Interview

Your Votes

Iedereen heeft natuurlijk zijn favorieten, maar er zijn ook nummers waar je niet aan voorbij kunt gaan. Er is een Songfestival top-10 en daar hebben we natuurlijk ook wel een beetje in gekeken

Dit jaar bestaat het Eurovisie Songfestival 50 jaar. 50 jaar hits, flops en grootse successen. 50 jaar solisten, groepen en extravagante acts. En uiteindelijk 50 glorieuze winnaars. Ter ere van dit jubileum hebben musicalsterren Tony Neef, Brigitte Nijman en Rolf Koster, onder de naam ‘Your Votes’ een Songfestival medley uitgebracht. Musicalworld reisde af naar Amsterdam en sprak met dit trio over hun single en over het Songfestival.

Vanwaar deze Songfestival medley?
Tony: Het idee kwam van Aad Ouborg (directeur van Princess red.). Hij verlootte 2 jaar geleden een penthouse in Marbella middels een wedstrijd tussen 4 koppels. Hij wilde dat via een muziek/musical prijsvraag doen en ik heb hem toen gevraagd of ik dat voor mijn rekening mocht nemen. Ik heb toen een Songfestival medley van 17 minuten in elkaar gezet en Brigitte, Joke (de Kruijff red.) en ik hebben daarmee opgetreden en de 4 koppels moesten raden uit welk land de liedjes kwamen. De medley sloeg in als een bom, en toen had Aad zoiets van ‘dat is wel een leuk idee om uit te brengen’.
Brigitte: We zijn op een gegeven moment in contact gebracht met Piet Souer, de man die vroeger ook de ‘Stars on 45’ mixen heeft gemaakt, en zo is de medley ontstaan.
Rolf: En om de kwaliteit nog een beetje te verhogen, hebben ze mij erbij gevraagd (lacht)
Brigitte: Kun je dat nog een keer herhalen?
Rolf: Kwaliteit…..Rolf Koster! Wij hadden natuurlijk ‘Heidi und die Heino’s’ al toen het idee van de single kwam. Joke zat in eerste instantie bij de Songfestival medley, maar die ging naar ‘Crazy for You’ dus die had geen tijd meer. Omdat we al met ‘Heidi und die Heino’s’ samenwerkten, hebben Brigitte en Tony mij er dus bij gevraagd en hebben we ‘Your Votes’ opgericht.

Hoe zijn jullie tot de keuze van de nummers voor deze medley gekomen?
Brigitte: Iedereen heeft natuurlijk zijn favorieten, maar er zijn ook nummers waar je niet aan voorbij kunt gaan. Er is een Songfestival top-10 en daar hebben we natuurlijk ook wel een beetje in gekeken.
Tony: En er zijn natuurlijk altijd nummers die er gewoon niet in kunnen. Het is moeilijk om ballads in een up-tempo nummer te verwerken.
Brigitte: Die nummers hebben we dan wel weer in ons half uur optreden zitten, want we gaan ook met Songfestival repertoire het land in. En in dat half uur zitten echt onze favorieten. Voor de medley hebben we toch ook moeten kijken naar wat commercieel is zodat het ook op de radio gedraaid kan worden. Daarvoor moet je toch nummers kiezen waarvan als mensen die horen, ze meteen de connectie met het Songfestival leggen.

Zit er nog een promotie tour aan deze single vast?
Tony: Het frustrerende van een plaatje maken is, dat als het af is, je aan de goden bent overgeleverd. Ik heb bijvoorbeeld wel een gesprek met Edwin Evers op de radio gehad. Ik vertelde hem toen dat we deze plaat hadden gemaakt, maar dat ze hem op de radio waarschijnlijk toch nooit zouden draaien. Edwin beloofde mij toen dat hij dat wel zou doen, maar dat heeft hij tot op heden dus nog niet gedaan. Het is jammer dat er 1 of 2 mensen voor een hele zender bepalen wat er de hele dag op de radio gedraaid wordt.
Brigitte: Mensen moeten dan dus de goodwill hebben om jouw plaatje te draaien, en je valt er gewoon heel snel buiten. Met ‘Heidi und die Heino’s’ hadden we met het nummer ‘Ich bin wie du” heel veel geluk, dat kwam meteen de top 40 binnen.
Tony: Ja maar dat was ook zo excentriek. Niemand had van ons verwacht dat wij met die pruiken en zwarte brillen daar lelijk stonden te zijn.
Ik denk dat het met deze single nog wel kan aantrekken hoor omdat omdat natuurlijk het Songfestival zelf eraan komt. Maar als je in Amsterdam in het weekend een homo kroeg inkomt, dan hoor je hem nu al minstens 3, 4 keer op een avond.
Is de single wel in de platenwinkels te koop?
Tony: Je zult hem vast kunnen krijgen als je een Princess haardroger of wafeltang koopt (lacht)
Brigitte: Je kunt de single zowieso bij Van Leest kopen, maar bij de grote platenzaken zoals de Free Record Shop, dat moet nu nog gaan komen. Die kopen singles namelijk pas in als ze airplay krijgen. De medley is trouwens al een tijdje uit, maar omdat wij ook met ‘Airforce’ naar het Nationale Songfestival zijn gegaan, is alles rondom de medley even stil gelegd. Nu kunnen we ons weer helemaal toeleggen op de PR van deze medley.
Rolf: Volgens mij kun je hem ook op de website van Princess Records bestellen.
Tony: Je moet al je leden gewoon oproepen om Princess te stalken, dan komt het met de single wel goed (lacht).

