Recensie

Groots hotel

Na een aantal voorstellingen in het M-lab ging gisteren Grand Hotel succesvol in première in het Amsterdamse hotel The Grand.

Een voormalig raadszaal van Amsterdam maakt tegenwoordig deel uit van een luxe Amsterdams hotel. Als je de musical Grand Hotel wilt opvoeren, en dit luxe hotel ook nog eens the Grand blijkt te heten heb je hiermee natuurlijk een perfecte locatie te pakken.
De musical speelt zich niet in Amsterdam af, maar in Berlijn tijdens het interbellum, om preciezer te zijn rond 1928. Met de musical Cabaret in het achterhoofd weten we dat Berlijn in die tijd een decadente stad was, waar de kunsten floreerden, maar ook de bandeloosheid. Hét hotel, waar de rijken vertoefden, is het decor van de musical Grand Hotel.

We maken kennis met kolonel dokter Otternschlag (Boy Ooteman), die ervan houdt mensen te observeren, en die een soort vertellerrol heeft.  Zijn kijk op het leven is een beetje bitter en cynisch maar zijn observaties blijken bijzonder raak. In het hotel zijn er nog een aantal bijzondere gasten, die elk hun eigen dromen hebben. Elizaveta Grushinkaya (Trudi Klever) is een danseres in haar nadagen. Ze is bezig met de zoveelste afscheidstournee, maar dat gaat niet goed. Het publiek laat het afweten (al doet haar Hongaarse manager haar het tegendeel geloven), en zijzelf struikelt op het podium. Ze wordt al jaren begeleid door assistente Rafaella Ottanio (Nelleke Zitman), die alles voor haar werkgeefster over heeft.
Flà¤mchen (Jeske van de Staak) droomt van een filmcarrière, komt uit een arme omgeving, en werkt tot die tijd als typiste. Zij is naar het hotel gekomen om dat te doen voor directeur Hermann Preysing (Tony Neef), een man die alle nare clichés van het beroep in zich weet. Hij, maar vooral zijn bedrijf heeft problemen. Er moet een fusie komen met een bedrijf uit Boston, anders is het over en uit. En hij wacht op een telegram met het verlossende bericht.
Ex-werknemer van dit bedrijf is Otto Kringelein (Ad Knippels). Hij is zeer ziek, en is naar dit hotel gekomen om de hemel op aarde te beleven. Hij is Joods, en dat is ook al in 1928 een reden om hem bij aankomst te melden dat het hotel vol is. “Antisemitisme, wel nee. De rijke Rothchild verblijft tenslotte ook in het hotel.” Tussenkomst van baron Felix van Gaigern (Jamai Loman) is nodig om hem alsnog een kamer te bezorgen. Met een staaltje blufpoker, iets wat zijn leven ook omschrijft. Hij is verarmd, heeft schulden, maar bluft en charmeert zich door het leven. Maar een schuld bij een maffioso brengt hem aan het rand van de afgrond, en dwingt hem tot stappen die verder gaan dan hij tot nog toe deed. Diefstal. Maar juist deze stappen bezorgt hem de ware liefde, als hij betrapt wordt bij het stelen van de ketting van Grushinkaya.

Het verhaal van de musical is dus vooral de levens van een aantal van de gasten van het hotel, en hoe deze elkaar kruisen. Toch speelt ook de tijd en plaats een rol. Het opkomend antisemitisme zoals eerder genoemd, maar ook de woede en onvrede onder de werkende klasse.  Een historisch geluidsfragment aan het einde van de show verduidelijkt deze signalen, voor hen die het nog niet duidelijk was. En juist dat is meteen de enige reden om niet treuren dat we niet in die tijd (en luxe) leefden. Vooral de muziek uit die tijd is ronduit heerlijk.
De cast van Grand Hotel bestaat uit toneel- en musicalacteurs. Zonder uitzondering worden alle hoofdrollen goed vertolkt. Alle karakters zijn van vlees en bloed, en weten begrip en compassie op te wekken.  Ook de kleinere rollen, gespeeld door de laatstejaars van het Fontys Conservatorium worden over het algemeen prima gespeeld, of het nu een zwaar getatoeëerde crimineel is, een zenuwachtig personeelslid met een hoogzwangere vrouw in het ziekenhuis of een Al Jolson achtige duo-act.  Tussen alle topprestaties is het Ad Knippels die daar nog eens bovenuit steekt. Hij is fenomenaal als de zieke Kringelein, die groeit van een onzekere muurbloem die een grote stap nam, tot een zelfverzekerde man die zijn gram op tenminste één spook uit zijn verleden kan halen.
>>>

28 April 2012
Première
Amsterdam
Sofitel Legend The Grand - trouwzaal
http://www.m-lab.nl
ad knippels, grand hotel, premiere, recensie, the grand, tony neef, jamai loman, trudy klever, boy ooteman, nelleke zitman, jesje van de staak, celinde schoenmaker, ursul de geer

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen