Recensie

Nine

Nine is een musicalbewerking van 8 1/2 van Fellini. Het verhaal is een wonderlijke mix van werkelijke gebeurtenissen en dat wat zich in het hoofd van de hoofdrolspeler afspeelt: de worsteling met het kind in hemzelf en de vrouwen in zijn leven, die onherroepelijk tot zijn ondergang leiden.

Dit laatste raadselachtige gegeven lost zich op tijdens de voorstelling. Want niet alleen de vorm is indrukwekkend, ook blijkt het beeld prachtig te kunnen bewegen. We blijken dus te kijken naar het van bodypaint voorziene lichaam van Donna Vrijhof, die terwijl het publiek een plekje zocht, de gehele tijd doodstil heeft gezeten. Het verklaart eveneens het vrij late tijdstip waarop de “zaal” openging. Donna speelt haar wonderlijke rol met verve, en weet met subtiele (en iets minder subtiele) bewegingen het publiek te bespelen.

De zangstem van René van Zinniq Bergmann kan me helaas wat minder boeien; soms een beetje klinkend als Ramses Shaffy in zijn nadagen. Een klank die misschien hoort bij een totaal in de knoop geraakte persoon, maar niet één waarin ik genoot. Daar staat dus wel tegenover dat hij de rol van doorgedraaide regisseur heel overtuigend neerzet. Ook Tine Joustra, die de rol van Luisa, de vrouw van de regisseur speelt, is meer actrice dan zangeres en zet haar rol als continu bedrogen echtgenote erg goed neer
Producente La Fleur is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en waarvoor Guido Contini heel begrijpelijk op de vlucht lijkt. Sluyterman van Loo lijkt deze rol op het lijf geschreven. Ze weet dan ook weer op het juiste moment de lachers op haar hand te krijgen, bijvoorbeeld op het moment dat ze zelf een rol in de film krijgt en als een kind zo blij is.
Vocaal maken Cools en van de Loo de meeste indruk. Voor van der Loo en het publiek is het jammer dat haar zangrol niet wat groter is. Cools schittert als de wat ordinaire vriendin Carla. Ze heeft een dijk van een stem, en zet Carla met verve neer als iemand waarvan je snapt dat Guido ervoor valt, maar tegelijkertijd bang is.
De jongen die deze premièrevoorstelling de (bijna) negenjarige Guido speelt vertolkt zijn rol met verve. Een schattig jochie, dat de volwassen Guido op een gegeven moment ook confronteert met zijn kinderlijke gedachten. Alleen het laatste nummer wordt iets te veel van zijn stem gevraagd, maar dat kunnen we hem zeker wel vergeven.

De muziek is gevarieerd in genre, en op sommige punten behoorlijk ingewikkeld te zingen. Soms lijkt ze de vocale grenzen van de spelers wat te overstijgen, of halen ze het net wel. Die worstelingen halen een stukje natuurlijkheid uit de voorstelling weg.
Na de lovende kritieken op “Into the Woods” valt “Nine” als geheel dus een beetje tegen. Tijdens de voorstelling klinkt de muziek goed maar dezelfde muziek is een half uur na de voorstelling alweer vergeten. Ondanks schitterende vertolkingen van Cools en van der Loo zijn er op dat moment nog maar een paar scènes echt blijven hangen.
Toch is het zeker geen verkeerde keuze om een avondje in de open lucht te genieten van een wonderlijke musicalvoorstelling in een natuurlijke omgeving.

24 June 2005
Première
Amersfoort
Openlucht Theater Birkhoven

Marleen van der Loo, Frédérique Sluyterman van der Loo, Kirsten Cools, Aafke van der Mey, René van Zinnicq Bergmann

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen