Recensie

Rembrandt de musical

2006 is het jaar dat Rembrandt van Rijn 400 jaar geleden in Leiden werd geboren. Reden genoeg om het hele jaar op verschillende locaties in Nederland tentoonstellingen en evenementen te organiseren. Zo zijn er Rembrandt wandelroutes door Leiden en Amsterdam en verschillende exposities in o.a. het Rembrandthuis, het Rijksmuseum en het Amsterdams Historisch Museum. Een musical over het leven van deze Hollandse Meester mag dan ook niet ontbreken.

Voor het visuele aspect is gekozen voor een mix van oud en modern. Het oude aspect vind je terug in de prachtige kostuums ontworpen en vormgegeven door Jan Aarntzen. Aarntzen heeft zich door de authentieke kleding die gedragen worden op de schilderijen laten inspireren, en dat zorgt ervoor dat je vanaf de 1e scène al meteen het gevoel hebt je in de Gouden Eeuw te wanen.
Het decor is vooral praktisch en bestaat uit een grote draaischijf waar verschillende attributen opgezet kunnen worden zodat 1 decor steeds een andere locatie weergeeft. Ook zit er een uitschuifmogelijkheid in vergelijkbaar met die van “Pride Rock” uit the Lion King. Handig bedacht om bijvoorbeeld verschillende etages in een huis weer te geven. Waar veelvuldig gebruik van gemaakt wordt zijn projecties. Van beelden van het oude Amsterdam tot volledige schilderijen en etsen van Rembrandt tot flarden van personages die gespeeld worden door het ensemble. Technisch gezien best riskant want de voorstelling staat of valt voor een groot gedeelte met deze projecties. Persoonlijk vond ik het gebruik soms wat veel. Niet zozeer vanwege de geprojecteerde beelden, maar meer vanwege het feit dat projectieschermen in een snel tempo het podium opkomen om dan vaak na 1 projectie weer te verdwijnen. Dit zorgde soms voor een rommelig geheel en het nam op intieme momenten ook vaak de aandacht van het personage op het podium af.

Dat Stardust zich met “Rembrandt de Musical” in het rijtje van de internationale musicals als “Les Misèrables”  “The Phantom” en “Miss Saigon” wil neerzetten blijkt niet alleen aan het grote budget, ook commercieel gezien denkt deze productie verder dan alleen Nederland. Zo is deze show ook toegankelijk voor de toeristen. Middels “showtrans” kunnen Japanse, Franse, Engelse, Duitse en Spaanse toeristen de voorstelling prima volgen. Ook de buitenlandse pers is al op de hoogte van deze productie. Zo werd er in the Seattle Post een verwijzing naar de musical gemaakt en publiceerde de Indiana Daily Student zelfs een korte review en interview met hoofdrolspeler Henk Poort naar aanleiding van een van de try out voorstellingen in Hoorn.

Maar zullen al deze ingrediënten zorgen voor volle zalen? Rembrandt is een genre musical waar je van moet houden. Het is een lange voorstelling, 3,5 uur, met veel donkere en tragische momenten. Daarbij is het doorgecomponeerd en daar houdt niet iedereen van. Ook het onderwerp zal misschien niet iedereen aanspreken, maar wil je je verdiepen in een stukje Nederlandse geschiedenis, dan is Rembrandt zeker een aanrader om te gaan bekijken.

Rembrandt is nog tot en met december van woensdag tot en met zondag in Theater Carré in Amsterdam te zien.

15 July 2007
Première
Amsterdam
Carré
Officiële Website

Rembrandt, schilder, Henk Poort, Wienneke Remmers, Maike Boerdam, Annick Boer,  Frank van Laecke