Tony en Brigitte, jullie zijn ook te zien in ‘Songfestival in Concert’. Vanwaar de hype rondom het Songfestival?
Tony: Het bestaat dit jaar natuurlijk 50 jaar, dus dat moet je wel vieren vind ik. Het is natuurlijk altijd een programma geweest dat alle voetbalwedstrijden heeft verslagen. Voor mij persoonlijk wat het ‘the event of the year’. Ik had Songfestival avonden compleet met lijstjes.
Rolf: Ik heb vaak van te voren dat ik niet zo weg ben van de Nederlandse inzending, maar dan zit ik die avond te kijken en dan denk ik toch altijd weer ‘wat zijn we goed!’. Ik weet nog wel dat mijn vader altijd zijn eigen puntenlijsten maakte en dat hij de scores ging bijhouden.
Brigitte: Ook ik ben met het Songfestival opgegroeid, niemand mocht die avond dan ook praten en dan zaten we met chips en blok notes op de bank te stemmen. Maar dat is de laatste jaren een stuk minder geworden omdat wij op die avond vaak zelf moeten spelen, dus dan kijk je snel tussen de scènes en snelverkledingen door naar de tv.
Tony: De eerste keer dat ik het Songfestival moest missen omdat ik in ‘Miss Saigon’ stond, vond ik een regelrechte ramp!
Brigitte: Het is wel heel bijzonder hoeveel mooie songfestival liedjes er zijn. Dat merk ik ook steeds weer als we met ‘Songfestival in Concert’ aan het optreden zijn, kompleet met orkest. Dan klinkt het echt zoals het moet klinken, en dan is het echt zoals het moet zijn, een echte glamouravond!

Wat verwachten jullie van het Songfestival dit jaar?
Tony: Het is vriezen of dooien; mensen kunnen denken van ‘we hebben toch al een Withney Houston’ of ze zien haar toch als de nieuwe Withney Houston.
Rolf: Paul de Leeuw had een goede opmerking, die zei: “je moet alles uit je CV halen wat met Whitney Houston te maken heeft en laat de mensen zelf dan maar bepalen of het op Whitney Houston lijkt”. Persoonlijk vind ik het een heel mooi nummer.
Brigitte:Ze heeft een dijk van een stem, het is een mooi klassiek liedje met een lange eindnoot en met een volle borststem en ze zal het heel overtuigend gaan brengen want het is voor haar natuurlijk ook een enorme kans.

Wat is jullie favoriete of leukste Songfestival liedje?
Tony: Bij mij zijn dat altijd liedjes uit Polen of Italië die nooit scoren, maar een van de bekendste is dan toch ‘Gente di Mare’. Dat vind ik echt een prachtig liedje.
Rolf: Ik vind ‘Insieme’ een heel mooi liedje.
Brigitte: Ik vind ‘Eres tu’ en ‘Hold me now’ geweldige liedjes. Ik krijg nog steeds kippevel als Tony tijdens ‘Songfestival in Concert’ het nummer ‘Hold me Now’ inzet, dat vind ik zo mooi
En wat het slechtste liedje?
Rolf: Voor mij zijn dat die Nederlandse meisjes met die piercings, met het liedje ‘Email to Berlin’.
Tony: Ik vond ‘Harmony’ met ‘Het is ok, zing die melodie’ echt verschikkelijk. Het is een lieve vrouw, maar het liedje is niks.
Brigitte: Ik heb dat helemaal niet, als ik die acts zie, dan vind ik het meteen weer helemaal leuk.

Jullie hebben in het verleden meer projecten samen gedaan, vanwaar steeds die samenwerking met elkaar?
Tony: Omdat we ontzettend veel lol hebben met ons drieën.
Rolf: Het klikt gewoon heel goed.
Brigitte: We moeten natuurlijk wel gewoon werken, maar het is net een schoolreisje en het is gewoon zo gezellig.
Rolf: En ze hebben een buffer nodig, ik dien als buffer (lacht)
Tony: Ja, dat kun je ook wel aan hem zien (lacht) .

Zijn er in de toekomst nog meer projecten die we van jullie kunnen verwachten?
Tony: Ik wil heel graag een ‘Tiroler Musical’ ontwikkelen. Ik heb daar ook al ideeën over en mensen in gedachten die dat moeten gaan schrijven, maar die moet ik nog vragen. Er is in Nederland nog nooit een sex-musical geweest.
Rolf: Maar het wordt dan wel een sex musical waarin alles gesuggereerd wordt, een beetje in de trant van ‘Rocky over the Rainbow’.
Brigitte: Ik kan niet wachten, dan kom ik eindelijk van mijn imago als ‘lief meisje af’ (lacht) .
Tony: Maar dan ook de formule van ‘Mamma Mia’ toevoegen; alle Duitse liedjes die we kennen voegen we dan toe. Het lijkt me echt hilarisch om daar over een musical te schrijven.

Wat zijn de plannen voor jullie voor het volgend theaterseizoen?
Tony: Ik ga naar ‘Sweet Charity’ met Lone van Roosendaal.
Brigitte: Ik ga ‘Pietje Bell’ doen, ik ga Martha spelen, het zusje van Pietje. Edwin de Jong gaat het schrijven en John Kraaikamp Jr. gaat er ook in spelen.
Rolf: Ik ga naar ‘Jesus Christ Superstar’. Ik ga de rol van Anas spelen. Je hebt een lage priester en een hysterisch hoge, en ik ga de hysterische hoge spelen. Daarnaast ben ik understudy Jesus.

Op de site van Frank Halters Productions kun je korte fragmenten downloaden van het Songfestival programma waar Rolf, Tony en Brigitte mee door het land trekken. Ga hiervoor naar ‘Artists’—>‘Your Votes’ en dan kun je bij ‘samples’ de fragmenten downloaden. Via Frank Halters Productions is ‘Your Votes’ ook te boeken voor optredens.

21 March 2005
N.v.t.
Amsterdam
Het Badhuis