Recensie

Christmas Carol mooi vormgegeven.

Een prachtig decor, een sterke Scrooge. Dat zijn de belangrijkste ingredienten van deze Christmas Carol die door Greg & Baud op de planken wordt gezet. Een sfeervolle voorstelling, in Dickens' stijl.

Weinig verhalen zijn zo bekend als Charles Dickens’ A Christmas Carol. Het leidde tot talloze films en een aantal musicals, en er gaat geen kerst voorbij of er zijn weer een aantal van deze producten op de televisie te zien. Uitgekauwd? Niet echt, want het blijft een buitengewoon sterk verhaal. Ook Greg & Baud heeft besloten dit stuk op te voeren deze kerst, en zo is het verhaal van de bittere, liefdeloze vrek Scrooge die bezoek krijgt van drie geesten om hem zijn leven te laten beteren de komende dagen te zien in het eigen Kwadrant-theater in Zoetermeer.

Als het doek opent zitten we al heel snel in Dickens-sferen. Een prachtig decor, samenzang in passende kostuums, een straatlantaarn-aansteker die de straat verlichting aansteekt; je zit meteen in het goede gevoel. Dan bevinden we ons in het kantoor van Scrooge & Marley; Scrooge is lekker humeurig en bitter. De rol wordt uitermate sterk vertolkt door de jonge Maarten Kat, die al in eerdere Greg & Baud stukken zijn kunnen heeft getoond en die er prima in slaagt rollen te vertolken van personen die een stuk ouder zijn dan hijzelf. Ondanks het buitengewoon onaangename karakter van Scrooge leef je met hem mee; vooral omdat een groot deel van zijn reacties zo natuurlijk zijn.Zijn sterkste scenes zijn met de geest van huidige kerst en met de werkster op de kerstdag; Eveline van Kampen en Ramona Lopulalan. Hier ontstaat een beetje extra chemie.
Ook een zeer aangename verrassing is Sander van Wissen als de jonge Scrooge. Hij heeft wel een ietwat huppelige motoriek,maar speelt goed en heeft een prachtige zangstem. Zeker een talent voor de toekomst, en dit optreden doet me betreuren dat ik hem vorig jaar niet heb zien optreden als Atreyu in Neverending Story tijdens 1 van mijn bezoeken.

De speciale effecten zijn goed gedaan. De verschijning van Marlow achter het raam ziet er fraai uit en ook het graf bij Scrooge’s visite aan de toekomst is fraai vormgegeven. Buitengewoon verrassend is de manier waarop de geest van de verleden kerst Scrooge naar zich toehaalt.

Natuurlijk heeft deze amateurvoorstelling ook zijn amateur-euvels. Niet iedereen zingt of speelt even sterk, en als het koor moet inzetten is het begin altijd wat zwak, door het gemis van een dirigent die de inzet bepaalt. Af en toe zijn de spelers niet te verstaan. Ook de dansen zien er wat knullig uit. Je zou kunnen zeggen dat het wel passend ia in het verhaal; op een bedrijfsfeestje (met veel drank) verwacht je tenslotte geen hoogwaardige dansen, maar binnen een musical zou je toch net even iets meer verwachten dan nu wordt getoond.

Helaas is het niet gelukt bij Disney de rechten los te weken voor het opvoeren van Alan Menken´s Christmas Carol, waar wel de hoop op was gevestigd. Deze versie van Michel Legrand is muzikaal niet zeer interessant; op een paar songs na (zoals Wij allemaal”) zelfs aan de saaie kant. Bovendien is de vertaling/bewerking van een erg matig niveau. Greg & Baud heeft in het verleden laten zien dat ze dat zelf veel beter kunnen dan wat deze Almo-vertaling van Hans Hollander te beiden heeft. Ik mag toch aannemen dat de oorspronkelijke teksten van Sheldon Harnick beter aansloten op de muziek, en consistenter in taalgebruik is bij de diverse rollen.

Toch is deze Christmas Carol het zien zeker waard. Vanwege het sterke optreden van de beide Scrooges, het enthousiasme, de sfeervolle enscenering en omdat het zien van tenminste 1 A Christmas Carol gewoon een must zou moeten zijn iedere kerst.

Foto’s: Fred Roland (Redline Fotografie)

24 December 2007
Reguliere voorstelling
Zoetermeer
Kwadrant Theater
http://www.greg-baud.nl
musical, zoetermeer, greg, baud, maarten, kat, bart, van der meer, christmas carol, Dickens, Charles, Michel, Legrand,

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen