Recensie

Lotje: een lieve musical over een lief heksenkind ⭐⭐⭐⭐

Een kleine, maar heel fijne voorstelling. [b]Lotje de Musical[/b] is met weinig budget, maar met heel veel liefde gemaakt, en dat voel je.

Of de prentenboeken van Lotje de Belgisch-Nederlandse grens zijn overgestoken, of slechts in Vlaanderen wereldberoemd zijn, weet ik niet. Wel dat deze boeken van Lieve Baeten rond het heksenkind Lotje komend jaar het 25 jarig jubileum beleven. Er staan evenementen en fraaie heruitgaven op het programma, maar ook een herneming van de musical rond Lotje. De ging vandaag feestelijk van start in de thuisstad van de makers Jeugdtheater Ondersteboven, dus in Sint Niklaas.

Lotje is jarig, en ze vindt dan ook een fraai verjaardagscadeau bij haar deur. Er is echter een groot probleem, ze krijgt het pakje niet open. Als heksenkind weet je dan natuurlijk wat je te doen staat, je gebruikt de open-spreuk. Maar ook dit helpt niet; eerst gaat de deur open, vervolgens een uilenei, en zelfs de brievenbus bij de derde poging, maar steeds blijft het cadeau dicht. Dus besluit ze langs te gaan bij de gever, omdat zij vast wel weet hoe het pakje open moet, maar ja, wie is het. En dus gaat ze langs bij een aantal heksen, de allemaal druk bezig zijn met verjaardagdingen (maar voor wie dan), maar haar niet kunnen helpen met het cadeau. Loopt dit uiteindelijk uit op een verjaardag in haar eentje (nou ja, met haar poes), en ook nog eens zonder cadeau?

De voorstelling wordt gespeeld door twee acteurs. Heksje Lotje wordt gespeeld door Marjan de Gendt, alle volwassen heksen door Michaël Zanders. Beiden gaan volledig op in hun rollen, en stralen een enorme hoeveelheid spelplezier uit. De Gendt weet de juiste kindertoon te pakken, Lotje is spontaan en recht voor haar raap, maar natuurlijk ook wel teleurgesteld als het niet zo gaat als ze graag zou willen. De drag-outfits maakt de rollen van de heksen meteen al grappig (zonder het er dik bovenop te leggen), maar echt de echte leuke momenten zitten in het falen. Zoals de taart die niet wil kleuren en de bizarre knutselwerkjes van de knutselheks. En natuurlijk de rare dingen die steeds open gaan als de spreuk wordt uitgesproken. Het hoogtepunt daar zit bij de feestheks, maar die verrassing laten we graag voor de bezoekers een verrassing.

Twee huisjes, en een projectiescherm vormen het decor. Het boomhuisje van Lotje is vast, het andere kan draaien, en vormt zo steeds een ander heksenhuis. Alles wordt uit de kast getrokken: er zijn poppen, en speciale effecten, die weliswaar doorzichtig zijn, maar een uitstekend effect hebben. Op het projectiescherm zien we de zon regelmatig van gelaatsuitdrukking wijzigen, en zien we Lotje, in prentenboekvorm, vliegen. De liedjes liggen goed in het gehoor, en zijn lekker aanstekelijk.

Wat knap is, is dat iedereen in de voorstelling wordt meegezogen. Natuurlijk de kinderen, die snel een band hebben met Lotje, en die, nadat het één keer is gevraagd, alle keren erna ook meespreken met de spreuk, en die ook een dansje mogen doen. Maar ook als volwassene wordt je meegesleept in het verhaal. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij het ‘arme ik, helemaal alleen’-moment, zelfs terwijl je de ontknoping wel aan voelt komen, en zeker de komische momenten, waarvan er ook een aantal op het oudere publiek zijn gericht. De ongeveer 50 minuten die de voorstelling duurt vliegen voorbij.
Met minimale middelen en een minimale bezetting wordt in Lotje het maximale bereikt. De voorstelling, die al van 2012 tot 2014 te zien was, is dankzij het 25-jarig jubileum weer terug, maar die stap had ook zonder goede aanleiding mogen worden genomen.
Een voorstelling rond een ander boek van Lieve Baeten is al in de maak. In 2017 kunnen we van Jeugdtheater Ondersteboven ‘Kleine Draak’ verwachten. Met dezelfde cast, aangevuld met Hannes Vandersteene.

Voor informatie over Lotje en alle jubileumactiviteiten: http://www.lotje.net
Voor de laatste informatie over de speeldata van Lotje, de musical: http://www.jto.be/lotje.

23 October 2016
Première
Sint Niklaas (België)
Museumtheater
http://www.jto.be/lotje

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen