Interview

Paul Vaes over Romeo & Julia

De energie van de voorstelling! Het concept van de voorstelling is zo'n brok energie dat de zaal in wordt geblazen, dat als je in je stoel zit, je gewoon niet aan die energie ontkomt

Je gaat anderhalf jaar naar Wenen, heb je al eens eerder in de Duitse taal gezongen?
Nee, ik heb wel vaker auditie gedaan voor Duitsland en kwam ook vaak wel ver in die audities, maar het is me nooit gelukt om aangenomen te worden.
Toen ik dus auditie ging doen voor Romeo & Julia had ik wel zoiets van ’ nu moet het me gaan lukken’, ook omdat ik de rol natuurlijk al gedaan heb. Toch heb ik nog wel even getwijfeld, ik wist namelijk ook niet wat de producent wilde, of hij met een hele nieuwe cast wilde beginnen. Ik heb met toen toch aangemeld voor de audities in Amsterdam. Daar sprak ik de regisseur en die vertelde mij dat hij me heel graag wilde hebben, maar dat hij 50% van de stem was. De andere 50% was de producent. Het was toen dus aan mij de taak om de producent te overtuigen van mijn kunnen.
Na mijn auditie in Amsterdam ben ik uitgenodigd voor de volgende auditieronde in Wenen. Ook daar moest ik een zang en dans auditie doen en daaruit kwam dat de producent mij ook goed genoeg vond. Wat ik echt kicken vind is dat ze in alle duitstalige landen plus Nederland audities hebben gehouden en dat ik daar dan van overblijf!

Hoe is het gesteld met je Duits, heb je nog taallessen moeten volgen?
Ik spreek een goed woordje duits, dat is een voordeel van uit Venlo komen. Ik heb daar als bijbaantje veel in een winkel gewerkt en de helft van de klanten kwamen uit Duitsland. Je groeit dus als het ware op met de klank en de cadans van de Duitse taal. Tuurlijk kan het nog wel zo zijn dat ze mij in Wenen een logopedist toewijzen om het accentloos te laten klinken want ik ben er wel van overtuigd dat mensen kunnen horen dat ik een buitenlander ben. Daarnaast zal ik ook met het creatieve team de zinnen moeten gaan ontleden. Ik ken de meeste duitse zinconstructies wel, maar soms zijn de zinnen zo genuanceerd dat je de strekking wel kent, maar niet precies weet waar je het accent moet leggen om een bepaalde emotie over te brengen.

Worden er inhoudelijk nog dingen aan de Weense productie verandert ten opzichte van de Franse, Vlaamse en Nederlandse?
De Dood gaat eruit! Dit vanwege het feit dat in het Theater an der Wien Elisabeth draait en daar zit ook ‘de Dood’ in. Dan heb je dus 2 producties naast elkaar waar ‘de Dood’ in voorkomt. Het karakter is ook vrij makkelijk weg te laten want niemand spreekt tegen haar en ze heeft geen eigen nummer. De enige scene die voor problemen zou kunnen zorgen is de scene met het briefje van de priester. Hoe ze dat gaan oplossen, dat weet ik niet, maar daar is vast al over nagedacht.
Verder komt er ook een live orkest, en daar ligt voor mij dus een enorme uitdaging in. Om samen met de dirigent mijn emotie naar het orkest over te brengen. Verder is de choreografie ook anders, de dansstijl blijft wel hetzelfde want dat is de hand van Redha, maar het zal anders gechoreografeerd zijn. Daarnaast komt er ook een ander decor en andere kostuums. De vormgeving wordt dus vernieuwd waardoor het voor mij gevoelsmatig toch een nieuwe voorstelling is.

Is het makkelijk om de rol weer terug op je te nemen aangezien je hem al 2x eerder hebt gespeeld?
Ik hoop dat ik er opnieuw aan kan beginnen en dat het niet iets gaat worden van ‘terug oppakken’. Ik krijg nu natuurlijk ook totaal andere tegenspelers en die geven mij toch ook weer nieuwe input. Omdat je anders op elkaar reageert, moet je ook opnieuw naar dingen gaan kijken. Natuurlijk zullen er een aantal dingen zijn die ik meeneem van vorige producties, maar ik hoop dat ik vers en fris naar anderen kan kijken om me door hen opnieuw te laten voeden.

Als acteur ben je altijd op zoek naar een uitdaging binnen een rol. Waar ligt voor jou na 3 keer de uitdaging?
Ik kan heel lang vooruit met een rol, ik kan lang blijven ontdekken en uitproberen. Als ik iets uitprobeer, kan ik daar 10,15 soms wel 20 voorstellingen mee stoeien. Soms heb je ook een andere boodschap of je spreekt iets af met je tegenspeler om dingen op een andere manier vorm te geven. Daarodoor ga je opnieuw nadenken over een stuk informatieverstrekking naar de zaal toe, maar ook naar je collega’s toe.
En de rol is deze keer natuurlijk in het Duits, dus dat is ook al een extra concentratie.

Wat is er zo geweldig aan Romeo & Julia dat je de rol van Graaf Capuletti voor de 3e keer gaat spelen?
De energie van de voorstelling! Het concept van de voorstelling is zo’n brok energie dat de zaal in wordt geblazen, dat als je in je stoel zit, je gewoon niet aan die energie ontkomt. Daar hou ik van, die drive. Daarnaast vind ik de dans en het verhaal erg mooi. Het verhaal is natuurlijk klassiek, maar het thema blijft actueel.

Omdat de dans zo specifiek is, gaan er ook nog dansers mee uit de vorige producties?
Er gaan 2 danseressen mee uit de Nederlandse productie, de rest van de cast zal nieuw zijn. De assistent regisseur gaf trouwens wel aan dat deze productie heel moeilijk te casten was. De dansvorm is zo specifiek en het lichaam moet tegen zoveel geweld bestand zijn, dat lang niet iedereen dat aankan. Dansers moeten dus op en top fit zijn en het onderste uit de kan halen. Omdat er ook zoveel mensen afvielen moesten ze dus wel zo ruim casten.

Romeo & Julia is een hele intense voorstelling, niet alleen qua dans, maar ook qua emoties. Wat merk je daarvan achter de schermen?
We hebben voor de voorstelling een verplichte warming up van een uur die vrij heftig is. Alle energie moet daar losgemaakt worden. Omdat de warming up voor iedereen verplicht is, merk je dat je een gezamelijk gevoel krijgt. Je zit op hetzelfde energie level als de rest. Daarbij vraagt de regisseur echt het uiterste van mensen en kunnen zelfs tijdens de opwarming de emoties wel eens oplopen.

Romeo & Julia heeft in Nederland en Belgiƫ een hele hechte groep fans. Verwacht je dat in Wenen dit ook zal gebeuren?
Ik weet niet precies wat de cultuur daar is. Ik heb wel eens gehoord dat musicalacteurs en actrices daar een enorme status hebben, dat mensen je die status geven. Ik was een paar jaar geleden bijvoorbeeld naar Elisabeth in Wenen gaan kijken, en toen werden er teddy beren op het podium gegooid! Maar hoe dat tegenwoordig is, dat weet ik niet. Ik hoop natuurlijk wel dat als Nederlandse of Belgische fans naar Wenen komen om de voorstelling daar te zien, dat ze ook even naar de artiestenuitgang komen want dat zou ik erg leuk vinden!

03 November 2007
N.v.t.
Amsterdam
Kaap Kot
Officiƫle website
Paul Vaes, Romeo & Julia