Fotoverslag

Bonnie & Clyde: ze zijn er bijna

Binnenkort te zien in de voormalige Graanschuur in Zoetermeer: Greg & Baud's Bonnie & Clyde. Jeroen ging kijken bij een van de laatste repetitiemomenten, en schreef het volgende verslag.

Het was het lot van menig theatervereniging afgelopen jaar. Repeteren en uiteindelijk niet kunnen spelen. Voorstellingen werden afgelast of uitgesteld. Dat laatste geldt ook voor Bonnie & Clyde van Greg & Baud uit Zoetermeer. Meermaals werd de voorstelling opnieuw ingepland, en daar de vereniging het eigen theater inmiddels alweer vijf jaar geleden vaarwel heeft moeten zeggen, was dat ook op steeds een andere locatie. Maar er is licht aan het einde van de tunnel: 30 maart t/m 8 april is de voorstelling te zien in Restaurant 1892, in de ruimte die vele Zoetermeerders nog zullen kennen als theater de Graanschuur.

Op deze locatie was ik uitgenodigd om een doorloop te bekijken. Het werd echter de montage van de eerste akte en een doorloop van de tweede, totdat de tijd op is. Een van de twee casts (er wordt met geheel separate casts gewerkt, op 1 acteur na die Clyde in de ene en zijn broer in de andere cast speelt) speelt stukken uit de voorstelling met als focus, waar sta je wanneer;  de andere cast kijkt toe. De voorstelling gaat gespeeld worden in de zaal, en het publiek bezet het bestaande podium en het gedeelte ervoor. Ooit was ik zeer onder de indruk van een versie van Whistle Down The Wind (een van de beste en zeker de meest onderschatte musical van Andrew Lloyd Webber) die twee podia had. Deze Bonnie & Clyde heeft er drie. Die zijn weliswaar niet hydraulisch zoals genoemde West-End show, maar vast – verbonden met trappen. Die trappen zijn natuurlijk meteen de knelpunten tijdens zo’n montage en natuurlijk is belangrijk welke punten op het podium goed zijn belicht. Die verlichting is er nog niet, deze montage loopt iedereen nog in zijn gewone kleren, en complete stukken die al gezet zijn worden deze avond ook niet gespeeld. Opvallend: als een song wordt genoemd wordt de oorspronkelijke Engelse titel gebruikt. Grappigst: het gebruik van een kast die er toevallig toch al is.

Ondanks het door het gebrek aan tijd missen van het bekende, dramatische einde was het voor mij leuk om weer stukken van Bonnie & Clyde te zien en te horen. Het is een musical die niet vaak te zien is, en al helemaal niet in het Nederlands, ondanks de redelijke bekendheid van de componist, Frank Wildhorn. Iedereen kent zijn ‘This is the Moment’ uit zijn bekendste voorstelling Jekyll & Hyde.

De voorstelling gaat inderdaad over het leven van misdadigersduo Bonnie & Clyde, hun jeugd, hun ‘carrière’ en uiteraard hoe het afliep, waarbij de jongere versies van het tweetal in de voorstelling regelmatig terugkomen.
Tot slot nog een grappig detail: de dag na de laatste voorstelling van Greg & Baud zal de voorstelling op West End openen.

Een tiental foto’s van deze repetitie:


>verder pagina 2

06 March 2022
Repetitie
Zoetermeer
Restaurant 1892
https://www.greg-baud.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen