Perspresentatie

Suske en Wiske en De Circusbaron

Na een show die al veel musicalkenmerken had kunnen we komend seizoen de musical "De Circusbaron" verwachten. 17 juni was er in Antwerpen een klein voorproefje voor een vijftigtal kinderen en de pers.

Als eerste kennismaking met de musical De Circusbaron waren een aantal schoolkinderen uitgenodigd om een voorproefje van de musical mee te maken. Na een aantal inleidingen waarbij de sprekers aangaven blij te zijn met het product, en de samenwerking tussen producent en uitgeverij, grappig aan elkaar gepraat door spreekstalmeester Lambik werden eerst een aantal video’s getoond. Allereerst de wervende commercial, vervolgens een aantal voorbeelden van quickies die op Ketnet zullen worden uitgezonden. Filmpjes van ongeveer een minuut met de castleden uit de musical die je zouden moeten doen schuddebuiken van het lachen, maar waarvan het overgrote deel niet dat gewenste effect had. Eén was er sterk, de rest was minder of had een wel erg bekende clou. Het daaropvolgende optreden van de cast had wel een heel positief effect. Helaas wel playback (of super goed gezongen) maakten we kennis met het nummer ‘Avontuur’, een goed in het gehoor liggende song uit de musical. Schrijvers zijn het componistenduo van K3, maar zeker niet klinkend als een standaardnummer uit hun repertoire. Ook het ensemble kon het resultaat laten zien van een kleine week oefenen met een aantal acrobatische toeren. Het was een mooie aanzet naar wat een mooie voorstelling zou kunnen worden. Hierna konden de kinderen terug naar schoo en kregen ze bij de uitgang eerst nog een mooie Suske en Wiske tas.


We spraken met Niels Destadsbader die Suske speelt en met Liesbeth De Wolf die de rol van Wiske vertolkt.

De stripfiguren Suske en Wiske zijn natuurlijk bekend. Wat zijn hun belangrijkste karaktereigenschappen bij deze transformatie naar theater?
L:Het leuk aan Wiske is dat ze heel impulsief mag zijn. Suske is wat kalmer en heeft als stelregel dat je eerst even moet nadenken voordat je het doet.
N: Hij relativeert veel sterker. Belangrijk is ook dat we heel goed overeenkomen en er staan als duo.

Jullie spelen al een jaar samen. Nemen jullie specifieke ervaringen mee naar deze musical?
L: Voor mij had ik in het begin moeite om te bepalen tot waar ik kan gaan. Suske gaat gewoon door muren, alee da’s eigenlijk Jerom. Nu weet ik dat ik ervoor kan gaan.
N: Vorig jaar hebben we elkaar leren kennen en nu weten we hoe het is om met elkaar te spelen. We hebben vorig jaar veel ervaringen opgedaan en in mooie zalen mogen staan. Het is prettig om daarop verder te kunnen gaan.

Jullie hebben je voor een langere periode vastgelegd. Geen spijt? (Niels heeft naast Suske en Wiske ook televisierollen.)
N: Nee, helemaal niet. Mede omdat het vorig jaar zo plezant was. We hebben ons enorm geamuseerd en ik denk dat dat bij deze productie net zo zal zijn.
L: Geen spijt, hoewel één ding wel minder is. Ik moet al een tijd mijn haar kleuren en ik zou toch soms wel mijn eigen kleur graag terugzien. Ik ben normaal een brunette. Ja, sinds de blonde kleuring zijn er wel meer blondjes-grappen, maar de verdediging is dat ik geen echte ben. En de bruine haren zal ik eens wel weer terug zien.

Naast de musical is er ook nog de Suske en Wiske band. Hoe anders zijn die optredens?
L: Er komt wel hetzelfde familiegevoel naar voren. We hebben zowel optredens met een live-band als optredens met muziek op tape. De karakters zijn wel hetzelfde, en er worden wel links gelegd met de liedjes, maar verder is dat echt een familie die optreedt. Kinderen staan mee te zingen en te springen. Echt heel leuk.

De voorstelling gaat ook naar Nederland. Wordt de taal daarop aangepast?
L: De “ge’s”worden normaal gezien aangepast naar de “je’s”  en gij wordt jij als er in Nederland wordt gespeeld.
N: Bepaalde uitdrukkingen zullen wel in Vlaanderen en niet in Nederland gekend zijn; ook die zullen wel worden aangepast. Aan de andere kant zal er ook een Vlaamse invloed in gehouden worden, juist omdat Suske en Wiske uit Vlaanderen komt en dat zo zijn charmes heeft.

Na steeds een mannelijke vertolker gehad te hebben wordt tante Sidonia ditmaal gespeeld door een vrouw, Wanda Joosten.

Als enige in de “familie” is tante Sidonia vervangen. En alle voorgangers waren man.
Vervanger zou ik niet willen zeggen. Het is een nieuwe productie, dus is het niet een kwestie van overnemen. En dat is wel mijn voordeel. Het is een nieuw verhaal dus een nieuwe situatie. We beginnen dus weer op nul en ik kan de rol zelf invullen, uiteraard met inachtnemen van de karakteristieken van Sidonia. De nadruk zal op andere dingen liggen dan vroeger. Toen werd de nadruk heel erg gelegd op de houding en gestalte van Sidonia en daar werd het komische uitghaald. Nu ligt de nadruk meer op het moederlijke. Het gouden hart wat ze heeft.

Welke kenmerken van Sidonia gaan we in de musical terugzien?
Ze hebben nogal trouw het stripboekverhaal gevolgd. Dus de kenmerken uit deze strip komen ook in de musical terug.  Een vrouw met een groot hart, bezorgd en gedreven. Binnen het keurslijf van de brave nette vrouw laat ze zich niet altijd gaan, totdat ze een crisis krijgt. Dan is er totale hysterie.
Haar bezorgdheid de familie bijeen te houden, haar onhandigheid en wereldvreemdheid zeker op relationeel gebied komt allemaal aan bod.
Qua gestalte streven we ook de lengte na. Daar zal de kostuumafdeling nog hard aan moeten werken, maar dat beeld moet wel blijven.

Als we ons als striplezer voorstellen dat Sidonia gaat zingen verwachten we onheil. Hoe wordt dat in de musical opgevangen. Moeten we vingers in de oren doen bij de zangpartijen van Sidonia?
Er wordt gekozen voor een gulden middenweg. Als ik meezing met het ensemble zing ik gewoon met de harmonie zijn. De soli die ik heb vereisen wel een Sidonia-interpretatie, maar er is ervoor gekozen om het niet te overdreven te maken. Dus bijvoorbeeld één schreeuw erin. Als je dat de hele song moet volhouden is dat voor het publiek ook niet meer aangenaam. Het zal minder oooh en aaah zijn dan als Wiske haar solo heeft maar toch nog wel te pruimen.

Je draagt een bril met glazen die van bovenaan het balkon nog goed te zien zijn. Speelt dat niet lastig
Het is gewoon glas, dus dat is wel een voordeel. Dit is de oefenbril, maar er wordt nog gewerkt aan een bril die minder reflectie geeft. Als er op dit moment een spots op mijn gezicht wordt gezet lijkt het wel een kaleidoskoop. Het is niet haalbaar om daarmee op het podium te bewegen. Daar wordt dus nog aan gesleuteld. Ze proberen het dik te laten, want in het verhaal is het zo dat als Sidonia de bril afzet ze echt niets ziet. Ze heeft dan de bekende dubbele streepjes als ogen. En op de laatste rij in de zaal moet het inderdaad ook nog overkomen.

De musical is gebaseerd op de Circusbaron. Is er nog uit andere stripverhalen wat geleend, zoals dat ook met Kuifje is gebeurd. Eén strip is immers niet zo heel lang verhaal.
Er is niet uit andere strips geleend; het verhaal wordt exact gevolgd. Als je een strip leest gaat dat vrij snel omdat je over acties en dialogen heenleest. Je beleeft het sneller in je hoofd. Wij spelen de acties uit en elke tekstballon is al een kleine dialoog. Dan groei je al in tijd. Anderzijds hebben we een zeer goed ensemble dat voor kleur in de voorstelling zorgt. En voor actie en acrobatie, Verder zijn er nog de liedjes natuurlijk die niet in de strip voorkomen.  We gaan zelfs moeten knippen. Het enige wat er aan medley van andere stripverhalen voorkomt is in de beginsong waarbij een aantal getekende covers als projectie voorbij vliegen. Verder is het zuiver en alleen het verhaal. Voor kinderen is dat natuurlijk ook een mooie referentie, één boek.

 

17 June 2008
Repetitie
Antwerpen
Stadsschouwburg
Music Hall
suske en wiske, sidonia, jerom, lambik, musical, antwerpen, circusbaron, voorproefje, interview

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen