faljean - 07 March 2012 08:25 AM
Ja ik wil zeker afbreken en opnieuw opbouwen. Een nieuwe structuur, een nieuw debat, een nieuwe indeling is hard nodig.
Waarom?
faljean - 07 March 2012 08:25 AM
En overigens jij zegt: “Shakespeare als voorbeeld van entertainment”
En stelt dat ook nog eens als een feit. Dat is volgens mij gewoon feitelijk onjuist
(lees: bryson over shakespeare bijv.)
Volgens mij heb je dan echt nooit een shakespeare gelezen als jij het entertainment noemt of zegt dat het eerst alleen entertainment was en toen kunst werd.
Volgens mij kun je je dan onmogelijk verdiept hebben in zijn taal, maar niet alleen in zijn taal, ook in zijn thematieken, ook in zijn inspiratiebronnen (Ja heel veel verhalen van shakespeare zijn terug te voeren naar een paar eeuwen eerder) , Hij had een groot bewustzijn van betekenis en moraal. Een groot bewustzijn van geschiedschrijving en tijdloze thematieken, in het verleden. (Ondanks dat hij niet veel naar school is geweest)
Dat de verpakking die hij gebruikte amusment was, is niet meer dan logisch! MAAR:
wie denkt dat shakespeare amusement is, kijkt niet verder dan de verpakking.
En mist datgene waar het juist over gaat.
Gelukkig heb ik een hoop Shakespeare gelezen, over Shakespeare gelezen, Shakespeare vertaald, geregisseerd en bewerkt. En ja, Shakespeare schreef als entertainment, hield perfect rekening met wat zijn publiek wilde zien en was commercieel ingesteld. Hij was aandeelhouder in zijn eigen gezelschap en schreef vaak naar de mode van de dag. En daarbij baseerde hij zich op oudere bronnen, populaire verhalen, etc. Hij vond zijn stukken zelf zodanig belangrijk dat hij niet de moeite nam ze te bundelen.
Dat doet niets af aan het briljante talent dat hij had voor taalgebruik en drama. Maar of hij zich bewust was van de reikwijdte van zijn talent, dat zal altijd onbekend blijven. In ieder geval blijkt het nergens uit. En het is wel bekend dat zijn tijdgenoten (zijn mede-acteurs en publiek) zijn werk zagen als entertainment.
Wat dat betreft, vind ik hem altijd vergelijkbaar met Mozart. Ook Mozart schreef veel in opdracht, probeerde allerlei nieuwe dingen uit die in mode waren. Die Entführung aus dem Serail werd gemaakt omdat alles wat Turks was een rage was op dat moment in Wenen. Die Zauberflöte was oorspronkelijk een volksopera, waarvan Schikaneder het plot halverwege de repetities en het schrijfproces omgooide omdat een ander stuk met ongeveer hetzelfde verhaal op dat moment succesvol werd. Het Requiem werd geschreven omdat iemand anders het wilde uitgeven onder zijn eigen naam.
Zelfs Wagner besloot op een gegeven moment Tristan & Isolde te schrijven omdat hij eindelijk wel eens uitgevoerd wilde worden. De Ring was een enorme onderneming en daarom maar iets snels en simpels geschreven met vier grote rollen en weinig koor.
faljean - 07 March 2012 08:25 AM
Dat is spijtig en dat is jammer: En daarom pleit ik ook in dit geval: Vertel je toeschouwers van te voren met welke bbril ze moeten kijken en laat ze thuisblijven als ze weigeren die op te zetten.
Anders krijg je dus opmerkingen als: Shakespeare is toch ook entertainment? En wie op die manier gaat kijken zal er jammer genoeg niet veel meer uithalen dan dat.
(Shakespeare entertainment? Ja hoor dat is het! Net zo goed als de dinershow hier in Amsterdam, waarbij je lekker de hele avond je vol vreet met wat liedjes en dansjes op de achtergrond voornamelijk in glitter. Kom op zeg!?)
Shakespeare IS ook entertainment. Dat is het mooie van zijn werk. Als je niet kunt lachen om het gekibbel tussen de voedster en Mercutio of om de uitvoering van Pyramus en Thisbe in Een Midzomernachtsdroom, dan zit je naar een hele slechte productie te kijken. En als dat de enige scènes zijn die blijven hangen als je naar buiten komt, dan heb je ook naar een hele slechte productie gekeken. Het gaat juist om die verschillende lagen. (Je dedain tegenover de dinnershow is overigens tenenkrommend)
faljean - 07 March 2012 08:25 AM
Moet je iets van kunst weten….. om kunst te kunnen begrijpen? Ik denk het wel.
Jij noemde namelijk in een eerdere post: “Denk jij het beter te weten dan al die miljoenen andere theaterbezoekers.”
Feit daarover is dat er nog nooit zoveel theaterkaartjes verkocht zijn de laatste jaren.
Feit is ook dat deze toename voornamelijk plaats vind bij de Musical.
Gewoon niet waar. Het aantal bezoekers neemt de afgelopen jaren af en die krimp zit vooral bij muziek, musical en opera. Er is groei in het aantal toneelbezoekers. Kijk de VSCD-cijfers er maar op na. In Londen zijn het zelfs juist de toneelstukken (War Horse, Jerusalem, One Man Two Guvnors, Frankenstein) die de grote bezoekersrecords halen.
faljean - 07 March 2012 08:25 AM
Ik denk dat mensen die iets met theater studeren inderdaad meer uit een voorstelling halen als toeschouwer, zich daar beter tot kunnen verhouden.
En daarom zou ik mijn publiek daar alvast tot aansporen voor dat ze de zaal inkomen: Jongens, kom je alleen voor vermaak dan moet je gaan. Deze voorstelling verwacht iets van zijn toeschouwers. En als toeschouwers niet bereid zijn dat te geven dan gaat de voorstelling falen, dan gaat de toeschouwer teleurgesteld richting huis.
Wil je iets aan deze avond overhouden, wil jij je actief, op een volwassen manier verhouden tot wat hier gebeurd, dan ben je heel erg welkom.
Ik denk dat mensen die iets met theater studeren, in het theater werken of heel bezoeken, het risico lopen om te analytisch te gaan kijken en het vermogen verliezen om plezier in theater te vinden. Maar al te vaak zie ik de experts en de critici teleurgesteld naar huis gaan, terwijl de rest van de bezoekers enthousiast is. Wil het publiek iets aan een avond overhouden, dan moet jij ze dat geven als theatermaker. Ze zijn altijd geïnteresseerd in wat er gebracht gaat worden, anders waren ze thuisgebleven. Alleen al voor het feit dat ze uit hun luie stoel zijn opgestaan en naar het theater komen, verdienen ze de beloning van een mooi, leuke, interessante, indrukwekkende, bijzondere, shockerende of bedachtzame avond. Theatermakers die “aan de deur” al selecteren moeten lekker voor elkaar gaan spelen onder toeziend oog van een schilderij van Freek de Jonge….