Perspresentatie

Something Good

Voor de 4e maal op rij sluiten de Efteling en V&V Entertainment de handen ineen voor een musical die in het theater van de Efteling te zien zal zijn. Inclusief een Musicalworld.TV-reportage.

Een andere vrouwelijke hoofdrol is die van barones Elsa gespeeld door Ellis van Laarhoven. “ Elsa is de verloofde van kapitein Von Trapp. Het is de bedoeling dat ze gaan trouwen. De 7 kinderen die hij heeft wil ze het liefst naar een kostschool sturen. En dan ineens komt Maria en ziet ze voor haar ogen gebeuren dat Maria en de kapitein verliefd op elkaar worden”, aldus Ellis.
Ellis staat erom bekend dat ze vaak sterke en krachtige vrouwenrollen speelt. Voor deze productie mag ze ook haar komische kant wat meer laten zien. “Het klopt inderdaad dat er ook best wat humor in de rol zit, maar ook Elsa is een sterke vrouw. Ze weet precies wat ze wil, runt ook haar eigen bedrijf wat voor die tijd best bijzonder was. Wat voor mij nieuw gaat worden is dat het Elsa een adelijke rol is. Ik heb in het verleden veel pittige en soms gekke types gespeeld, maar nog nooit een adelijk iemand dus dat is ook wel weer een uitdaging.”

De oudste van de 7 Von Trapp kinderen in dochter Liesl, gespeeld door Anouk Maas. “Liesl is een jong volwassen meisje. Haar moeder is overleden en zij heeft de verantwoordelijkheid van de kinderen op haar genomen. Gaandeweg het verhaal komt ze in aanraking met zowel de liefde als met haarzelf. Ze wil heel graag volwasssen zijn en loskomen van het gezin maar dat mag niet van haar vader”, aldus Anouk.
Naast de rol van Liesl is Anouk ook understudy voor de rol van Maria. “Daar zit voor mij wel een grote uitdaging in, om zo’n volwassen rol neer te zetten. Tijdens deze repetitie periode ga ik me vooral op Liesl concentreren, maar ik ga ook veel naar Wieneke kijken en zal hier wel het een en ander aan repetities gaan meepakken. Straks als de première is geweest krijg ik eigen repetities met wellicht de mogelijkheid om op te gaan als Maria.”

Voor deze versie van the Sound of Music zal zoveel mogelijk worden terug gegaan naar het originele script. “Wat niet veel mensen weten is dat het van origine een Broadway productie is. Vanwege het succes in New York is er de film met Julie Andrews gekomen. Wij gaan terug naar de basis, naar het oorspronkelijke script en het verhaal zal dus wat afwijken van de filmversie”, aldus Albert Verlinde. Wieneke vult aan: “Mijn doel is niet om mensen Julie Andrews te laten vergeten. Mensen komen toch naar de voorstelling omdat ze een herkenning zoeken. Het is dus zoeken naar de juiste balans; een beetje van wat de mensen al kennen en vooral veel van onszelf.”
John Yost is verantwoordelijk voor de regie. “Voor mij is the Sound of Music niet alleen een theatervoorstelling en een film, maar echt een icoon van de laatste 50 jaar. Mijn taak is om de originele Broadway productie naar 2008 te brengen. Dit doen we door een nieuw script, door nieuwe vertaling door Allard Blom en door de rollen van de kinderen meer aandacht te geven en die prominenter te maken. We staan nu eenmaal in theater de Efteling dus je moet wat aanpassingen doorvoeren.”

Er zijn mensen die the Sound of Music oubollig en suikerzoet vinden. Een productie die teveel is uitgemolken, maar de cast denkt daar natuurlijk heel anders over. “Ik heb de film vroeger een aantal keren gezien en wat bij mij is blijven hangen is inderdaad dat mierzoete. Als voorbereiding op deze productie heb ik de DVD nogmaals opgezet en ik moet zeggen dat het verhaal helemaal zo zoet niet is. Ik heb moeten lachen, er zitten veel serieuze verhaallijnen in en vergeet de prachtige liedjes niet”, aldus Ellis.

The Sound of Music is vanaf 17 september in Theater de Efteling te zien.
05 August 2008
N.v.t.
Amsterdam
Focus
http://www.theaterhits.nl
sound of music, efteling, albert verlinde, wieneke remmers, evita, avro, frits sissing, joop van den ende, rembrandt, henk poort