7 of 11 | ‹ First  < 5 6 7 8 9 >  Last ›
Op Zoek Naar… Maria
  [ # 91 ] 08 March 2021 01:12 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Ook eens! Het maakt het hele gevoel rondom deze reeks wat onbestemd; De titel is Op Zoek Naar Maria, maar er wordt nauwelijks over de musical of het personage Maria gesproken en er wordt ook nog eens 5x per uitzending benadrukt dat ze óók op zoek zijn naar een nieuwe (allround) musicalster. Dat de uiteindelijke Maria ook nog eens goed in andere soort rollen past zou -als je het programma Op Zoek Naar Maria noemt- een prettig bijgevolg moeten zijn, niet het hoofddoel.

Dat maakt voor mij dat ik niet echt kan meeleven deze reeks. Heeft ongetwijfeld met leeftijd te maken, maar ook met de opzet. Ik heb laatst nog wat stukjes van oude OZN’s teruggekeken, en wat een verschil! In de voorfilmpjes wordt duidelijk laten zien dat en hoe de kandidaten met Pia & Gerald aan de optredens werken, workshops zijn helder afgebakend/afgestemd op de rol én met de hele groep, kandidaten vertellen (in een apart item) wat ze over de rol denken en hoe zij zichzelf erin zien… Nu zal tante Corona ongetwijfeld enkele zaken bemoeilijken, maar íets meer focus en samenhang had wel gekund toch?

En dan hebben we het nog niet eens over die onterechte exit van Sanne gehad 😞 Echt zonde. Het ontbrak haar misschien nog wat aan zelfvertrouwen en controle, maar ze kwam op mij wel oprecht over. Dat heb ik niet bij Tessa, maar zij had ondanks dat eigenlijk ook geen plaats in de sing-off verdiend. Ze interpreteerde “Huil Niet..” m.i. vrij oppervlakkig, maar klonk veel beter dan afgelopen weken. Moet bij haar stem nu wel steeds aan jouw opmerking over de gedempte box denken @martijn 😂

Op basis van de optredens van gisteren waren het toch eerder Jolijn en Anouk die in de sing-off hoorden, al had laatstgenoemde wel een stom nummer. Ik hoorde gisteren een stukje van haar “Think of Me”, wat echt prachtig was. Hoewel ik haar (net als de prima presterende Natascha) nog iets te cutesy vind overkomen voor Maria, hoop ik voor d’r dat ze nog wel een dergelijk POTO-achtig nummer mag zingen. Jolijn heeft een mooie, onschuldige uitstraling, maar haar stem is me helaas ook iets te onschuldig (a.k.a. dun en pril).

Renée blijft mijn favoriet als performer an sich, maar aangezien ik toch maar vasthoud aan de titel van het programma is ze misschien beter geschikt voor iets anders. Nandi was wederom goed (en zeker hard op weg naar die eindzege!), maar zou ik nog graag in een klein, kwetsbaar nummer willen zien. Of juist iets bozigs. Iets waarin ze dat keurige eventjes compleet los kan laten in ieder geval. Valerie had ook een stom nummer en was ik direct na haar optreden alweer vergeten eigenlijk, oeps.

Fijn commentaar van Jamai en Pia deze week, overigens! Het was een stuk kritischer, waardoor de spanning bij de kandidates bijna voelbaar werd (och, al die rode wangetjes). Maar wel terecht, en er werden over het geheel genomen ook goede adviezen gegeven.

  [ # 92 ] 08 March 2021 01:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

musicaltheatermeisje1 - 08 March 2021 10:35 AM

De nette voordeur waar Jamai en Pia over spraken, kwam al twee weken zo over bij mij. Bijna alles bleef, op 1 of 2 uitzonderingen na, voor mij te veel buitenkant en te weinig persoonlijkheid. Kan met ervaring te maken hebben, misschien ook met algemene leeftijd. Iemand een idee of de gemiddelde leeftijd nu lager ligt dan bij OZNE en OZNMP?
Of misschien ben ik gewoon zelf minder gemakkelijk te overtuigen dan mijn tienerjaren-ik :)

Ik ben het met je eens. Ook bij mij is nog niemand echt binnen gekomen, dus ik kon me vinden in het commentaar van Pia en Jamai. Trouwens ik vind het commentaar sowieso goed. Daar hebben ze wat aan.

