Perspresentatie

TOON, de musical als sluitstuk van een hommagejaar

Waar anders dan in zijn "tweede huis" vond vanochtend de perspresentatie van Toon, de musical plaats. Musicalworld was erbij en sprak met hoodrolspelers Alex Klaasen en Wieneke Remmers en met Eva Poppink.

De Avro herhaalt met veel succes zijn Onemanshows, er zijn humorfestivals in zijn geest en openluchtconcerten met zijn liedjes. Tien jaar geleden stierf theaterlegende Toon Hermans en dit hommagejaar wordt begin december afgesloten met de première van TOON, de musical.

Na eerdere biografische werken als Piaf, Billie Holiday en Marlène Dietrich gaat V&V Entertainment zich dit seizoen voor het eerst richten op een legende van eigen bodem. En dan ook maar meteen niet de minste: Toon Hermans werd in 2000 nog uitgeroepen tot theaterpersoonlijkheid van de (vorige) eeuw en behaalt in 2005 bij de TV-verkiezing van Grootste Nederlander een eervolle 22-ste plaats. “Van Toon Hermans kun je als producent alleen maar van dromen dat je daar een productie over mag maken”. Verlinde was blij zelf gebeld te worden door de zonen van Toon met de vraag of V&V geïnteresseerd zou zijn in een voorstelling over Toon in de traditie van Piaf en Dietrich. Die interesse was er. Al snel kwam Ruut Weissman, met wie Verlinde op de Kleinkunst Akademie nog te maken heeft gehad op zijn pad en werd Alex Klaasen (Verlinde: “er is maar één iemand die die rol kan spelen in Nederland”) voor de hoofdrol benaderd. De twee werken samen met Pieter van de Waterbeemd aan het script en het creatieve team wordt gecompleteerd door Marjolein Ettema (decor), Jan Aarntzen (kostuums), Marc Heinz (lichtontwerp), Jan Heideveld (geluidsontwerp), Rutger Laan (muzikaal leider) en Ad van Dijk (muzikale supervisie). Tijdens de eerste repetitiedagen die inmiddels achter de rug zijn heeft Verlinde gemerkt dat de er een goede “match” bestaat tussen de spelersgroep en het script.

Namens de familie Hermans geeft zoon Maurice zijn “zegen” aan de musicalproductie door de cast de zogenaamde frituurkruk uit de Sinterklaas-conference en strooien hoed die Toon vaak in shows gebruikte te overhandigen. Met enige trots citeert hij Freek de Jonge die op een lezing zei: “Als je op het toneel van Carré staat, dan ruik en voel je de lach van de mensen in de zaal bij een voorstelling van Toon Hermans”. Logisch dus dat de presentatie van deze musical over Toon hier moest plaatsvinden. De familie is nog steeds verrast over de talloze lofuitingen -in het bijzonder weer in dit jaar, 10 jaar na het overlijden van de cabaretier- aan het adres van Toon & Rietje. De herhalingen van zijn Onemanshows halen bijzonder goede kijkcijfers, de 7 voorstellingen van de musical in geboortestad Sittard waren al voordat er één affiche was opgeplakt uitverkocht: “Toon leeft als nooit tevoren”.

Voordat de cast een mooi harmonieus gezongen versie van “Pijpenstelen” ten gehore brengt, legt regisseur Weissman uit waarom hij deze voorstelling “moest” maken. “Ik ben naast regisseur ook artistiek leider en docent aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunst Akademie. Mijn methodiek voor theaterentertaiment is gebaseerd op 2 mensen: Jacques Brel én Toon Hermans. Hij heeft Hermans vakmanschap uitvoerig bestudeerd en kwam tot de conclusie dat, alhoewel de entertainer zelf vaak nonchalant over zijn optredens deed, Toon Hermans exact wist wat hij deed als het ging over concentratie, over transformatie en over tempo. Weissman is blij met de artistieke vrijheid die hij en zijn team van de producent krijgen om deze voorstelling te maken en vindt het een eer TOON, de musical te “mogen” maken met deze getalenteerde cast.

19 October 2010
N.v.t.
Amsterdam
Theater Carré
Officiële Website
TOON, de musical, theater, toon hermans, V&V Entertainment, alex klaasen, wieneke remmers, ruut weissman, perspresentatie, theater carré