Recensie

FSA 4 heeft het Perfect voor Elkaar

Relaties en romance. Het is voer voor boeken films en theater. Ook in de musical Perfect voor Elkaar draait het daarom. Op een coole, geestige manier.

Het zit Abel niet mee. Zijn huisje-boompje-beestje leven met Lizzy al helemaal ingepland, betrapt hij haar met een ander. Dat zou een schok zijn voor iedereen, maar zeker voor deze conservatieve wenskaartentekstschrijver. Zijn broer Jeff stelt voor weer terug de markt op te gaan
Dan zien we Merel, Zij is kapot van haar breuk met de kunstzinnige Harry. Haar vriendin Diana, statistica rekent haar met een bizarre rekensom voor dat er zes maanden moeten verstrijken om weer succesvol te daten, en wijst ook nog eens om de alom bekende regel dat je beter eerst de totale afknapper kunt daten, opdat je daarna de ideale partner vindt.
Alle vier (geen van allen Joods) melden zich aan op de Joodse datingsite J-date, en in een kroeg vindt er een double-date plaats. Ondanks dat ze totale tegenpolen zijn vinden Diana en fietstaxichauffeur Jeff elkaar, al is het als vrienden, friends with benefits. Tussen Abel en Merel ontbreekt de minste vorm van magie. De koetjes en kalfjes, zij fotografe, hij wenskaartschrijver met een drang naar poezie leiden tot niets, het veelvuldig melden van ex Lizzy tot ergernis. Volgens de regel is Abel dus de ideale persoon voor Merel.
Als ze afspreken en de koffie ter sprake komt blijken ze weer totale tegenpolen. Hij weet precies wat hij wil, zij laat het lot beslissen, Als weer Lizzy ter sprake komt wil Merel hem wel helpen met het schrijven van een gedicht om haar voor hem terug te winnen. Als het klaar is, moeten ze wel zes maanden wachten, maar door een ongelukje wordt de kaart meteen verstuurd. Als Merel de ansichtkaart met het antwoord van Lizzy onder ogen krijgt, wil ze Abel dit nieuws op het juiste moment brengen. Ze gaat met hem uit eten bij de Chinees, om hem daar met ‘gratis wijn’ in de goede stemming te brengen. Als er problemen ontstaan met de bediening vluchten ze zonder te betalen het restaurant uit. Een avontuur zoals Abel nog nooit had beleefd.  Eenmaal thuis lijken de romantische condities perfect (Merel onder de indruk van het gedrag van Abel, en Abel eindelijk los), maar als Merel de inhoud van de kaart voorleest, ontstaat er ruzie. Maar wel een ruzie die uitmondt in sex. Abel is nu volop verliefd op Merel, maar zij is er nog niet over uit. Als Abel over een relatie begint, wijst Merel hem af. Eenmaal thuis aangekomen wacht hem een verrassing. Lizzy wil hem terug….
In de tweede acte zal uiteindelijk blijken of dit nog steeds is wat Abel wil. En of het tussen Diane en Jeff vriendschap blijft, of toch meer, of juist niets.
In het M-lab is deze voorstelling tot en met zaterdag te zien. Het is de slotvoorstelling van de vierdejaars van de Frank Sanders Akademie voor Musicaltheater. Een aantal van hen is of was recent nog in andere voorstellingen te zien. Wesley de Ridder, die Abel speelt, is Kruimel in de Gebroeders Leeuwenhart (waarvan de rest van de cast deze voorstelling ook bijwoonde). Anouk Snel, die Merel speelt, is nog te zien in Van Hoorne’s Klein Duimpje.Sander Vissers (Genesiuspennning 2011) en Sanne Potters zijn Jeff en Diana.
De twee kleinere rollen van kroegpersoneel Danny en Brigitte (maar ook het personeel van de chinees en huisbaas/buurvrouw) worden gespeeld door Marie-Lousie Nelemans (Nijntje in Nijntje) en Ruben Kuppens. Deze laatste was vervanger van Roberto de Groot als Ollie B Bommel in De Nieuwe Ijstijd, dat vorig weekende zijn laatste voorstelling beleefde, en was enige weken eerder ook nog eens te zien in de Brel-voorstelling Nuttelozen van de nacht.
Het verhaal is niet wereldschokkend, maar wel lekker en lichtverteerbaar. Een flinke dosis humor, waarbij het platte (verbasteringen van spreekwoorden met kut) noch het gevatte wordt geschuwd. Zelfs als je, net als deze verslaggever moe bent na het intensieve Musicalworld Live en dus niet superalert (als bij beide stellen het terug naar de markt ter sprake komt gaat het dus niet om een gezamelijk beroepsverleden op de Albert Cuijp, maar om de datingmarkt), dan nog is er geen moment dat je even je oogjes dicht zou willen doen. Dat begint al bij de bijzarre berekeningen die uiteindelijk op de 6 maanden tijd uitkomen, maar ook als elke keer weer ieder personage uit de show deze regel ook daadwerkelijk blijkt te kennen. Wesley de Ridder weet goed te spelen met de sulligheid van Abel’s karakter. Met Merel leef je juist mee als zij elke keer maar weer met die Lizzy wordt geconfronteerd. En Jeff en Diana is zo’n bizarre conbinatie, dat de interactie niet alleen weet te boeien bij de bijna slapstick-achtige rugproblemen van Jeff tijdens het eerste stoeipartijtje met Diana. Er zit geen overdaad aan dans in, maar daar waar het gebeurt komt het wel grappig over.
Goed vertolkte karakters dus, met maar één kritische kanttekening. Voor alle heren geldt dat er af een toe wat motoriek wordt getoond die de relaties met de vrouwen wat minder geloofwaardig maakt.

De voorstelling wordt gepresenteerd als een voorstelling waar ver weg Pride and Prejudice te herkennen is. De musicalkenner herkent in deze omschrijving dan ook wel weer het off-Broadway stuk waarvan deze Perfect voor Jou een bewerking is. De studenten hebben zelf ‘I love you because’ bewerkt, en onder regie van Koen van Dijk prima over het voetlicht gebracht. De voorstelling speelt zich nu af onze hoofdstad, waar de hippe koffiedrankjes maar ook de Tja Kai Kou of biefstuk met broccoli bij de chinees volkomen ingeburgerd zijn.. Alleen de muziek, gecomponeerd door Joshua Salzman, perfect gespeeld door Joni van Rossum, verklapt Amerikaanse roots.

Perfect voor Elkaar is daarmee de perfecte afsluiting van deze talentvolle groep vierdejaars studenten van de Frank Sanders’ Akademie. Een staande ovatie van het bijna volle M-lab (waar dat niet automatisch bij alles gebeurt), van jong en van oud.  Laten we hopen dat we nog veel van ze horen.

07 May 2012
Première
Amsterdam
M-lab
http://www.franksandersakademie.nl
wesley de ridder, ruben kuppens, anouk snel, sander vissers, sanne potters, frank sanders, koen van dijk, joni van rossum, premiere, recensie, perfect voor elkaar

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen