Onbegrijpelijk dat deze praktijken nog steeds gaande zijn. Ik weet wel dat er ook goede mensen in het ensemble zitten, die prima een hoofdrol kunnen overnemen, maar als je een show hebt met 4 echte hoofdrollen (Scar, Simba,Mumfasa, Nala) en 3 grote bijrollen en alle 4 die hoofdrollen worden dan door understudies gespeeld, vind ik dat echt volstrekt belachelijk en een belediging van je publiek die gemiddeld een euro of 60 voor het kaartje betaald.
Dit is dus exáct de reden waarom ik deze Lion King nu oversla. Bij de laatste run een paar jaar geleden is me precies hetzelfde gebeurd. Nota bene op een zondagmiddag (m.i. zo ongeveer de best lopende voorstelling van de week) waren er toen van de 4 hoofdrollen en 3 grote bijrollen, 5 covers op. De voorstelling was kwalitatief niet om aan te zien en horen. Niet alleen waren sommige understudies echt beduidend minder, maar vooral ook de kwaliteit van het ensemble (of wat daar nog van over was) was bedroevend. Nu hoeft dat nu niet zo te zijn geweest, maar als je zoveel belangrijke rollen tegelijk laat vervangen wordt het risico op een rommelige voorstelling gewoon wel groter. Op West End kondigen ze al aan wanneer een belangrijke lead niet op is én is het gebruik dan dan in ieder geval alle andere belangrijke 1e bezettingen er zijn. Dat is m.i. hoe het hoort en hoe je een basiskwaliteit garandeert en dus ook je publiek serieus neemt.
Ik erger me groen en geel aan die understudieparade die we hier maar moeten slikken alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En vooral een show als The Lion King lijkt daar helemaal in door te schieten. Om die reden zien ze mij er dus niet meer.