Perspresentatie

My Name is Michael

Van 26 tot en met 28 maart staat de Heineken Music Hall in het teken van My Name is Michael Jackson. Vandaag kreeg Musicalworld een sneak preview van de voorstelling en sprak met Carolina Dijkhuizen en Urvin Monte over deze tributevoorstelling.

My Name is Michael is een samenwerking tussen het Nederlandse RTL en V&V Entertainment en het Vlaamse VTM. Een tv programma met als hoofdprijs een hoofdrol in de gelijknamige theatervoorstelling die gewonnen werd door Vlaming Christophe Lequesne.
Albert Verlinde, directeur van V&V Entertainment, is trots dat het tv programma zo’n enorm succes is geweest. “In Nederland keken per week zo’n 1.3 miljoen mensen naar het programma, in Vlaanderen keken rond de 600.000 mensen. Er is zelfs al interesse uit het buitenland dus daar ben ik erg blij om”, aldus Albert.

My Name is Michael is eind maart voor maar liefst 7 voorstellingen in de Amsterdamse Heineken Music Hall te zien. Daarna gaat de show naar Antwerpen voor 10 voorstellingen in de Elisabeth zaal. Inmiddels zijn er al meer dan 45.000 kaarten verkocht. De show zal groots aangepakt gaan worden en gaat echt een popconcert uitstraling krijgen.

Naast Christophe zullen ook nog 10 dansers op het podium te zien zijn: Urvin Monte, Ruben Heerenveen, Boris Scheurs, Ceraldo van der Bijl, Ingrid Jansen, Demian Overduyn, Io Michels, Merel Schaftenaar, Frank Dietrich, Robin Vos en Tommy Janssens. Daarnaast zijn er 3 aditional vocals: Carolina Dijkhuizen, Patty Gaddum en David Goncalves. Regie is in handen van Martin Michel, choreografie komt van Gerald van Windt.

Na afloop van de sneak preview, waarin we het eerste kwartier van de show te zien kregen, sprak Musicalworld met Carolina Dijkhuizen en Urvin Monte.

Carolina, even een kleine sprong terug in de tijd. Dit seizoen zou je eigenlijk in een musical te zien zijn over het leven van Josephine Baker. Helaas is deze voorstelling gecancelled. Kun je daar wat meer over vertellen?
Carolina: Het komt er eigenlijk op neer dat de voorstelling die ze wilde maken niet kon worden gemaakt voor het budget wat ervoor beschikbaar was. En dat moet je de afweging maken of je een product wilt maken wat minder is dan dat we er allemaal van hadden verwacht, of dat je het idee laat gaan. Mede vanwege de economische crisis is toen besloten om deze show nu niet door te laten gaan. Ik baalde daar natuurlijk behoorlijk van. Ik had het script namelijk al gezien en ik was daar erg enthousiast over. Ik was me ook al volop aan het voorbereiden; films van haar kijken, luisteren naar haar muziek, zoeken naar informatie op internet etc. Ik hoop dan ook dat we het project op een later moment alsnog kunnen gaan doen.
Deze musical is dus niet helemaal van de baan
Carolina: Het ligt nog steeds op de plank, het zal een kwestie van goede timing gaan worden en ik hoop dat dit ergens de komende seizoenen mag gaan zijn. Het is zo’n goed verhaal, dat moet gewoon vertelt worden vind ik. Ze is namelijk zo’n inspirerende vrouw. Voor mij als donkere vrouw is zij toch een soort grondlegger geweest voor donkere vrouwen in de entertainment industrie.

Een project komt te vervallen, ineens heb je “tijd over”. Wat heb je de afgelopen maanden allemaal gedaan?
Carolina:Wat de meeste mensen niet van mij weten is dat, ondanks dat ik in een aantal musical te zien ben geweest, musical nooit mijn hoofdding is geweest. Ik ben popzangeres en treed dus heel veel op. Op het moment dat Josephine niet doorging kreeg ik een internationaal platencontract aangeboden. Ik was al zo’n jaar of 10 bezig om een platencontract te krijgen, maar steeds kwamen daar musicals tussendoor. Ik ben de afgelopen tijd dus druk bezig geweest in de studio om demo’s op te nemen en heb daardoor dat contract binnen kunnen slepen. Ik hoop dat binnen een aantal maanden de 1e single kan uitkomen. We zijn nu in ieder geval lekker in de studio bezig om nummers uit te zoeken en op te nemen.
Ben je zelf ook nummers aan het scrijven?
Carolina: Ik zal je eerlijk zeggen dat ik niet zo goed ben in schrijven, maar ik ben wel heel nauw betrokken bij het hele proces. Ik geef heel veel input en zeg ook wat ik wel en niet leuk vind. Ik heb heel veel ideeen, maar ik weet nu nog niet zo goed hoe ik dat in een lied moet bundelen. Ik heb gelukkig een heel leuk team om me heen die me daar bij helpt.
Wat voor stijl gaat het album worden?
Carolina: Het gaat een popalbum worden en ik zal daar zeker een hoop mensen mee gaan verbazen omdat ze me dus alleen uit musicals kennen. In een musical speel je een rol, dit album wordt echt van mij. Mijn muzieksmaak komt erin terug en omdat deze heel breed is komen er veel invloeden op het album te staan; niet alleen pop maar ook rock, dance etc.

Je hebt een hele brede muzieksmaak. Om het bruggetje te maken naar My Name is Michael, is Michael Jackson ook een van jouw invloeden?
Carolina: Absoluut. Ik kan me nog heel goed herinneren dat toen ik klein was ik de videoclip van Thriller voor het eerst op tv zag. Ik was er meteen helemaal weg van en werd daardoor ook idolaat van Michael Jackson. Op de lagere school kreeg ik van mijn toemalig vriendje een casettebandje van het album Thriller en die heb ik letterlijk grijs gedraaid. Toen ik ouder werd ging ik pas snappen wat voor geweldige entertainer hij was, hij is echt een van mijn voorbeelden geweest. Niet alleen qua muziek maar ook qua performance. Tot aan het einde ben ik echt een groot bewonderaar van Micheal Jackson geweest.
Toen de kans om in deze voorstelling te staan voorbij kwam hoefde je dus niet lang na te denken
Carolina: Inderdaad. Ik heb de voorstelling ‘Thriller Live’ ook gezien en ik vond het zo’n leuke show, er hing zo’n goede sfeer. Na afloop heb ik nog met de zangers gepraat en hen gezegd dat het zo geweldig moet zijn om deze nummers te mogen zingen en daarop zo’n goede reactie te krijgen van het publiek. Michael Jackson was toen net overleden en zij vertelden me dat het naast heel gaaf ook heel heftig was op dat moment omdat mensen ook sterke behoefte hadden om die muziek te horen. Dat ik nu zelf in zo’n soort voorstelling sta is natuurlijk helemaal te gek, zeker ook met Christophe. Hij is zo enorm goed, echt een terechte winnaar van het programma! Maar ook de kinderen zijn super, mensen in de zaal gaan smelten als ze die kleintjes zien!

Jouw rol in de voorstelling is dat je een van de zangeressen bent. Heb je ook nog solo nummers?
Carolina: We hebben allemaal onze solo dingen. Ik doe bijvoorbeeld samen met Patty en de kinderen het nummer ‘Blame it on the Boogie’ en met David ‘I just can’t stop loving you’. We doen naast de backing vocals voor Christophe ook soms coupletten meezingen. We zijn dus officieel aditional vocals en versmolten in de show.
Heb je zelf nog een favoriete nummer uit de show?
Carolina: Eigenlijk 2. Het duet ‘I just can’t stop loving you’ omdat ik dat gewoon een heel mooi liefdesduet vind. Maar ook het nummer ‘Man in the mirror’ omdat dit een nummer is met een mooie en duidelijke boodschap.

Wat staat er voor jou na ‘My name is Michael’ op stapel? Ga je je dan volledig storten op je cd?
Carolina: Voorlopig wel ja. En daarnaast blijf ik in het land optreden met mijn eigen groep CPG (met Peggy Sandaal en Gitty Pregers red.) en doe ik stemmetjes voor tekenfilms. De musicalliefhebbers moet ik denk ik teleur gaan stellen want ik wil echt even een stapje terug doen uit het theater om me op mijn eigen muziek te kunnen concentreren. Ik ben heel blij met de kansen die ik in het theater gekregen heb want ik heb ik mooie shows mogen staan. Maar het nadeel is wel dat je er nauwelijks iets naast kunt doen, dus ik wil nu even terug naar mijn ‘1e liefde’ en dat is zingen.
Nu dus even je eigen cd, maar over ongeveer 2 jaar misschien toch in het Beatrix Theater te zien als Doloris in Sister Act?
Carolina: Ik hoor het de laatste tijd wel vaker (lacht), dus wie weet. Ik hou het open want ik ben wel van musical gaan houden de afgelopen jaren!

Op de volgende pagina het interview met Urvin Monte

18 March 2010
N.v.t.
Utrecht
http://www.theaterhits.nl
michael jackson, carolina dijkhuizen, urvin monte, musical, aida, lion king, disney, albert verlinde, v&v entertainment, rtl, vtm, koen wouters, nicolette van dam, joop van den ende, stage entertainment