Recensie

New York, Londen, Hoorn: de ‘stijl’ van Chicago werkt overal

Op een herfstachtige zondagmiddag vond de première van Mark Vijns Chicago plaats. Even waanden we ons in een Amerikaanse metropool in plaats van in een theater aan het winderige IJsselmeer. Inclusief gefilmde reportage van MusicalWorld.TV.

Chicago als musical staat dus als een huis. En dat huis blijft ook in deze tourversie recht overeind staan. Toch zit in die kracht van de musical ook een belangrijke beperking. Mark Vijn heeft met deze voorstelling zonder meer één van de producties in huis gehaald die een theaterbezoek het komend seizoen meer dan waard is. Maar dan in eerste instantie vooral voor diegenen die een paar jaar terug nog niet naar de uitvoering in het Beatrixtheater zijn geweest. Omdat de twee producties elkaar zo snel opvolgen, is een vergelijking haast onontkoombaar. En dan heeft deze Chicago gewoon de pech dat ze moet concureren met één van de sterkste producten die Stage Holding ooit op het podium bracht. In die vergelijking mist deze voorstelling net een stukje “ballen” (of de vrouwelijke tegenhanger daarvan) die in het Beatrix wel getoond werden.

Het is niet zo dat er op de individuele prestaties van de castleden veel valt aan te merken. Zij leveren gedegen werk af. Het is de uitvoering als geheel die net wat brutaler en strakker zou mogen zijn. Mariska van Kolck en Joke de Kruijf vormen de goedogende spil van de show. Hierbij is Van Kolck als Roxie Hart beter op haar plek dan dat De Kruijf dat als Velma Kelly is. Mede doordat haar nummers niet helemaal op haar (vocale) lijf geschreven zijn, voelt het alsof laatsgenoemde harder moet werken in haar rol dan haar tegenspeelster. Thom Hoffman zet - ondanks een sporadische gemiste noot - met overtuiging de gelikte advocaat Billy Flynn neer. Doris Baaten levert weer een fantastische prestatie. Ditmaal als de omkoopbare gevangenisbewaakster “Mama” Morton. Peter Lusse ontroert als de sullige Amos Hart en J. Taconis imponeert als reportster Mary Sunshine.

Goede wijn behoeft geen krans. Zo ook niet deze Chicago. Zonder al teveel poespas slaagt de voorstelling cum laude in wat theater hoort te doen: vermaken. Wellicht dat de “die-hard” fan van de versie die in het Beatrixtheater stond, beter een andere voorstelling kan uitkiezen. Voor alle anderen is een bezoek aan deze Musical meer dan aan te raden.
15 November 2009
N.v.t.
Hoorn
Schouwburg Het Park
http://www.chicagodemusical.nl
chiacago, premiere, 2009, hoorn, mariska van kolck, joke de kruijf, mark vijn, allard blom, jasper taconis, hein gerrits, jurko van veenendaal, cystine carreon, misery, m-lab, florus van rooijen,