Ik merk dat iedereen vaak gespannen en zenuwachtig is. Bij vorige edities viel me dat minder op, of was het gewoon minder.

Het was toen een andere tijd. Vele kandidaten speelden nog in voorstellingen en hielden zicht op toekomstig werk, zelfs als ze het in een zoektocht niet ver schopten. Door het TV-optreden was de bekendheid van je naam alleen maar gestegen.

Nu is het koffiedik kijken of SOM en andere producties in mei of in het najaar kunnen gaan spelen. En hoe, want een voorstelling met publiek op 1.5 meter is niet echt rendabel. Dus zicht op werk is heel onzeker. En maar weinigen hebben de kans gehad om in het vak ervaring op te doen. En zelfs de opgedane ervaring is geen garantie. Jolijn komt op mij nu heel anders over dan twee jaar geleden bij Mamma Mia.

En wat dan ook niet meehelpt is het spelen zonder publiek. Dat voelt niet natuurlijk. Elke artiest of sporter heeft en voelt de interactie met het publiek en reageert daarop.


  [ # 93 ] 08 March 2021 01:36 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  14
Geregistreerd  2021-02-21

@Hans ja, absoluut… De impact van corona is helaas niet te overschatten, denk ik.

Spelen zonder publiek zal al een heel groot verschil zijn. En ik vermoed dat heel veel van deze mensen ook al maanden niet of nauwelijks meer gespeeld hebben, en na 10 maanden oppakken, ben je altijd wel een stuk kwijt van wat je ervoor hebt opgebouwd.                                                                      Ze zullen allemaal wel zijn blijven doortrainen op zichzelf, maar om dan na maanden niet-spelen weer ineens op je top van je kunnen te presteren, lijkt me ook wel een hele zware, bijna onmogelijke opgave. Dus sowieso veel respect voor wat ze staan te doen.

  [ # 94 ] 08 March 2021 02:53 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  879
Geregistreerd  2009-01-18

Ik moet zeggen dat ik juist blij ben dat men veel meer benadrukt naar een allround musicalster, die in de eerste plaats ‘Maria’ speelt in ‘The Sound of Music’. Natuurlijk hoef je niet letterlijk álles te kunnen, maar dat ze zo veel mogelijk diversiteit opzoeken valt op die manier wel inhoudelijk te onderbouwen. Hoewel ik er niet over twijfel dat het toch vooral ook een praktisch ding is; als je op zoek gaat naar Maria zou je geen show kunnen maken die voor een groot (Tv-kijkend) publiek boeiend is. Als je Maria wil vinden, moet je in een andere hoek repertoire gaan zitten en daar bij blijven, maar daar komen de wetten van televisie dan weer om de hoek kijken.

Daarom zien we iedere week vooral een wedstrijd: wie is je favoriete allround musicalperformer en kan volgens jou een ster worden? Want Tessa mag dan wel bij een klein publiek redelijk bekend zijn door Anastasia (vergeet niet dat de show maar een klein halfjaar gespeeld heeft), het merendeel van het kijkend publiek kent denk ik vooral de juryleden in deze show.

