Interview
In gesprek met Theun Plantinga, een ‘Grutte Jonge’
De musicals Schateiland, 101 Dalmatiërs en Mijnheer Prikkebeen en 10 jaar in het vak. Tijd voor een gesprek met Theun Plantinga, die nu met zijn solovoorstelling 'Grutte Jonge' door het land tourt.
De kleinkunstkoning van de kleine zalen, Jeroen van Merwijk, zei ooit iets in de zin van: Ik speel mezelf, maar wel op zo’n manier dat het publiek toch denkt. Is hij nu echt zo? Krijgen we in jouw voorstelling hetzelfde gevoel?
In de gevoeligste nummers krijg je me echt te zien, ben ik wel puur. Er zit één Fries nummer in, dan zit ik op het hoekje van de bank en dan gaat het over mij. En het eindlied, daar zwaai ik alle kolder van me af en ondanks dat ik dan in een debiel pakje sta, raakt dat het publiek. In de personages die ik speel vertel ik wat over mijn leven, maar ben ik mezelf niet. Bij het meisje van de koekjesfabriek hoor je mijn verhaal, maar is het haar verhaal geworden. Ik vertel ook wel twee anekdotes uit mijn verleden, maar die moeten zo in de kolder zitten. Dat gaat over het theaterbeest, dus speel ik ook het theater beest, dus groter dan ik zelf ben. Ik ben Theun, maar daar zit nog een laagje Theun overheen, in de overdrijving.
Je collega bij Jip en Janneke, Kim van Zeben, heeft ook een soloprogramma gemaakt. Hebben jullie daar tijdens de tournee nog veel over gesproken
Nee, we waren heel erg bang voor een soort kruisbestuiving over ideeen voor de voorstelling. Ik heb wel een keer wat geschreven en Kim gevraagd dat te lezen, maar dat was een uitzondering. We hebben wel veel gesproken over de basale dingen: de zenuwen en het maakproces bijvoorbeeld. Ik heb haar try-outs nog niet gezien. Zij de mijne inmiddels wel, en er zit blijkbaar iets in waarvan ze zei: “Dat doe ik ook….. Maar wel heel anders hoor, dus maak je geen zorgen.”
[i[De voorstelling 'Grutte Jonge' is alleen nog dit seizoen te zien. Volgend seizoen stort hij zich in eerste instantie op de regie voor de Theater Terra productie De Koning van Katoren. Maar als er mensen bellen om te vragen of Theun die avond komt spelen is dat in principe mogelijk. En iets verder vooruit plannen behoort vast ook wel tot de mogelijkheden.
In de gevoeligste nummers krijg je me echt te zien, ben ik wel puur. Er zit één Fries nummer in, dan zit ik op het hoekje van de bank en dan gaat het over mij. En het eindlied, daar zwaai ik alle kolder van me af en ondanks dat ik dan in een debiel pakje sta, raakt dat het publiek. In de personages die ik speel vertel ik wat over mijn leven, maar ben ik mezelf niet. Bij het meisje van de koekjesfabriek hoor je mijn verhaal, maar is het haar verhaal geworden. Ik vertel ook wel twee anekdotes uit mijn verleden, maar die moeten zo in de kolder zitten. Dat gaat over het theaterbeest, dus speel ik ook het theater beest, dus groter dan ik zelf ben. Ik ben Theun, maar daar zit nog een laagje Theun overheen, in de overdrijving.
Je collega bij Jip en Janneke, Kim van Zeben, heeft ook een soloprogramma gemaakt. Hebben jullie daar tijdens de tournee nog veel over gesproken
Nee, we waren heel erg bang voor een soort kruisbestuiving over ideeen voor de voorstelling. Ik heb wel een keer wat geschreven en Kim gevraagd dat te lezen, maar dat was een uitzondering. We hebben wel veel gesproken over de basale dingen: de zenuwen en het maakproces bijvoorbeeld. Ik heb haar try-outs nog niet gezien. Zij de mijne inmiddels wel, en er zit blijkbaar iets in waarvan ze zei: “Dat doe ik ook….. Maar wel heel anders hoor, dus maak je geen zorgen.”
[i[De voorstelling 'Grutte Jonge' is alleen nog dit seizoen te zien. Volgend seizoen stort hij zich in eerste instantie op de regie voor de Theater Terra productie De Koning van Katoren. Maar als er mensen bellen om te vragen of Theun die avond komt spelen is dat in principe mogelijk. En iets verder vooruit plannen behoort vast ook wel tot de mogelijkheden.
22 April 2012 | |
N.v.t. | |
http://www.theunplantinga.nl | |
theun plantinga, grutte jonge, solo, musical, interview |