RECENSIE EN VIDEO: Goodbye Norma Jeane: Is Marilyn Monroe nog in leven? ⭐⭐⭐⭐

In Goodbye, Norma Jeane denkt een jonge bewonderaar 26 jaar na haar dood Marilyn Monroe in leven gevonden te hebben. Inclusief videoverslag van de première met gesprekken met actrices Anne Mie Gils en Ann Van Den Broeck.

Bij sterren zijn er regelmatig geruchten. Paul McCartney is dood, Elvis is nog steeds in leven. In Goodbye Norma Jeane hebben we ook zo’n geval, als de jonge Henri vanuit een gat in Amerika naar een gat in Engeland reist om daar een vrouw te bezoeken. Hij is er vrij zeker van dat deze vrouw de illustere Marilyn Monroe is. Hij is geboren op haar sterfdag, en aangezien het verhaal zich in 1988 afspeelt, wordt hij dus 26 jaar. Na wat aftasten blijkt deze Jane Edwards inderdaad Norma Jeane Baker te zijn, de vrouw die bekend werd als Marilyn Monroe> Hoewel ze Marilyn helemaal heeft afgezworen, is ze uiteindelijk zelfs bereid de jongen te vertellen wat er gebeurd is, in haar leven, en dan natuurlijk ook de aanloop naar de dag dat ze ‘dood’ werd aangetroffen.

En zo maken we (hernieuwd) kennis met de vrouw die Marilyn Monroe heet, een vrouw die in de liefde zeer ongelukkig was, omdat ze onder een glazen stolp leefde. Uiteraard horen we haar ‘Happy Birthday’ zingen, een verwijzing naar één van de beroemde minnaars, en tevens als begin van een bijzondere plotwending, gebaseerd op onthullingen die vorig jaar zijn gedaan.

De voorstelling wordt gespeeld door drie spelers. Anne Mie Gils neemt de rol van Norma Jeane Baker voor haar rekening, de rol dus in 1988. Ann van den Broeck speelt Marilyn Monroe, dezelfde vrouw, maar ook een rol, zo’n 30 jaar eerder. De bezoekende jongen wordt door Michiel de Meyer vertolkt. Waar de focus nogal eens verandert van het heden naar het verleden, worden in die scenes kleine rollen ook door de anderen gespeeld. Zo is Michiel de Meyer ook een aantal keren minnaar van Marilyn, en duikt Anne Mie Gils ook op als moeder Gladys en reporter.

De twee plaatsen van handeling, de kamer van Norma Jeane met twee stoelen en het podium/bed van Marilyn Monroe worden gescheiden door een witte vleugel, die niet alleen een rol heeft in het verhaal, maar ook bespeeld wordt door Thomas Vanhauwaert als muzikaal begeleider. Af en toe blaast Michiel de Meyer ook een nootje mee.

De cast bestaat natuurlijk uit twee kanjers van de Vlaamse musicalwereld. Anne Mie Gils speelt als vanouds prachtig, en Ann van den Broek laat zien waarom ze, zeker toen er nog veel musicals werden gemaakt in Vlaanderen, keer op keer gekozen werd. Hun stemmen kleuren prachtig. Relatieve nieuwkomer Michiel de Meyer moet nog wat groeien om tot hetzelfde niveau te komen. Zijn liedjes zijn dik in orde, maar het spel is niet altijd even overtuigend, hoewel hij ook weer niet door de ondergrens zakt.

De voorstelling heeft wel even tijd nodig om op gang te komen. Natuurlijk moet een duidelijk beeld worden geschetst, alvorens aan een ontknoping te kunnen beginnen, maar hier wordt wel ruim de tijd voor genomen. De goede grapjes, die her en der in het script zitten, kunnen hier de aandacht niet helemaal vasthouden. Naarmate het stuk vordert wordt het ook sterker. Toeval of niet, ook de twee sterkste nummers, De Tweede Viool en De Vlinder, zitten in dit gedeelte van de voorstelling. En een sneer naar ‘Candle in the wind ‘ is natuurlijk ook bijzonder grappig. Muzikaal leunt de voorstelling naar eerdere stukken die Sam Verhoeven schreef. Veelal aangenaam, met een paar uitschieters, zoals eerder genoemde twee songs.

Met name het tweede deel van de voorstelling (100 minuten zonder pauze) zorgt ervoor dat Goodbye Norma Jeane weer tot een sterke Vlaamse voorstelling mag worden gerekend. In een land waar voor musical geen subsidie wordt gegeven, mogen ze weeral blij zijn dat Judas Theaterproducties hun uiterste best doet om alsnog voorstellingen te produceren. Het niveau van het geweldige De Rozenoorlog wordt niet gehaald, maar Goodbye Norma Jeane is zeker de moeite waard.

De voorstelling is tot 5 maart te zien in het Antwerpse Fakkeltheater — Rode Zaal.

12 February 2017
Antwerpen (BE)
Fakkeltheater: Rode zaal
goodbye norma jeane, Judas Theaterproducties, anne mie gils, Ann van Den Broeck, michiel de meyer, fakkeltheater, antwerpen, musical, marilyn monroe, complot, kennedy,

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen