Belangrijk:
Bron: De Volkskrant, 25 maart 2008:
Moeder Courage maakt, samen met 3 Zusters, deel uit van het project Toneelmeesters, waarmee Joop van den Ende het toneelaanbod wilde verdiepen door de grote klassiekers van de twintigste eeuw opnieuw op de planken te brengen en op die manier klassiek toneel toegangelijk maken voor een breed publiek. Het zou een driejarig project worden met Hans Croiset als regisseur. In maart 2008 wordt in een persbericht van Van den Ende Theaterproducties echter medegedeeld dat het bedrijf stopt met toneelproducties omdat het niet langer mogelijk is “een goede balans te bereiken tussen artisticiteit en zakelijkheid”.
De laatste zin is het ultieme bewijs uit de mond van Joop zelf.
De articsticiteit kan niet gedijen als we rekening moeten houden met zakelijke belangen.
De musical dient altijd rekening te houden met zakelijke belangen (vrije producties)
Joop zegt het hier zelf.
Hans Croiset over Joop:
“Zijn grootste verdienste is dat hij de musical, die wij droge Nederlandse makers niet dachten aan te kunnen, heeft ontwikkeld tot een genre dat alleen al in Nederland jaarlijks twee miljoen bezoekers trekt. Tachtigduizend van die twee miljoen mensen wil hij nu voor het theater interesseren. Dat is mijn opdracht voor Toneelmeesters. “Ik wil meer diepgang” heeft hij mij gezegd
Hij vind dus, net als ik, dat er bij de musical te weinig sprake is van diepgang.
Voor die diepgang was geen publiek.
En nog de beste grap: Hij zegt hier: ik wil mijn musical publiek voor theater interesseren.
Hij noemt zijn eigen musical dus zelfs geen echt theater en zover wil ik zelfs niet eens gaan.
Musical is prima theater, alleen geen kunst 😉!