Interview

Rob Pelzer - De weg naar “The Producers”

Rob Pelzer vertrekt binnenkort richting Wenen om de rol van Carmen Ghia te vertolken in de komische monsterhit van Mel Brooks, “The Producers”. Een goed moment voor Musical World om met hem te praten over zijn buitenlandse avontuur.

Rob Pelzer is een druk baasje. Hij toert in Nederland met het succesvolle “Ciske de Rat”, terwijl hij over een paar weken richting Wenen vertrekt voor de repetities van “The Producers”. Tussen deze twee megaproducties in heeft hij slechts een week om te verhuizen en even te acclimatiseren. Toch maakt Pelzer een relaxte en bruisende indruk tijdens ons interview in Café-restaurant Dauphine te Amsterdam.

Terug naar de bron
De carrière van Pelzer is nog in een relatief pril stadium. Toch heeft deze acteur al een veelzijdig cv opgebouwd. Dat is volgens hem ook de sleutel tot een langdurige loopbaan in het vak. In Nederland speelde hij de titelrol in de originele Nederlandse musical “Rex” van Koen en Ad van Dijk. Verder was hij o.a. te zien in “Romeo & Julia” (alternate Romeo), “The Lion King” (Timon, Zazu, Ed) en “The Last Five Years” (een productie die hij, een jaar voor de versie met Ara Halici, zelf initieerde). Buiten Nederland schitterde hij o.a. in de titelrol van “Mozart!” (Wenen & Hamburg). Mijn eerste kennismaking met Pelzer was echter in “Foxtrot” (1998) bij amateur-theatergezelschap Parblue!

Hoewel Pelzer niet uit een artistiek milieu komt, had hij al vroeg een passie voor muziek en een aanleg voor talen op school. Het laatste zou hem in de toekomst goed van pas komen, m.n. de Duitse taal. Zijn interesse hiervoor werd flink aangewakkerd toen hij “Die Dreigroschenoper” (1928, Brecht/Weill) ontdekte.

Zijn eerste praktijkervaring als tiener in musicals leest haast als een plot van een Mickey Rooney-Judy Garland-film. In Limburg richtte hij namelijk zijn eigen theatergroep op die shows in een beschikbare schuur ensceneerde. Net Mickey en Judy. Toen hij naar Amsterdam verhuisde volgde hij niet het geijkte pad van een musicalopleiding, maar deed vooral praktijkervaring op bij o.a. Parblue! en bekostigde lessen door te werken in theatercafés. “Foxtrot” maakte heel wat wegen voor hem vrij (de agent die hem tipte om auditie voor “Mozart!” te doen zat ook in deze show) en de rest is history.

Op naar Wenen!
Pelzer heeft met “Mozart!” natuurlijke al enige bekendheid in het Weense theaterlandschap verworven. Alhoewel dit avontuur heel goed bevallen was, werd hij in het begin ietwat overdonderd door de horde fans, die na de voorstelling bij de artiesteningang stonden.

Via zijn agent in Wenen deed Pelzer vorig jaar auditie voor “The Producers”, een musical comedy die een recordaantal aan Tony Awards won en een tijd uitgroeide tot een cultureel fenomeen dankzij het komische gouden duo: Nathan Lane & Matthew Broderick. Na twee rondes won Pelzer de rol van Carmen, de extravagante p.a. van de regisseur van ‘Springtime for Hitler’ (de musical in de musical).
Voor zijn audities had hij de musical al gezien in Londen en ter voorbereiding bekeek hij ook nog eens de verfilming op DVD, maar dan met audio-commentaar van Susan Stroman (regisseur/choreograaf). Dit bleek een slimme zet, omdat hij hieruit oppikte dat Stro (zoals ze onder vakgenoten bekend staat) niet op zoek was naar karikaturen, maar personages die zichzelf zo serieus namen dat het weer komisch wordt. Stroman (Tony Awards voor o.a. “Crazy For You”, “Show Boat”, “Oklahoma!”, “Contact”) zal ook enkele repetities in Wenen bijwonen.
De auditiestrategie van playing the gay role straight heeft zijn vruchten afgeworpen, aangezien Pelzer werd aangenomen. De uitdaging voor hem is dan ook om tijdens de repetities te zoeken naar de juiste balans tussen camp en een personage van vlees en bloed. Pelzer, ‘Over de top nichterig spelen is alleen leuk voor de eerste paar minuten, maar dan houdt het ook op’.

Over hoe de typisch Joods-Amerikaanse (platte) humor van Mel Brooks vertaalt naar het Duits kan Pelzer nog niet veel over zeggen. Hij heeft het vertaalde script van Philipp Blom, David Bronner en Michaela Schubert namelijk nog niet in handen gehad. Wel heeft hij reeds enkele nummers en scènes gezien tijdens de audities en deze geven hem goede hoop. Pelzer, “Het wordt zoeken naar equivalenten voor de Amerikaanse grappen, want we zitten nou eenmaal niet in Amerika.”

31 March 2008
N.v.t.
Amsterdam
http://www.musicalvienna.at
Rob Pelzer, The Producers, Mozart, Ciske de Rat, Rex