Nee, we zitten op een volledig ander niveau te praten omdat je elke keer niet goed leest. Ik geef aan dat je voor alle stukken en alle kunstwerken kunt beargumenteren dat het niet zoveel voorstelt. Jij doet dat constant voor alle musicals omdat JIJ vindt dat ze niet aan JOUW criteria van kunst voldoen.
.Je kunt niet voor kunstwerken beargumenteren dat het niet zoveel voorstelt.
Jij hebt dat geprobeerd te doen voor waiting for godot.
En hebt daarvoor de argumenten:
- Eendemensioneel
- Gaat alleen over wachten en verder niets gebruikt.Ik stel dat die argumenten feitelijk onjuist zijn. En vind dat als je het werkelijk meent je echt niet hebt begrepen waar dat stuk over gaat.
Als jij het niveau van waiting for godot gelijk wil stellen aan the lion king of aan cabaret.
En zegt dat deze stukken eigelijk hetzelfde zijn wil ik al mijn punten nog een keer weer gaan herhalen, maar denk ik dat we in een compleet verschillende belevingswereld zitten.
Mijn interpretatie en analyse van Godot zijn persoonlijk en kunnen dus nooit feitelijk onjuist zijn. Dat is wat je maar niet wilt begrijpen. De beleving, de interpretatie, de analyse van de toeschouwer maken het voor die toeschouwer tot kunst of niet. Het heeft geen zin te zeggen: maar wij zijn de elite die er meer verstand van heeft, dus is het wel kunst. Dat maakt voor de toeschouwer niet uit.
Ik zeg niet dat The Lion King en Godot gelijk staan. Ik zeg dat de vraag over het belang van beide stukken en de vraag of het kunst is of niet door iedereen anders beantwoord kan en zal worden. En dat een consensus daarover vaak pas na tientallen, zo niet honderden jaren bereikt wordt.
De elite die jij zo graag aan de top plaatst, is het er over eens dat vroege musicals als Show Boat, Wonderful Town, West Side Story en Porgy & Bess kunst zijn. Ik kan absoluut niet voorspellen voor welke musicals van nu dat over 50 jaar ook gaat gelden.
Iedere toeschouwer heeft wat mij betreft het recht om voor zichzelf te bepalen of iets kunst is of niet en of hij het waardevol vindt of niet. Maar niemand heeft volgens mij het recht daar de conclusie aan te verbinden dat het dan maar weg moet of niet meer gesubsidieerd moet worden. Jij bent gerechtigd op de barricade te staan om te zorgen dat er in de toekomst nog uitvoeringen van Godot te zien zijn en ik ben gerechtigd om dezelfde wegen te bewandelen om te zorgen dat er in de toekomst nog producties van The Lion King zijn. Maar als we over echte kunst praten, zal blijken dat beide voorstellingen ons in de toekomst helemaal niet nodig hebben om ze te verdedigen.