant opgezegd om te gaan schrijven. Zijn ex, met wie hij een door de rest van het gezelschap van de avond verfoeide hond heeft, is Marleen (Lisa Berendse). Zij snapt niets van deze sprong in het duister. Dan blijkt ook aannemer Bert (Stefan de Kogel) met zijn vriendin Judith (Patricia van Haastrecht) nog langs te komen.
Om de tijd tot middernacht te doden wordt het spelletje Lijk in de Kast voorgesteld. Hierbij schrijft ieder een geheim dat hij van een ander weet op een briefje. Deze worden dichtgevouwen, en vervolgens één voor één aan de personen waarover het gaat gegeven. Deze mag dan beslissen door het roepen van Lijk uit de kast om zelf een geheim over zichzelf te vertellen, of het briefje voor te laten lezen, en aan te geven of het waar is.

Elf volwaardige personages blijkt toch wat veel. De karakters bij het gezicht onthouden is het probleem niet; wel om de bijbehorende namen er ook nog een bij te houden. Dat maakt dat je af en toe denkt als er een naam valt: wie was dat ook alweer.
Wat opvalt is het eigen stemgeluid dat de meeste studenten hebben behouden. Hier staat duidelijk geen eenheidsworst op het podium. Natuurlijk is de een vocaal sterker dan de ander, maar iedereen is prettig om naar te luisteren. Er wordt doorgaans prima gespeeld, al heeft niet iedereen het even makkelijk om de bijbehorende leeftijd en aard te spelen.
Twee actrices vallen extra op en hebben het geluk ook een rol te hebben waar alles uit te halen valt. Susanne Büchner Presburg kan als Katja lekker los kan gaan, en doet dat vol overgave: Een entree met een heerlijk valse opmerking, openlijk genieten van andermans ellende, een zweem van onkwetsbaarheid en een geweldig stemgeluid. Ook de vrij expressieve Aniek wordt geweldig gespeeld door Anouk de Pater, die ook zingend erg veel indruk maakt.

Muzikaal is de voorstelling dik in orde. Componist Rhody Matthijs en arrangeur/vertolker Gerbrand van Kolck hebben weer uitstekend werk afgeleverd.  Een prima in het gehoor liggende openingnummer (Ik tel af), en ook “Lijken in de kast” heeft diezelfde kracht. Een paar songs zijn wat jazzier van toon, en “Echte mannen zijn niet te vertrouwen” is duidelijk beïnvloed the Full Monty. Het verhaal heeft door al die personages een lange inleiding nodig voordat het echt los kan gaan. Onderhoudend is het wel, zeker door de weinig subtiele opmerkingen waarmee men elkaar bejegent. Eenmaal van start wordt de voorstelling wel interessant; sommige ontwikkelingen zijn tamelijk voorspelbaar, maar bij de ontknoping zit toch zeker nog wel een verrassing. Ook visueel is het prima; onder andere door de wisseling van perspectief maakt dat “Vuurwerk” niet saai wordt, ondanks dat de plaats van handeling de hele voorstelling dezelfde is.

Vuurwerk kan als voorstelling de hoge kwaliteit van twee eerdere toppers van het duo Rhody Matthijs/ Allard Blom, Een Perfecte God en Delphi, niet evenaren. Die meesterlijke voorstellingen hadden een sterker, duidelijker verhaal, waarbij je meer betrokken raakte bij de karakters in het stuk. Toch is Vuurwerk een heel aardige voorstelling geworden die het zien, en zeker ook het horen meer dan waard is en niet onder doet voor stukken van de Nederlandse musicalproducenten. Bovendien laat deze “jaargang” voor het derde jaar zien dat het een buitengewoon talentvolle groep is,, Dit zijn de laatste kansen om daar zelf getuige van te zijn. Ik ben benieuwd wie we van deze groep in het vierde, facultatieve jaar gaan terugzien.

Vuurwerk is nog te zien in:
Dinsdag 1 juni Schouwburg Rijswijk, Rijswijk (070 336 03 36)
Donderdag 3 juni 3 De Nieuwe Bibliotheek, Almere Stad. 19:00 uur. Extra voorstelling.
Zaterdag 5 juni Schouwburg Gouda, Gouda (018 251 37 50)
Maandag 7 juni De Kleine Komedie, Amsterdam (020 624 05 34)
Voor reserveringen en extra informatie kunt u contact opnemen met de theaters.

30 May 2010
Reguliere voorstelling
Utrecht
Theater Kikker
http://www.franksandersakademie.nl
vuurwerk, allard blom,. rhody matthijs, gerbrand van kolck, lisa berendse, bas bovenlander, susanne büchner presburg, Anouk de pater, jasper stokman, margreet osinga, annerie van loenen, stefan de kopge, patricia van haastrecht, serena elbertse, jer

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen