Recensie

Footloose: Daar zijn de helden!

Albert Verlinde noemt de voorstelling "Grease ontmoet Doe Maar". Zondag 1 februari 2009 ging de musical Footloose in Den Bosch in première. Met gefilmde reportage van MusicalWorld.TV.

Doe Maar gek: ‘Een swingmusical over een dorp waarin niet gedanst mag worden’.

Stel je woont in Chicago, een bruisende metropool. Door omstandigheden moet je ineens verhuizen naar een klein gehucht waarnaast ons Nederlandse Urk nog een wereldstad lijkt. Het overkomt Ren in de musical Footloose als zijn ouders scheiden. Samen met zijn moeder vertrekt hij naar Bomont. Bomont als gemeente is een wereld op zichzelf. Daar waar de kerk een dergelijk status heeft dat hij de wet bepalen kan, want in Bomont is dansen verboden. Waarom? Enkele jaren geleden is er een ongeluk gebeurd waarbij vier jongeren, op de terugweg van een groot dansfeest, het leven verloren. Dominee Shaw Moore wist de gemeenteraad te overtuigen van het kwaad dat schuilt in feesten en, zie daar, het dansverbod was een feit. Ren probeert z’n leven inhoud te geven in het ingezakte stadje en gaat de strijd aan voor z’n eigen vrijheid en die van z’n klasgenoten. Een strijd die hij uiteindelijk wint, want dansen doet iedereen.
 

De videoreportages van MusicalWorld.TV zijn in hoge kwaliteit. Mocht die te veel zijn voor je computer, klik dan op de gele HD-knop onderaan het scherm voor een standaardkwaliteit.
 
 
Vijfentwintig jaar na de filmpremière is Footloose eindelijk als volwaardige musicalproductie in Nederland te zien. Niet de eerste keer dat Footloose in Nederland te zien is, want de Fontys Dansacademie presenteerde in 2002 al de ‘Europese première’. Ook toen speelde William
Spaaij, als talentvolle eerstejaars student, de hoofdrol in deze mix van traditionele musicalmuziek en een groovy popsound.

V&V is een producent die zichtbaar groeide over de afgelopen tien jaar. In het rijtje van Grease, Fame en Footloose is Footloose duidelijk de beste show, het is dan ook de meest volwassen musical van de drie. Hopelijk helpt het als opstapje voor het jonge publiek (dat nu al geniet van High School Musical) om niet alleen te genieten van huppelige deuntjes, maar ook een beetje meer verhaal mee te krijgen. Dit gaat niet alleen om jongeren die willen dansen, maar het is ook het verhaal van een jongen die het verlies van zijn vader een plaats moet geven en een dochter die door haar vader geaccepteerd wil worden zoals ze is.

Martin Michel neemt wederom de regie en choreografie op zich. Hij heeft zich in de afgelopen jaren al bewezen als begenadigd choreograaf. Footloose is op dansgebied van hett hoge niveau dat je van hem gewend bent. Ook de regie volstaat hier. Waar het bij Grease twee jaar geleden inzakte als er niet gedanst werd, zo blijft Footloose ook boeiend in de kleine dansloze scènes. Voor de versie van de Fontys Dansacademie maakte Allard Blom een Nederlandse vertaling die voldeed voor toen. Voor deze nieuwe versie heeft hij de oude vertaling stevig opgepoetst. De vertaling klinkt vlot in de oren en zingt lekker weg.

William Spaaij speelt met Ren z’n eerste grote hoofdrol. Hij heeft zich opgewerkt via ensemble, understudies en kleine bijrollen tot z’n verdiende eerste hoofdrol. Samen met Kim-Lian draagt hij de voorstelling. Er is een sterke chemie tussen de twee en ze zijn aandoenlijk in de scene onder de spoorbrug als ze beseffen dat ze verliefd zijn. William’s slotscene in de kerk met de dominee maakt je toch wel even stil. Ook vocaal is het allemaal dik in orde. Kim-Lian speelt haar rol als Ariel lekker vlot al doet het soms wel erg denken aan Carmen in Fame van vorig jaar, lekker dwars en tegendraads. Talita Angwarmasse speelt de rol van Rusty, één van de vriendinnen van Ariel. Ze heeft het grote geluk dat ze één van de twee hits mag zingen, ‘Die jongen is van mij (Let’s hear it for the boy)’ is een showstoppertje. Het publiek gaat uit z’n dak en Talita geniet zichtbaar. Als de opvliegende, maar uiterst schattige, Willard zien we Roy Kullick, ook hij speelt hiermee z’n eerste grote rol. Hij brengt z’n tekst gort- en gortdroog en weet menigmaal het publiek tot lachen te krijgen met de ‘wijsheden’ van zijn moeder. Jeroen Phaff en Marleen van der Loo spelen het echtpaar Shaw en Vi Moore. Jeroen doet waar hij goed in is: Fantastisch zingen. Zijn twee solo’s zijn dan ook prachtig binnen het geheel. Wel is het jammer dat het onthouden van teksten niet z’n sterkste punt blijkt. Marleen van der Loo speelt haar rol van moeder die schreeuwt om aandacht prachtig met de solo ‘Kan je het hart het aan’ als breekbaar hoogtepunt.

Een avondje Footloose is de keuze voor een heerlijk avondje uit, want Footloose knalt! Stilzitten in je stoel is haast onmogelijk, want wat is dit toch ongelofelijk lekker.

 

 

01 February 2009
Première
Den Bosch
Theater aan de Parade
http://www.theaterhits.nl
footloose, albert verlinde, william spaaij, kim-lian van der meij, ivan paulovich, vincent de lusenet, roy kullick, lone van roosendaal, martin michel, arno bremers, jim bakkum, timo descamps, janke dekker, roberto de groot