Interview

Michael Diederich

Zonder meteen al te veel van de show weg te geven, kan ik al wel zeggen dat ik de openings scène heb geschreven en dat ik daar enorm trots op ben. Ik ben bang dat ik deze opning nooit meer kan toppen en hij zal,denk ik, ook veel besproken gaan worden

Dit is het 7e jaar en de 6e productie van Forbidden Musicals. Kun je het ontstaan van dit concept uitleggen
Forbidden Musicals (FM) is de Nederlandse versie van Forbidden Broadway die inmiddels al 23 jaar op Broadway te zien is. Het is een kleinschalige productie waar teksten van bestaande musicalnummers worden omgezet om zo de spot te drijven met producties, de mensen uit het vak, maar ook met de journalisten en hun recensies over die producties.
In Nederland liep Maurice Wijnen al heel lang met het idee rond om zoiets ook hier op te gaan zetten. En ook Alberto ter Doest, Petra van der Eerden in ik liepen al een tijdje met deze ideeën in ons hoofd rond. Maurice en Alberto zijn toen samengekomen en hebben Petra benaderd waarna Maurice een cast is gaan samenstellen.
Ik werd gevraagd omdat ik net met ‘Dancing Queens’ mijn komische kant had kunnen bewijzen, Joke de Kruijff was in die tijd een beetje uit het werk en Doris Baaten was net klaar met ‘Blood Brothers’.

Voor diegene die de afgelopen jaren Forbidden Musicals gemist hebben, wat is er allemaal voorbij gekomen?
Voor de eerste FM in april 1999 heeft Petra bestaande Forbidden Broadway nummers vertaald. Zo’n 60% van de show bestond uit die vertalingen. De overige 40% heeft ze zelf geschreven. Deze show hebben we maar 1 avond gedaan in het Boom Chicago theater in Amsterdam met niet meer dan 200 mensen aan publiek. Deze show werd zo goed ontvangen, maar we konden helaas geen voorstellingen bijboeken in verband met andere werkzaamheden. Wat ons die avond opviel is dat de nummers die Petra zelf had geschreven, beter in de smaak vielen omdat die echt met Nederland te maken hadden. We hadden vooraf ook besloten om te werken met een thema, en dat werd voor deze eerste FM het thema ‘Audities’. Hiervoor hebben we Marianne van Wijnkoop benaderd. Zij zat in de zaal achter een tafel met een microfoon en wij moesten dan auditeren voor een rol in een productie van het komende seizoen.

Het jaar daarop was ‘Big Brother’ dè hit op tv en bedachten wij dus het thema ‘Big Diva’; een huis waar 5 musical sterren in wonen. Ook om in het huis te komen moesten we auditeren, en aangezien Marianne het jaar ervoor het zo leuk had gedaan, hebben we haar voor deze FM weer gevraagd. Dit keer met rood-blonde pruik als Hummie van der Tonnekreek, compleet met spraakstoornis net als de echte Hummie. Joke de Kruijff werd dus door haar de hele tijd aangesproken als ‘Joke de Kwuijff’. Maar we waren nog op zoek naar een 5e persoon voor in het huis en we dachten meteen aan de grootste diva uit de musicalwereld, Pia Douwes. Zij vond het echt geweldig om mee te doen. Petra had ook een heel mooi nummer voor haar geschreven op de muziek van ‘Mijn leven is van mij’ uit ‘Elisabeth’, alleen nu met de titel ‘Die rol is mooi van mij’. Deze FM hebben we 2 avonden gedaan.
Grappig was dat Linda Wagemakers tussen die 2 shows net door was gebroken met haar Songfestival nummer. Petra heeft hier dus razendsnel een nummer over geschreven en met vuilniszakken en wit tape hebben we die jurk na gemaakt. We hebben Pia in die jurk gehezen en de rest van de cast en Marianne zaten eronder. Dat nummer hebben we dus speciaal voor de 2e show gedaan.

In 2001 hadden we de ‘Forbidden Musical Awards’ met Hans van Willigenburg als presentator. Maar in de 2e week van de voorstellingen moest hij ineens naar Amerika voor een interview. Wij hebben toen Maxim Bezembinder gevraagd zijn rol over te nemen onder het mom van alternate van Hans van Willigenburg. Hij zette een geweldige Hans neer, compleet met bronzen gezicht, maar dan ook alleen het gezicht, want zijn nek was nog gewoon wit. Hans werd dus ook een beetje op de hak genomen. Aangezien 2001 ook het jaar van ‘Rent’ was, hadden we Nurlaila Karim als Special Guest uitgenodigd. Leuk detail van dat jaar is, is dat ik in mijn eigen keuken de Forbidden Musical Awards heb staan afbakken.

Het volgend jaar werd het thema ‘Boulevard’ omdat RTL Boulevard toen de nieuwe entertainment show op tv was. Beau van Ervendorens was onze gast presentator dat jaar en we hadden Tony Neef en Chantal Janzen als Special Guests. Beau was de 1e show zಠonzeker omdat hij niet wist waar het over ging, maar in de 2e show ging hij ook met zichzelf spotten, zo van ‘Ik heb niet eens een musical gezien, weet dus helemaal niet waar het over gaat, maar ik ben wel een expert’. Van te voren wist hij ook niet zo goed hoe hij de grappen moest brengen, maar ik heb hem toen gezegd waar de clue van de grap lag en dat hij het met overtuiging moest zeggen, en dat heeft hij gedaan. Voor het publiek was het een open doek, en Beau zei toen met een grijns op zijn gezicht: “Ik ben blij dat jullie het leuk vonden, want ik heb geen idee waar het over ging”, waardoor de zaal nog eens in lachen uitbarstten.

In 2003 hebben we het thema ‘Gala of the Stars’ gebruikt. Vorig jaar zou dan eigenlijk de 6e FM moeten zijn, maar wegens drukte, aanbiedingen en tijd, werd het steeds maar uitgesteld. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder. Gelukkig kunnen we het dit jaar weer doen, al is het helaas maar 2x, maar het is er in ieder geval weer.

De titel van deze FM is ‘Forbidden Musicals part 1 & 2. Kun je deze titel toelichten
Aan de ene kant gaan we spotten met ‘the making off’s’ die je altijd op tv ziet, en aan de andere kant gaan we op een spottende manier verklaren waarom we er een jaar tussenuit zijn geweest. Daarnaast gaan we ook nog een stukje seizoen 2003-2004 inhalen met bijvoorbeeld ‘Romeo & Julia’ en ‘Eternity’.
De show wordt in 2 delen gedaan, deel 1 is het stukje seizoen 2003-2004 en deel 2 gaat meer een vanouds FM worden met aanleidende gesprekken tussendoor en natuurlijk de liedjes. Ook hebben we dit jaar natuurlijk een gast presentator en een Special Guest, maar wie dat zijn, mag ik natuurlijk nog niet zeggen.
Zonder meteen al te veel van de show weg te geven, kan ik al wel zeggen dat ik de openings scène heb geschreven en dat ik daar enorm trots op ben. Ik ben bang dat ik deze opning nooit meer kan toppen en hij zal,denk ik, ook veel besproken gaan worden! Een andere aanwinst dit jaar is een nieuw ‘forbidden element’. Ken je van die kattige opmerkingen, die enigzins waar zijn maar toch wel lelijk uitpakken? Petra en ik noemen dat ‘murielism’. Dit jaar hebben we visuele ‘muriels’ waardoor we op een hele nieuwe wijze mensen gaan spotten. FM gaat dit jaar dus naar een volgend niveau.
Heb je een voorbeeld van een grap die dit jaar voorbij komt?
Er is dit jaar een musical met een record aantal aan appostrofjes waar wij enorm mee aan de haal gaan. Volgens mij gaat Doris dat nummer zingen en ik ben benieuwd of ze het voor elkaar gaat krijgen.

Jij bent al vanaf het begin betrokken bij FM, wat trekt jou zo aan in dit concept?
Het 1e jaar ben ik alleen voor de cast aangetrokken, maar Maurice ontdekte al snel mijn kracht voor staging. Het 2e jaar werd mij dus gevraagd om de show in elkaar te zetten en is Eelco Claasen aangetrokken als muzikaal leider. De taakverdeling is in de loop van de jaren wat veranderd. Ondanks dat Petra de teksten schrijft, komen bijvoorbeeld Alberto en ik ook met dingentjes die we in de groep gooien. Daarnaast werk ik ook nauw samen met de Special Guests om met hen dingen uit te werken.
Wat mij zo aantrekt in FM is de kracht van parodie. Dat is namelijk het spotten met het herkenbare, en wat je er wel of niet van verwacht en wat je er wel of niet van weet en de amplificatie van iets wat jij al vond.
Hoe krijg je je input voor zo’n show?
Allereerst inside information. Dit jaar hebben we die natuurlijk heel veel wat Doris zit in ‘Mamma Mia’, Joke in ‘Crazy for You’, Alberto in ‘Passion’ en Eelco in ‘Love me just a little bit more’. Daarnaast bel ik ook wel eens mensen op en vraag ik ze of ze inside information willen geven. Maar omdat niet iedereen die inside grapjes kent, moet je dus een goede mix hebben van dingen die echt van een productie zijn, en algemene dingen. Maar er zitten ook wel eens grapjes in over dingen die erg onder de fans leven, waarvan mensen in het vak niet eens weten waar het over gaat.
Daarnaast gebruiken we ook veel ‘What If’ grapjes. Wat gebeurt er als er 2 tegenovergestelde werelden samenkomen. De ‘Lion King’ gaat dit jaar onze grote ‘What If’ show worden. Tot slot gebruiken we FM ook als onze persoonlijke uitlaatklep. Als we het ergens niet mee eens zijn, of we willen ergens op reageren, bijvoorbeeld op de pers, dan kunnen we dat in FM kwijt.

FM is afgeleid van Forbidden Broadway, een concept wat vrij klein begonnen is, maar inmiddels een begrip op Broadway is geworden. In Nederland is het concept van FM nog steeds vrij klein, ooit het idee gehad om het uit te breiden met bijvoorbeeld een nationale tour?
Natuurlijk hebben wij er wel over nagedacht, maar ik denk niet dat het zou gaan werken omdat je dan toch een stapje terug moet doen. Wil je een breder publiek aantrekken, dan moet je commercieel gaan. Nu doen we het eigenlijk meer voor onszelf, onze collega’s en de fans. Zou je gaan touren, dan ben je qua shows ook beperkt, want je kunt dan eigenlijk alleen maar de grote shows op de hak nemen omdat de meeste mensen die wel gezien hebben. Met de wat kleinere producties kun je dan bijna niks, waardoor je dus beperkt bent in je materiaal.
Maar is het ook niet een concept wat alleen met bekende acteurs werkt, omdat het dan toch vooral gezien wordt als zelfspot?
Toen wij begonnen was alleen Joke bij het grote publiek bekend, de rest niet echt. Maar daar gaat het denk ik ook niet om. Het wordt geaccepteerd zolang het goed gedaan wordt. Dan maakt het niet uit of je een bekende of minder bekende cast hebt.

Hoe komen jullie aan de Special Guests? In Amerika bijvoorbeeld vragen acteurs zelf of ze mee mogen doen aan Forbidden Broadway.
De afgelopen jaren grote namen uit de musicalwereld al meegedaan. Ik ben ook door bijna iedereen benaderd of ze mee mogen doen. In Amerika gebeurt dit inderdaad ook, maar daar wordt er vaak voor gekozen de acteurs toch niet mee te laten doen. Een uitzondering is Carol Channing, maar zij is ook zo’n blonde verschijning met een kogelvrij kapsel, hele grote ogen en een spraak gebrek. Daardoor is zij net een karikatuur en dus heel makkelijk om mee te spotten.
In Nederland zie je ook dat dat soort mensen worden uitgekozen, zoals bijvoorbeeld Danny de Munk met zijn Amsterdams accent of Vera Mann met haar kenmerkende stem en Belgische afkomst. Sommige acteurs lopen als een rode draad door FM. Neem nu Danny de Munk, er is geen jaar geweest waar we hem niet bespot hebben. Enigzins is het natuurlijk ook wel een verering als je in FM voorkomt, want dat betekent dan wel dat je iets gepresteerd hebt. Wij hebben ook elk jaar dezelfde opening: “Je bent in Nederland pas echt een ster of vedet, als je in FM op je nummer wordt gezet”.
De meeste acteurs vinden het ook geweldig als ze bespot worden, maar sommigen zijn ook bang en durven niet te komen. Dan zijn wij ook wel zo dat we de spot juist nog een tikkeltje opdrijven. Als je niet met een beetje zelfspot kunt omgaan, dan wordt je door ons dus als het ware een beetje bestraft.

Musicals in Nederland zijn populair, acteurs en actrices hebben toch een bepaalde status verworven. Is FM nodig als tegenhanger voor de musicalscene?
Ja dat denk ik wel. In het verleden hebben we wel wat mensen bespot die zichzelf nogal belangrijk vonden. En ook dit jaar zijn er tenminste 2 mensen die een paar toontjes naar beneden gehaald worden.

Jullie hebben een korte repetitieperiode, hoe krijgen jullie dan toch zo’n show op het podium?
Wij zijn 1x bij elkaar gekomen om de typetjes te verdelen. Sommige rollen liggen al vanaf het begin vast. Ik ben bijvoorbeeld altijd Stanley, Doris is altijd Jasperina de Jong en Alberto heeft in de loop van de jaren een geweldige Seth Gaaikema ontwikkeld. Daarnaast is iedereen de komende tijd afzonderlijk bezig met het script en de muziek en komen we af en toe eens bij elkaar om te repeteren en om dingen uit te werken.

FM is een enorm humoristische show, het lijkt me moeilijk om je gezicht in de plooi te houden. Gaat het ook wel eens mis?
Tijdens het schrijven en het ontwikkelen van de grappen liggen wij natuurlijk ook in een deuk, maar als we eenmaal op het podium staan, dan is die grap voor ons al bekend omdat we er midden in zitten. Dan kan ik mijn gezicht wel in de plooi houden. Maar als er iets mis gaat, tja dan komt het natuurlijk voor dat wij in lachen uitbarsten. Ik weet nog wel in het jaar dat Nurlaila Special Guest was, wij een stukje ‘Rent’ hebben gedaan met een parodie op het nummer ‘Steek mijn kaars aan’. Bij ons heette dat nummer ‘Blaas die kaars uit’. Ik ben daarvoor naar de Party winkel geweest om onuitblaasbare kaarsen te kopen en ik heb 4 van die kaarsen in een echte kaars gepropt. Nurlaila moest dus die kaars uitblazen, maar na een paar seconden ging die steeds weer aan. Nurlaila had zoiets van ‘Jim, kun jij die kaars even uitblazen, dan kunnen we met de tourbus naar huis. Nu kunnen we het theater nog niet verlaten want die kaars moet eerst nog uit’.
Om die kaars weer te laten branden, moet er extra zuurstof bij komen en moet je dus even met die kaars schudden. De 1e avond ging het nummer goed, maar de 2e avond, vlak op het einde van het nummer had ik die kaars uit geblazen en kwam de vlam dus niet meer terug. Ik moest zo enorm lachen en het publiek had natuurlijk door dat er iets mis ging. Ik heb toen terplekke mijn tekst van ‘Ik heb geen lucht meer (om de kaars uit te blazen), verandert in ‘Ik heb geen vuur meer’. De rest van de cast moest er natuurlijk ook om lachen, maar zo zie je maar, iets kan de mist in gaan, maar kan tegelijkertijd ook de show dienen.

Je weet al wat er komend seizoen in de theaters te zien zal zijn, al ideeën voor de volgende FM?
Jazeker, elk jaar als we met FM bezig zijn, ontstaan er alweer ideeën voor het volgend jaar, FM komt dus zeker terug!

Dat de komende FM weer hilarisch zal gaan worden, is al zeker. Bijna alle producties van het afgelopen seizoen en seizoen 2003-2004 zullen op de hak genomen gaan worden. Eternity, Romeo & Jullia, Merrily We Roll Along, Hamelen, Musicals in Ahoy, Crazy for You, Ren Lenny Ren, Passion, Telkens weer het Dorp, Hello Dorp, Lion King, Mamma Mia, Love me just a Little Bit More, Songfestival in Concert, ze ontkomen er niet aan. Wil je deze ‘The Making of Forbidden Musicals part 1 & 2’ gaan zien, dan zul je snel moeten zijn want de kaartverkoop gaat razendsnel. Forbidden Musicals is op 20 en 21 maart in het Werktheater in Amsterdam te zien

 

19 February 2005
N.v.t.
Amsterdam
Werktheater
Michael Diederich, Columnist, Jesus Christ Superstar