Perspresentatie

Honk!

Op 26 november gaat Honk! in Apeldoorn, in aanwezigheid van de Engelse schrijver Anthony Drewe, in première . Musical World woonde onlangs de geanimeerde perspresentatie bij en sprak met de acteurs Ara Halici, Ivo Chundro, Sabine Beens en Vincent de Lusenet.

‘Honk!’, bekroond met de Olivier Award voor Beste Musical, is in essentie ‘Het lelijke eendje’ van Hans Christian Anderson. Het klassieke sprookje is op ingenieuze wijze bewerkt door het Britse schrijversduo Anthony Drewe en George Stiles (Mary Poppins, Just So) en is over de hele wereld uitgevoerd. De grootste productie is tot nu toe in het National Theatre in Londen geweest, waar het werd geregisseerd door de gevierde actrice Julia McKenzie (Follies, Sweeney Todd).

De Nederlandse versie wordt geproduceerd door het splinternieuwe 3 and a Crowd. Voor hun eerste productie was Three and a Crowd op zoek naar een voorstelling die toegankelijk is voor iedereen en daar voldeed Honk! helemaal aan. De missie van het frisse productiebureau is volgens vertaler en mede-initiator Allard Blom: “het aanbod aanvullen met ander materiaal.”

Voor Honk heeft 3 and a Crowd een frisse cast verzameld, die ook de kleinste ooit is voor deze musical. De acteurs moeten dus zeer veelzijdig zijn omdat de meeste meerdere rollen op zich moeten nemen. Sabine Beens (Zwart Bloed): “Ik speel echt vier totaal verschillende types”. Ara Halici (Cabaret): “Sabine is zo grappig in de show. Ze speelt de meeste rollen en elke rol is zo eigen. Dat vind ik zo knap.“Ook Vincent de Lusenet (Beauty and the Beast) heeft meerdere rollen toebedeeld gekregen. De Lusenet: “De uitdaging is om te kijken hoe je de rollen uit elkaar kan trekken en het zo specifiek mogelijk te maken”. Voor Ivo Chundro (Aladdin) ligt de grootste uitdaging in het neerzetten van een “mooie boog van naive jongen die net op de wereld is naar een volwassene die de wereld beter begrijpt. Die de liefde en zichzelf ontdekt. Die zoektocht naar zichzelf, dat vind ik de uitdaging.”

3 and a Crowd heeft de volledige vrijheid gekregen om een geheel eigen invulling aan de musical te geven. Tijdens de perspresentatie werd er al het een en ander weggeven van de originele Nederlandse vormgeving. De musical zal gebruik gaan maken van speciaal ontworpen fietsen, wiens stijl bij de personages past waartoe ze behoren. Het is een reflectie van hun karakter. De fietsen zijn een originele gimmick, die tegelijkertijd het Nederlandse aspect in de productie benadrukken. De fietsen lijken geweldig te werken in de productie. “Het concept van de fietsen vind ik zo gaaf!”, roept Halici enthousiast.

De eigen invulling is ook terug te vinden in de rollen. Zo heeft die van de Kat een flinke transformatie ondergaan. Halici: “Het is een ruiger type geworden (hij ziet er uit alsof hij net uit The Matrix gestapt is). Heel anders dan we in eerste instantie voor ogen hadden. Van oorsprong is het meer een gentleman met een Frans accent. Hierdoor werd hij heel erg Lumiere [uit Beauty and the Beast, red.] en dat wilde ik niet.”

De pers werd deze middag getrakteerd op drie nummers uit de show: het openingsnummer, een speels nummer van de valse kat (Halici) en een nu al ontroerende solo van Lelijk (Chundro). Deze teaser doet precies waartoe het dient: nieuwsgierig maken naar de uiteindelijke voorstelling. De Lusenet: “We zijn net twee weken bezig. In principe staat alles in de grondverf en nu gaan we polijsten.”

Tijdens het interview probeerde de cast de aantrekkingskracht van ‘Honk!’ te verwoorden. De meeste kwamen tot de conclusie dat de magie van het stuk ligt in de unieke mix van humor en ontroering. Halici: “Deze voorstelling is grappig en zo ontroerend. Ik vind dat die twee elementen zo sterk naar voren komen in de productie. Tijdens de repetities zit ik soms aan de kant al keihard te lachen of met een brok in mijn keel. Ik zit af en toe met kippenvel gekluisterd aan de repetitiedeur als er een ontroerend nummer wordt gerepeteerd. Ik vind het heel knap als je mij het gevoel kan geven van zowel lachen en grote emotie. Het is niet een mega diepzinnig verhaal, maar de elementen van humor en ontroering zijn zo sterk vertegenwoordigd in deze show.” De Lusenet: “De musical is op sommige punten zo integer en op andere punten zo hilarisch. Het is volgens mij deze mix die deze voorstelling heel sterk maakt. De diversiteit.”

Chundro heeft nog een andere primaire verklaring: “Ik denk dat ‘het niet geaccepteerd worden’ een universeel thema is. Ik kan het op mijzelf alleen al betrekken, dat ik vroeger vreselijk gepest werd. Dat ik bijvoorbeeld de verkeerde kleren had en een beugel. Ik denk dat dat iedereen wel aanspreekt”.  Hij voegt er lachend aan toe: “De under dog zijn dat kan ik!”

Ook de muziek (niet onbelangrijk in een musical) ziet de cast als een van de elementen die de musical zo sterk maakt. Beens: “De muziek is tamelijk briljant. Dat vind ik echt.” De Lusenet: “De muziek is heel toegankelijk, maar toch een stapje moeilijker dan doorsnee muziek. Daar zit een uitdaging in. Ik hou heel erg van deze muziek.”

Ten slotte zegt Beens: “Honk! is heel echt, puur, grappig en integer. Deze voorstelling heeft een ziel. Het is een heel bijzonder werkje. Honk! werkt gewoon.”

N.v.t.
Amsterdam
Plein Theater
Officiële website

honk, ara halici, ivo chundro, vannessa timmermans, sabine beens, allard blom, hans christian anderson, lelijke eendje, sprookje