22 of 34 | ‹ First  < 20 21 22 23 24 >  Last ›
Is "podiumkunst" daadwerkelijk Kunst of noemen we het voor het gemak zo?
  [ # 316 ] 29 February 2012 03:23 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

baud - 29 February 2012 02:01 PM

Een artistiek product kan prima gedijen in het commercieel theater. Een productie als Angels in America van TGA komt niet voor niets ieder seizoen terug.

Angels in America is geen commercieel theater.
Is gewoon een gesubsidieerd stuk door een gesubsidieerde groep.

Dit stuk wordt nu eenmaal door een breder publiek omarmt. Dat is harstikke goed.
Doet geen afbreuk aan het feit dat de primaire doelstelling niet gericht is op:
Wat wil het publiek zien, wat gaan we maken waardoor we zoveel mogelijk winst kunnen maken.
Integendeel zelfs.

Zoals net gezegd:
Met Veel toeschouwers trekken is helemaal niets mis.
Wel als dat je primaire uitgangspunt is.

  [ # 317 ] 29 February 2012 03:30 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  540
Geregistreerd  2009-11-25

faljean - 29 February 2012 03:23 PM
baud - 29 February 2012 02:01 PM

Een artistiek product kan prima gedijen in het commercieel theater. Een productie als Angels in America van TGA komt niet voor niets ieder seizoen terug.

Angels in America is geen commercieel theater.
Is gewoon een gesubsidieerd stuk door een gesubsidieerde groep.

Dit stuk wordt nu eenmaal door een breder publiek omarmt. Dat is harstikke goed.
Doet geen afbreuk aan het feit dat de primaire doelstelling niet gericht is op:
Wat wil het publiek zien, wat gaan we maken waardoor we zoveel mogelijk winst kunnen maken.
Integendeel zelfs.

Zoals net gezegd:
Met Veel toeschouwers trekken is helemaal niets mis.
Wel als dat je primaire uitgangspunt is.

Dus eigenlijk zijn we weer terug bij de stelling dat iets kunst is als het gemaakt wordt vanuit een innerlijke drijfveer en de toeschouwer geprikkeld wordt in emotie en geest. Puur persoonlijk dus.
Daarbij ga ik er nog steeds vauit dat een schepper altijd werkt vanuit een innerlijke drijfveer. Dat uiteindelijk andere mensen de zakelijke afweging erbij maken (denk aan een uitgever) maakt het niet minder kunst in mijn ogen.

   Handtekening   

“Het gaat om vandaag..Vandaag is de dag”

  [ # 318 ] 29 February 2012 03:31 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

Overigens denk ik dat amusment ook gewoon kan ontroeren.
Een emotie te weeg kan brengen: en die emotie hoeft niet altijd plezierig te zijn.
Amusement ontroert ook.
Maar dat maakt het nog geen kunst.

  [ # 319 ] 29 February 2012 03:32 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

faljean - 29 February 2012 03:23 PM
baud - 29 February 2012 02:01 PM

Een artistiek product kan prima gedijen in het commercieel theater. Een productie als Angels in America van TGA komt niet voor niets ieder seizoen terug.

Angels in America is geen commercieel theater.
Is gewoon een gesubsidieerd stuk door een gesubsidieerde groep.

Dit stuk wordt nu eenmaal door een breder publiek omarmt. Dat is harstikke goed.
Doet geen afbreuk aan het feit dat de primaire doelstelling niet gericht is op:
Wat wil het publiek zien, wat gaan we maken waardoor we zoveel mogelijk winst kunnen maken.
Integendeel zelfs.

Zoals net gezegd:
Met Veel toeschouwers trekken is helemaal niets mis.
Wel als dat je primaire uitgangspunt is.

Maar inmiddels is het primaire doel natuurlijk wel winst maken voor deze productie. De artistieke waarde is immers al bewezen. De enige reden om het opnieuw op het repertoire te zetten, is de grote vraag van het publiek.

Overigens was de eerste versie van Angels in America natuurlijk wel commercieel theater, gemaakt door de Center Theatre Group in Los Angeles. Die ook de eerste versies deden van de musicals Bloody Bloody Andrew Jackson, The Drowsy Chaperone en Curtains…

  [ # 320 ] 29 February 2012 03:39 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

jari - 29 February 2012 03:30 PM

Dus eigenlijk zijn we weer terug bij de stelling dat iets kunst is als het gemaakt wordt vanuit een innerlijke drijfveer en de toeschouwer geprikkeld wordt in emotie en geest. Puur persoonlijk dus..


Ja daar wil ik dus wel iets over vragen.

Wil jij dan het begrip ‘kunst’ omschrijven als:


Iets wat voor een persoon kunst is, is voor die persoon kunst. Ook al vind een ander het geen kunst.

Iets wat voor iemand geen kunst is, is voor die persoon geen kunst. Ook al is het voor een ander wel kunst.

  [ # 321 ] 29 February 2012 03:42 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

baud - 29 February 2012 03:32 PM

Maar inmiddels is het primaire doel natuurlijk wel winst maken voor deze productie. De artistieke waarde is immers al bewezen. De enige reden om het opnieuw op het repertoire te zetten, is de grote vraag van het publiek….

Je hebt mij niet horen zeggen dat kunst geen winst mag maken.
Als dat maar niet het primaire doel is, wat hierbij niet het geval is.

baud - 29 February 2012 03:32 PM

Overigens was de eerste versie van Angels in America natuurlijk wel commercieel theater, gemaakt door de Center Theatre Group in Los Angeles. Die ook de eerste versies deden van de musicals Bloody Bloody Andrew Jackson, The Drowsy Chaperone en Curtains…

Ja daar heb ik ook nog even over nagedacht. Ook omdat mensen zeiden: ivo heeft rent geregisseerd.
Daarbij bedacht ik: Als Mozart een schilderij verft, is dat schilderij dan direct kunst?
Nee he? Zelfde geld voor Ivo.  Tekstoneel of musical/muziektheater is toch qua regie niet helemaal hetzelfde.
Hij maakt niet per definitie kunst. Misschien zijn al zijn toneelstukken dat ook wel niet.

Ik vind die arugementen over ‘gerespecteerde regisseurs’ die musicals gaan maken onzin.
Misschien denkt die regisseur wel: ‘Even cashen’. of ‘Even een keer iets anders.’

[ Gewijzigd: 29 February 2012 03:48 PM by faljean ]
  [ # 322 ] 29 February 2012 03:57 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Misschien maakt diezelfde regisseur wel vanuit diezelfde gedachte een voorstelling bij een gesubsidieerd gezelschap. Leg mij maar eens uit wat er kunst was aan “Kruistochten” bij TGA of “Huis & Tuin” bij NT. Allebei supercommerciĆ«le producties, gericht op amusement, zo ook door de schrijver bedoeld.

En leg mij dan meteen ook uit waarom West Side Story bij de Bregenzer Festspiele minder kunst was dan Tosca twee jaar later.

Van Hove denkt waarschijnlijk helemaal niet na over de vraag of musical kunst is of niet. Hij kijkt of hij het verhaal interessant genoeg vindt om te vertellen. Dat is zijn innerlijke drijfveer.

  [ # 323 ] 29 February 2012 04:01 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

baud - 29 February 2012 03:57 PM

Van Hove denkt waarschijnlijk helemaal niet na over de vraag of musical kunst is of niet. Hij kijkt of hij het verhaal interessant genoeg vindt om te vertellen. Dat is zijn innerlijke drijfveer.

Maar het niveau van de vertelling van dat verhaal. Waarbij ik met niveau een breedbegrip bedoel.
Maakt Ivo een goede maker.
Omdat hij niet alleen anekdote wil vertellen. Maar iets veel omvattender.

En je hebt mij ook nooit horen zeggen dat makers bezig zijn met of dat wat ze maken kunst is of niet.

  [ # 324 ] 29 February 2012 04:08 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

faljean - 29 February 2012 04:01 PM
baud - 29 February 2012 03:57 PM

Van Hove denkt waarschijnlijk helemaal niet na over de vraag of musical kunst is of niet. Hij kijkt of hij het verhaal interessant genoeg vindt om te vertellen. Dat is zijn innerlijke drijfveer.

Maar het niveau van de vertelling van dat verhaal. Waarbij ik met niveau een breedbegrip bedoel.
Maakt Ivo een goede maker.
Omdat hij niet alleen anekdote wil vertellen. Maar iets veel omvattender.

En je hebt mij ook nooit horen zeggen dat makers bezig zijn met of dat wat ze maken kunst is of niet.

En wou hij niets iets veelomvattenders vertellen toen hij RENT maakte?

  [ # 325 ] 29 February 2012 04:13 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

baud - 29 February 2012 04:08 PM
faljean - 29 February 2012 04:01 PM
baud - 29 February 2012 03:57 PM

Van Hove denkt waarschijnlijk helemaal niet na over de vraag of musical kunst is of niet. Hij kijkt of hij het verhaal interessant genoeg vindt om te vertellen. Dat is zijn innerlijke drijfveer.

Maar het niveau van de vertelling van dat verhaal. Waarbij ik met niveau een breedbegrip bedoel.
Maakt Ivo een goede maker.
Omdat hij niet alleen anekdote wil vertellen. Maar iets veel omvattender.

En je hebt mij ook nooit horen zeggen dat makers bezig zijn met of dat wat ze maken kunst is of niet.

En wou hij niets iets veelomvattenders vertellen toen hij RENT maakte?

Wellicht wel gepoogd. Omdat ik vermoed, dat die grotere vertelling wel is wat hem interesseert.

Of het gelukt was is vraag 2.

  [ # 326 ] 29 February 2012 04:21 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

En wie bepaalt dan of het gelukt is? Het publiek? Hijzelf? De critici? De culturele elite?

  [ # 327 ] 29 February 2012 06:53 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

faljean - 29 February 2012 03:42 PM
baud - 29 February 2012 03:32 PM

Maar inmiddels is het primaire doel natuurlijk wel winst maken voor deze productie. De artistieke waarde is immers al bewezen. De enige reden om het opnieuw op het repertoire te zetten, is de grote vraag van het publiek….

Je hebt mij niet horen zeggen dat kunst geen winst mag maken.
Als dat maar niet het primaire doel is, wat hierbij niet het geval is.

Wat baud bedoelt is (volgens mij, en anders bedoel ik het nu zelf 😉) dat de maker een innerlijke drijfveer had, waardoor de voorstelling toevallig succes had. Zo’n succes dat er is besloten om de voorstelling in reprise te laten gaan: drijfveer/primair doel = vraag/succes! Ze zetten exact hetzelfde product neer, van dezelfde klasse, maar is het nu geen kunst meer?

  [ # 328 ] 29 February 2012 07:01 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Klopt, Joriss. Helaas heeft Faljean een erg star beeld van wat wel kunst mag heten en wat niet. Het enorme grijze gebied daartussen, waar volgens mij ook veel interessante dingen gebeuren, worden allemaal op dezelfde hoop geveegd: amusement dus eendimensionaal dus niet subsidiewaardig.

  [ # 329 ] 29 February 2012 07:37 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

baud - 29 February 2012 07:01 PM

Klopt, Joriss. Helaas heeft Faljean een erg star beeld van wat wel kunst mag heten en wat niet. Het enorme grijze gebied daartussen, waar volgens mij ook veel interessante dingen gebeuren, worden allemaal op dezelfde hoop geveegd: amusement dus eendimensionaal dus niet subsidiewaardig.

Nee, alleen (de meeste) musicals zitten niet in dat grijze gebied, en komen er niet eens in de buurt.

In dat grijze gebied ben ik wel zeker geinteresseerd en ik besef mij wel degelijk dat het kaderen van kunst nooit exact kan.  Daarom is de discussie ook zo interessant.

Amusement en eendimensioneel theater is inderdaad niet subsidiewaardig. 
Ik schaar daar het grootste deel van de musicals onder. En eigelijk alle musicals die ik zelf heb gezien waaronder ook de door andere bestreden: Cabaret en blood brothers. 
Sunday in the Park with George is ook veelal aangehaald als een musical die overstijgt etc. die heb ik helaas niet gezien dus daar kan ik niet over oordelen. Ik ben zeker van plan hem nu te zien.

En veeg ik zaken op een hoop? Ja wellicht de musicals die ik heb gezien wel.
En nu zal het argument wel weer gaan komen: ‘Dan moet je er meer gaan zien.’
Ik denk dat ik zo’n 25 verschillende musicals heb gezien en baseer mijn mening daarop.
Zijn er uitzonderingen mogelijk? Altijd.
Wat mij wel bedroefd is dat er onder die 25 musicals geen musicals zijn die mij iets nieuws hebben gebracht, mij iets laten doen inzien, mij diep geemotioneerd hebben, hoewel ik toch echt van theater houd. Dan kun je vervolgens zeggen: maar dat is persoonlijk, voor iedereen is dat anders.
Als ik dan vervolgens mijn dramaturgie lessen, regie lessen etc. erbij neem. Dan kom ik ook vakmatig tot de conclussie dat de musical een vorm is van simplistisch theater.
Dat de semiotiek van de musical is gericht op de anekdote en op het anticiperen op de toeschouwer.

  [ # 330 ] 29 February 2012 07:54 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Ik denk dat het inderdaad persoonlijk blijft. En dat je bezig bent je eigen mening over musical te staven met de dramaturgielessen en regielessen. En dat is natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld.

Musical raakt jou niet genoeg om er meer in te zien dan amusement. Dus concludeer je dat het een simplistische vorm is. Dat is jouw mening, jouw theorie. Vervolgens probeer je in je lessen die elementen te vinden die jouw theorie steunen. Maar daarmee is het nog niet waar.

Je gaat dan voorbij aan de velen die musical wel als een volwaardige, meerdimensionale theatervorm zien en daar onderzoek naar doen, analyses over schrijven, nieuw werk creƫren. Er zijn boeken volgeschreven over het werk van Sondheim (niet de man zelf, het werk). Er zijn gerenommeerde gezelschappen die musicals uitvoeren. Er zijn wetenschappers en dramaturgen op afgestudeerd.

Ik heb persoonlijk helemaal niets met absurdistisch theater. Ik heb nog nooit een stuk in die stijl gezien dat me raakte of me verder deed nadenken dan: “Ik zal het wel niet begrijpen”. Ik kom geregeld bij dat soort stukken naar buiten met het idee: “Zonde van mijn tijd”. Ik ken echter wel de invloed van dit soort theater op weer andere vormen, ik zie dat er genoeg publiek is dat het wel waardeert en ik zie het dus niet als eendimensionaal. Maar met alle lesboeken in de hand zou het me zeker lukken om er voor te pleiten dat absurdistisch theater eendimensionaal is.

Het blijft wat mij betreft persoonlijk. Ik ben zeker geen fan van het werk van Van Hove en Versweyveld. Ik vind het repeterend, kil, pretentieus en daardoor leeg en voorspelbaar. Maar ik bewonder zeker het vakmanschap van Van Hove als acteursregisseur die het beste in zijn spelers boven weet te krijgen.

‹ First  < 20 21 22 23 24 >  Last ›
22 of 34
‹‹ Ellen Evers in Apollo First      Open Podia ››