Interview

In gesprek met Suske en Wiske

Suske Niels en Wiske Liesbeth spreken onder andere over Schanulleke in de wasbak, Nederlandse staande ovaties en type-casting.

Niels, je speelt voor televisie ook andersoortige rollen. Is Suske dan degene die het dichtst bij jezelf ligt?
(N) In een andere serie speel ik ook een Casanova. Die speel ik ook wel erg graag; daar heb ik elke aflevering een nieuwe vriendin. Ik zie de meisjes ook wel graag, dus die ligt ook wel dicht bij mij. Maar misschien dat Suske wel het dichst bij mezelf ligt. Wat denk jij, Liesbeth?
(L) Het is een combinatie van de twee. Hij beredeneert en denkt over de dingen na, maar houdt ook heel veel van de meisjes.

Dit is een echte Vlaamse musical. Op dit moment wordt ook Elisabeth voorbereid, ook echt Vlaams, maar qua geruchten ruimschoots Duits. Hoe staat Vlaanderen tegenover “echte Vlaamse musicals”?
(N) Ik denk wel dat zij daar trots op zijn, maar we kunnen niet onder stoelen of banken steken dat er op dit moment een groot aanbod is. Als er tegelijkertijd met Suske en Wiske een Mega Mindy musical is en een Piet Piraat show en een voorstelling kost toch geld, dan moet er toch worden gekozen. Jammer genoeg leeft de musical in Vlaanderen minder dan in Nederland.
(L) Nederland is een musicalland, in België is het aan het opkomen. Ze zijn daar wel goed mee bezig en inmiddels is het ook wel zo dat de voorstellingen hier goed zijn. Ze zijn in Vlaanderen wel blij dat ze goed musicals kunnen en mogen brengen. Kijk naar Daens. En naar Suske en Wiske natuurlijk (ik ga nog even terug reclame maken). Vlaanderen is echt wel trots op zijn Vlaamse musicals.

Bij de aankondiging van Suske en Wiske was er sprake van een aantal shows. Komt er al een volgende aan?
(L) Dat blijft een verrassing natuurlijk.
(N) Daar is eigenlijk nog heel weinig over bekend. Wij hopen natuurlijk dat het verder gaat. Toen wij begonnen was er sprake van een tien jaren project. Maar we moeten wel realistisch zijn: wij kunnen niet Suske en Wiske blijven spelen. Vorig jaar hebben we de theatershow gedaan en dit jaar de musical en in die tijd is er al veel veranderd. Zij is veel vrouwelijker geworden.
(L) En hij is veel mannelijker geworden.
(N) En ik ben veel groter geworden. Tijdens de theatershow ben ik zo'n 15 centimeter gegroeid. Vroeger waren Liesbeth en ik bijna even groot en nu ben ik een pak groter.
(L) En mijn vrouwelijkheid moet ondertussen ook al weggestopt worden en met de jaren komen daar nog rimpels bij. Het moet wel kinderlijk zijn en het beeld evenaren. Dat kunnen wij nu nog doen, maar er kunnen altijd dingen op je pad komen. Ik heb ook een kinderwens, al weet ik niet of dat voor mijn 30e gaan zijn. Dus ja, we zien wel.
(N)Het is heel belangrijk dat je je personage graag ziet en met veel goesting speelt. Is dat niet meer zo, dan moet je stoppen met dit soort rol. Op dit moment is dat nog niet het geval. Van de zomer zijn er nog wel optredens met de Suske en Wiske band, maar over een vervolgshow is nog niets bekend.

De aanbieding:
Korting: Elke 2e kaartje gratis geldt voor alle theaters, alle rangen onder vermelding van de actiecode JEROM. Te bestellen bij de kassa’s van de theaters.

Heerlen, Parkstad Limburg Theaters:
27 februari, 19.30 uur
28 februari, 19.30 uur
1 maart, 14.00 uur
Normale kaartprijzen: 1e rang 37 euro (kind 30 euro), 2e rang 30 euro (kind 23 euro), 3e rang 24 euro (kind 17 euro), 4e rang 19 euro (kind 12 euro)

Venlo, Theater de Maaspoort
14 maart, 19.00 uur
Normale kaartprijs: 29,50

Eindhoven, Parktheater
21 maart, 19.00 uur
22 maart, 14.30 uur
22 maart, 19.00 uur
Normale kaartprijzen: 37 euro, kinderen t/m 12 jaar 30 euro

Apeldoorn, Theater Orpheus
8 mei , 17.00 uur
9 mei, 20.00 uur
10 mei, 20.00 uur
Normale prijzen: 1e rang 37 euro, 2e rang 34 euro

Hoorn, Theater Het Park
15 mei, 19.30 uur
16 mei, 19.30 uur
17 mei, 15.00 uur
Normale prijzen: 35 euro, kinderen t/m 12 jaar 28 euro
24 January 2009
Repetitie
Hengelo
Rabotheater
Music Hall - Suske en Wiske
Suske en Wiske, Jerom, Lambik, SIdonia, musical, interview, de circusbaron, Niels Destadsbader, Liesbeth De Wolf

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen