Interview

Peter van de Velde over The Sound Of Music

Als acteur heb je natuurlijk wel altijd een aantal rollen op je verlanglijstje staan die je in je carrière wil spelen in zowel tv als film of theater en musical. Kapitein Von Trapp is daar één van

Waarom de rol van Kapitein Von Trapp?
Als acteur heb je natuurlijk wel altijd een aantal rollen op je verlanglijstje staan die je in je carrière wil spelen in zowel tv als film of theater en musical. Kapitein Von Trapp is daar één van. Studio 100 heeft me gecontacteerd in maart of april en zag me wel in die rol en ze zeiden van ga auditie doen en dan zien we wel verder. In eerste instantie vond ik me wat jong voor de rol tot dat ik hoorde dat die auditie met Maike (Boerdam) was. Die combinatie zag ik ook echt wel zitten omdat ik haar ook al een aantal jaren ken. We speelden samen in de VTM-Soapband.Toen kreeg ik er echt wel zin in. We hebben samen auditie gedaan en ’s anderendaags was het beklonken. Ik had zoiets van “als het met Maike is doe ik het maar enkel en alleen als het met haar is”. We weten wat we aan elkaar hebben.

Op je verlanglijstje stond echt deze rol?
Onder andere, er zijn er nog wel een paar, Fagin of Bill Sykes uit de musical Oliver bijvoorbeeld, ook die van Professor Higgins uit My Fair Lady staat op dat lijstje. Dat zijn dan alleen de rollen op musicalgebied maar ook op televisiegebied zijn er zo wel een paar. Maar dit is wel echt mijn ding. Ik heb altijd muziek gespeeld en acteren is mijn leven, ik noem het niet werken dit is voor mij gewoon fun. Ik ga op en amuseer me rot.

Ligt je hart meer bij acteren of bij het zingen of misschien wel bij allebei?
Als ik echt moet kiezen dan is het bij het acteren. Vandaar dat ik niet zo bekend ben uit musicals, Ik kom uit de theaterwereld en daarna is er televisiewerk bijgekomen. Door mijn rol in Piet Piraat en die van Kleine Jan in Robin Hood ook van Studio 100. Zo is de bal eigenlijk aan het rollen gegaan. Ze zeiden bij Studio 100 “die is eigenlijk wel goed, die kunnen we me misschien wel gebruiken in een volgend stuk”. Uiteindelijk sta je dan in The Sound Of Music.

Heb je in de toekomst nog meer ambities om je te gaan richten op musicals?
Heel graag zelfs, door dit heb ik zoiets van “dit wil ik best nog wel een aantal jaartjes doen”. Het is een soort microbe die je te pakken krijgt. Ik doe dit ongelofelijk graag. Moet ik kiezen tussen televisie, theater of musical dan kies ik zeker voor theater of musical.
Waarom dan theater of musical?
Voor de interactie met het publiek. Het is als tennis spelen, je gooit een bal op en hij komt aan en dan krijg je een lach van het publiek, maar het kan ook zijn dat hij niet aankomt. Er zijn dagen dat je een goede zaal hebt zoals vandaag bijvoorbeeld. Je merkt dan dadelijk of het publiek volgt of niet, je merkt dat wel binnen een halfuurtje. Het Vlaamse publiek moet je als het ware wakker schudden om ze mee te krijgen, want meestal zitten ze met de armen over elkaar en genieten ze. In het weekend heb je meestal een hele over- en weer communicatie met het publiek en in de weekdagen kan het soms wel eens wat minder zijn misschien door de stress van het werk. Je mag je spel daar ook niet laten leiden en door laten belemmeren, je moet gewoon zelf de beuk erin geven en er fullspeed voor gaan en desnoods steek je 2 tandjes bij.

De hoofdcast is ook naar Salzburg als een soort werkbezoek, helpt zoiets ook bij de voorbereiding van je rol?
Nee dat niet, het is gewoon leuk om 2 dagen met de pers de locaties te bezoeken waar de film gedraaid is. Het creëert een groepsgeest tussen de 4 hoofdrolspelers om 2 dagen even leuk samen te zijn vooraleer 4 of 5 weken de repetitieruimte in te duiken. We hebben daar bijvoorbeeld ook het huis waar de echte Von Trapp’s leefden bezocht. Maike en de persoon van de toeristische dienst hebben ons daar eigenlijk binnengeloosd. Zij spreken heel goed Duits maar het heeft wel even geduurd voor we binnen mochten. Uiteindelijk zijn de 4 solisten binnen gemogen samen met 2 mensen van de pers, Het is nu een bezinningsoord wat wordt geleid door monniken. Je krijgt daar wel een beetje het Sound Of Music gevoel, want je staat daar in dat huis. Leuk detail is dat Kapitein von Trapp wel een fluitje had, maar dat was meer bedoeld uit praktische overwegingen om zijn zeven kinderen bij zich te roepen met dat signaal. In de musical wordt het natuurlijk een beetje uitverbreed en overdreven.

Hoe bereid je je voor op de voorstelling, heb je een bepaald ritueel voordat je het podium opgaat?
Ik ben eigenlijk niet met de rol bezig op dat moment. Ik ben gewoon Peter die staat te wachten tot wanneer ik moet gaan spelen. Ik zorg dat ik piekfijn in orde ben tegen het aanvangsuur van de voorstelling. Dan concentreer ik me even heel erg en denk “we gaan er iets moois van maken”, we beginnen terug van nul. Dat is net het mooie van theater dat je elke avond weer die spanningsboog kan opbouwen tot het einde van de voorstelling. Zoiets kan je niet in film of televisie daar kies je uit de leukste takes en plakt ze achter elkaar. Theater is een strijd die je samen levert waarin je je 300% moet in concentreren om ervoor gaan.

Musicals zijn tegenwoordig erg populair, in Nederland was het al zo, in Vlaanderen begint het ook populair te worden, wat vindt je daarvan?
Dat is heel goed, er zijn mensen die naar een familiemusical gaan die er nog nooit één bezocht hebben. Achteraf krijg je dan te horen dat het geweldig was, dat ze steil achter over waren gevallen. Ze wisten niet dat zoiets mooi’s bestond. Meestal gaan ze wel eens naar het theater maar dan meer naar een komedie om eens te kunnen lachen. Het is je taak als artiest om het in Vlaanderen ingeburgerd te krijgen. Men gaat hier wel heel veel naar theater en naar opera maar niet naar musicals. Studio 100 en Musichall krijgen ondertussen daarin wel meer en meer voet aan wal. Maar er zijn in België ook niet veel plaatsen waar een grote productie kan staan. Je moet over een groot theater met een grote capaciteit beschikken plus een orkestbak hebben en over de nodig faciliteiten beschikken voor het decor, die heb je bijvoorbeeld niet in de Koningin Elisabethzaal hier in Antwerpen.

Wat zijn je plannen na the Sound Of Music?
Op het moment zijn er ook nog altijd de Piet Piraat opnames die simultaan met The Sound Of Music lopen. Met de Piet Piraat shows gaan we ook in Nederland spelen. En verder is er nog een musicalproject van studio 100 waarvoor ik gevraagd ben, maar daar kan ik nog niks over verklappen.

31 January 2004
N.v.t.
Antwerpen
Stadsschouwburg
Sound Of Music, Maike Boerdam, Peter van de Velde, Door van Boeckel, Sabine Beens