Het publiek stemt vaak op het leukste liedje en de (voor jou persoonlijk) mooiste stem, zoals bij ál die andere talentenjachten ook het geval is. Gelukkig hebben de eerdere series wel bewezen dat acteertalent en uitstraling zeer belangrijk is en uiteindelijk ook de finale halen. Daarom steekt Nandi er voor mij met kop en schouders bovenuit. Ik geloof álles wat die vrouw doet, er spreekt een vreugde uit voor performen en dat is precies wat een musicalster onderscheidt van een musicalperformer. De onderscheidende factor ten opzichte van een groot aantal anderen is gelaagd en gevarieerd spel. Bij anderen blijft het soms alleen bij één emotie. Popzangers doen dat ook vaak; de tekst vertelt het wel, ik zing het in één emotie, bij voorkeur met grotendeels gesloten ogen. Gelukkig doet geen van de Maria’s dat, dat hebben ze gelukkig afgeleerd op de opleidingen.

Tessa heeft last van het feit dat ze zo’n prachtige vrouw is. Zelfs bij ‘Mamma Mia’ vorige week dacht ik: oh jee, je gezicht breekt dadelijk, want zo’n mimiek zit er van nature niet in. Nu ze ‘Huil niet om mij, Argentina’ zong (dat overigens in de oude vertaling werd gezongen uit 1995, dus twee ‘Evita-producties’ terug…bijzondere keuze!) stond ze vooral mooi te zingen en de krachtige prinses te zijn. Dat zou je kunnen zien als ‘de Maria-manier’, ik denk dat het vooral een weinig gelaagde performance is. Het is niet voor niets dat musicalacteurs vaak weken moeten zoeken in een repetitie. Ze kennen hun materiaal op zangniveau wel, hun choreografie, bewegingen en waar ze moeten staan, maar de gelaagdheid is vaak iets wat er bij in schiet. Laat staan als je maar een paar dagen de tijd hebt…En er zijn er maar een paar die dat wél kunnen op zo’n korte tijd.

Ik moet stiekem wel lachen om de West End kwaliteit waar men het hier vaak over heeft (“Ze heeft Christine gedaan in Londen, ze heeft Sophie gedaan in Londen…”). Die kwaliteit kunnen ze alleen laten zien als ze, zoals ik hierboven beschrijf, genoeg tijd hebben om zich voor te bereiden. Dat je dus een laagje verder komt als dat je weet hoe je het zingt, waar je moet staan en hoe je moet kijken. Daar biedt het programma weinig tijd voor. Sanne én Anouk hebben beide de nodige dingen op hun naam staan, maar ik kan met name van die laatste niet zeggen dat haar performance nou gigantisch veel beter is als bijv. bij Valerie of Natascha. Ze ‘shinen’ in de shownummers net zo hard, beschikken over andere stemgeluiden, maar het kwaliteitsverschil vind ik niet noemenswaardig.

Laat ik afsluiten met te zeggen dat ik ontzettend veel respect hebt voor iedereen die hier staat, en dat het theater inderdaad publiek mist. Dat geeft net die adrenalinestoot bij de performer in kwestie waardoor we ook thuis op de bank helemaal meegezogen worden. Het is iets magisch en het heet wisselwerking, dat weet iedereen op dit forum ook. En die kan met een paar mensen jury en een applausband nooit gerealiseerd worden. Dat is tevens de kern waarom voorstellingen op livestream zonder publiek zelden écht werken.

  [ # 95 ] 08 March 2021 11:27 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  14
Geregistreerd  2021-02-21

https://www.fontys.nl/actueel/zes-fontys-alumni-in-op-zoek-naar-maria/

Een interview met Natascha op de website van Fontys met daarin toch wel wat interessante achtergrondinfo. Blijkbaar is iedereen voor de audities gevraagd.

  [ # 96 ] 09 March 2021 12:19 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

Ik zit elke week maar te denken ‘Stel nou dat er eentje Corona krijgt, wat dan!’. Zou toch heel sneu zijn om dan zo af te moeten vallen, maar gelukkig hebben ze daar dus een protocol van.

In verband met COVID19 bestaat de kans dat een kandidaat niet aanwezig kan zijn tijdens de uitzending van die week. De kandidaat krijgt in dit geval de mogelijkheid (“Joker”) een liveoptreden vanuit huis te doen, welke tijdens de uitzending wordt uitgezonden. Indien het liveoptreden niet mogelijk is, kan een tape worden ingestart met een optreden van de kandidaat. Dit optreden is van alle kandidaten voorafgaand aan de eerste uitzending opgenomen in de studio. De kandidaat mag één (1) keer gebruik maken van deze mogelijkheid.

Spelregels OZNM

In liveshow 6 gaan er overigens twee kandidaten naar huis…

  [ # 97 ] 09 March 2021 02:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

MusicalN - 09 March 2021 12:19 PM

Ik zit elke week maar te denken ‘Stel nou dat er eentje Corona krijgt, wat dan!’.

In liveshow 6 gaan er overigens twee kandidaten naar huis…

Ja, ik heb me dat ook afgevraagd, en er ging zelfs even een complot door mijn hoofd dat één kandidate vanwege Corona moest afhaken, waardoor er één liveshow minder nodig zou zijn om van 10 naar 3 kandidaten te komen. Maar dat is dus ziet zo. Geen complot gelukkig.

De dubbele exit is dus om het aantal kandidaten van 5 meteen naar 3 finalekandidaten te brengen. Zou er toch ééntje Corona krijgen c.q. positief worden getest en de week daarna nog een keer (als ze door zou zijn) dan zou dat het aantal al met ééntje verminderen en is de dubbele exit niet nodig meer.

Maar goed: Nandi is vaak genoemd als grootste kanshebber, door de jury maar ook door de mensen hier op MW.  Stel dat ze 2x achter elkaar positief test voor liveshow 5 en 6, dan is het exit Nandi. En dan wordt ze geen Maria. Hoogstens alternate. dat is wel heel hard.

  [ # 98 ] 09 March 2021 03:43 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  14
Geregistreerd  2021-02-21

Oh, ik vind de plaatsing van die dubbele eliminatie een beetje jammer.
Dan had ik het eigenlijk liever volgende keer van 7 naar 5 zien gaan dan ineens van 5 naar 3, want zo een dubbele eliminatie kan wel eens voor heel veel verrassing zorgen in de stemtijd tussen de 2 exits. Toch wel een risico zo vlak voor de finale :) .
Bovendien…je zal maar als laatste moeten zingen die dag vlak voor de eerste sing off .
                                               
  Waarom willen ze dat per sé, zo een dubbele exit? Zou dat met zendschema’s te maken hebben of zou het echt een inhoudelijke keuze van OZN zijn?

[ Gewijzigd: 09 March 2021 05:38 PM by musicaltheatermeisje1 ]
  [ # 99 ] 09 March 2021 05:02 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Een dubbele exit zorgt altijd voor extra spanning, dus ik snap die keuze in dat opzicht wel. En in dit geval is het ook handig om eventueel een probleem op te vangen indien er iemand twee keer op rij positief test. Maar het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat er meerdere kandidaten positief testen en dan heb je alsnog een probleem.

Is het al bekend of er dan twee keer een sing-off komt of dat er één sing-off is met bijvoorbeeld drie kandidaten?

  [ # 100 ] 09 March 2021 05:34 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  14
Geregistreerd  2021-02-21

martijn-j - 09 March 2021 05:02 PM

Is het al bekend of er dan twee keer een sing-off komt of dat er één sing-off is met bijvoorbeeld drie kandidaten?

2x, 1 keer op einde van deel 1 en dan de 2e tijdens het “2e programma”  😉

  [ # 101 ] 11 March 2021 09:05 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Ik was ook wel een beetje in shock toen bleek dat Sanne en Tessa in de sing-off stonden.
Ik vind Tessa zeker geen Maria maar had wel gedacht dat ze in de finale zou komen.
Ben toch altijd een beetje achterdochtig, denk dat SE toch altijd iemand naar voren duwen en ik dacht dat dat Tessa was.
Sanne vond ik echt wel goed, veel beter dan sommige anderen.
Dat ze naar huis gestuurd is snap ik dan ook echt niets van.
Huizenhoog favoriet, ook voor mij: Nandi, wat een geweldige uitstraling en performance.
Ook echt verrassend: Valerie, wat een mooie, frisse verschijning, ze straalt ook veel plezier uit.
De rest: mwah. Voel niet de behoefte namen te noemen, maar sommige kandidaten vind ik echt niet oprecht overkomen.
Lijken een toneelstukje op te voeren, het voelt gewoon. Niet echt als ze geïnterviewd worden. Ik ben daar altijd een beetje allergisch voor.

Maar goed, we gaan zien waar het heen gaat de komende weken.

  [ # 102 ] 11 March 2021 09:46 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  51
Geregistreerd  2017-11-30

Mijn favorieten tot nu toe zijn Nandi, Natascha en Valerie.
Nandi is elke week sterk en lijkt zo lekker zichzelf (kende haar hiervoor alleen van naam).
Natascha vind ik blij en enthousiast overkomen, je ziet haar echt genieten.
Valerie vind ik ook goed en ook vrolijk.
Vond het wel leuk dat de jury deze week mijn mening deelde.

Wat ik jammer vind is dat voornamelijk het klassieke nog niet echt is langsgekomen terwijl je dat als Maria wel nodig hebt.
Wat ik wel een ergerpuntje vind, is dat de jury steeds twijfelt of ze er wel klaar voor zijn. De meesten hebben al best veel ervaring en ook wel in redelijke rollen.

  [ # 103 ] 13 March 2021 12:21 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  80
Geregistreerd  2009-04-21

Ben vorige liveshow nog eens aan het bekijken. Eigenlijk valt niemand me tegen, maar heb ook geen echte uitgesproken favorieten. Denk dat het voor hen heel erg als een gewone auditie moet aanvoelen, daarom probeer ik niet teveel te vergelijken met de vorige OZN edities, waar ze meteen feedback van het publiek kregen.

Kende hiervoor niemand, behalve Tessa van de singalong. Haar vind ik beter in de meer klassieke zangnummers zoals deze week, dus ik begrijp Pia wel. Toch mis ik het speelse van Maria een beetje, en klinkt ze vaak minder goed in de groepsnummers.
Wel veel leuke ontdekkingen zoals Natascha en Valerie, heel veelzijdig! Anouk nog wat jong, maar wel het type, zie haar graag bezig!
Nandi doet het inderdaad heel goed, en is heel erg het type. Ik ben het wel eens met Jamai over de mimiek, heeft me daardoor enkel in Colors of the wind echt kunnen overtuigen. Daar wat op doorwerken en zou een prima Maria zijn!
Jolijn, Sanne en Renée kregen de voorbije weken mijn stem. Ik begrijp wel de werkpunten van de jury, dus ik hoop dat Jolijn en Renée nog de kans krijgen om zich verder te ontplooien, en dan hopelijk helemaal te overtuigen. Wat een prachtig eindlied van Sanne, zo jammer!

  [ # 104 ] 14 March 2021 12:49 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

De liedjes voor vanavond zijn weer bekend! Veel uit musicals gelukkig!

Tessa - Al die Jazz (Chicago)
Natascha - Denk aan mij (Phantom of the Opera)
Jolijn - Jolene (Dolly Parton)
Anouk - Somewhere (West Side Story)
Renée - Zeur Niet (Heerlijk Duurt Het Langst)
Nandi - ‘Singin’ in the Rain’ (Singin’ in the Rain)
Valerie - Inspiratie (Joe)

  [ # 105 ] 14 March 2021 01:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Fijn dat Natascha eindelijk Nederlands mag zingen en Valerie eindelijk musical. Wel opvallend dat Tessa weer begint.

‹ First  < 5 6 7 8 9 >  Last ›
7 of 11