Interview

Paul Vaes over Romeo & Julia

De energie van de voorstelling! Het concept van de voorstelling is zo'n brok energie dat de zaal in wordt geblazen, dat als je in je stoel zit, je gewoon niet aan die energie ontkomt

Musicalopleidingen zijn op dit moment erg populair, per jaar studeren vele mensen af. Was dit voor jou ook een reden om je horizon te gaan verbreden in het buitenland?
Niet echt. Ik ben nu 40 en ik heb minder last van mensen die afstuderen. Zij doen voor hele andere dingen auditie dan ik, dus ze zijn geen directe concurrenten van mij.
Ik vind het eigenlijk alleen maar goed dat er zoveel opleidingen zijn en dat er meer mensen auditie gaan doen. Het voordeel voor een producent hiervan is, dat ze een keuze hebben en dat ze de beste kunnen nemen die er zijn. Tegenwoordig zijn de opleidingen ook veel all-rounder, mensen worden veel all-rounder geschoold en kunnen dus meer laten zien. Vanwege het steeds hoger wordende nivo, wordt musical nu echt als een vak gezien!

Maar je ziet de laatste tijd ook een verschuiving binnen de musicalwereld. Mensen uit de tv en film wereld zijn ineens in musicals te zien. Joop van den Ende geeft zelfs een hoofdrol weg middels een talentenjacht. Vind je dat een goede ontwikkeling?
Ik denk dat het afhankelijk is van de producties. Bij de Jantjes bijvoorbeeld ligt de nadruk meer op acteren dan op zingen want de nummers zijn relatief simpel geschreven. Daar kun je dus best acteur in zetten die iets minder kunnen zingen. Heb je echter een doorgecomponeerd stuk, bv Andrew Lloyd Webber of Sondheim dan heb je naast acteurs ook wel goede zangers nodig, mensen die zangtechnisch goed onderlegd zijn. Waar ik alleen moeite mee heb, is dat ze mensen om hun naam gaan nemen, om hun bekende kop.
Er zijn genoeg musicalartiesten die nu klaar zijn voor een hoofdrol, die kunnen zingen en acteren en een opleiding hebben of al zo lang meedraaien in het vak, maar die thuis op de bank zitten. Dat zijn de acteurs en actrices die nu op rollen zouden moeten staan. Als mensen puur en alleen om hun bekende naam of kop gekozen worden, dan kan ik daar met mijn verstand niet bij, daar kan ik dan best boos om worden. Natuurlijk snap ik dat de zaal vol moeten komen, maar als dat echt zo belangrijk is, zorg er dan voor dat huidige musicalartiesten een bekende kop krijgen! Een aantal musicalproducenten hebben daar best de mogelijkheid toe. Tenslotte was de titelrol in Aida ook niet bekend, maar wat Chaira daar presteerde was een top prestatie en daar trek je ook volle zalen mee.

In 2002 heb je een Andrew Lloyd Webber musical geproduceerd, Aspects of Love. Is het produceren van theater een ambitie?
Ik heb toen inderdaad zitten denken of ik een eigen productie maatschappij wilde oprichten, maar dat heeft nogal wat voeten in aarde. Dat zou betekenen dat ik zelfstandig zou moeten worden en dat vind ik een moeilijke keuze. Ik durfde dat eigenlijk niet aan want als je geen werk hebt, dan heb je ook geen inkomen en als zelfstandig ondernemer kun je ook niet terugvallen op een uitkering.
Ik heb inderdaad 'Aspects of Love' geproduceerd en daarnaast heb ik als productieleiding ook gewerkt bij 'Alleen op de Wereld' en 'Dolf Brouwers'. Dat ging me goed af. Het was natuurlijk ook een goede leerschool voor als je producent wilt worden want er komt toch een hoop bij kijken. Vooral de financiering is een valkuil. Subsidie krijg je tegenwoordig alleen maar als je kunst met een grote K maakt. Ga je commercieel, dan zul je substantiële sponsers moeten zoeken die echt iets kunnen bijdragen en dat is niet makkelijk.
Voorlopig vind ik het prima dat ik in loondienst ben, maar een eigen productiebedrijfje ligt nog steeds op de planken.

Is al bekend wat je na Romeo & Julia gaat doen?
Ik heb gisteren auditie gedaan voor 'Rembrandt' en dat ging heel goed. Ik heb het nummer 'Dochter van mij' gezongen en ze begonnen vanachter de tafel allemaal te klappen. Dat maak je niet vaak mee, dus dat voelde heel goed. Daarna heb ik nog een monoloog gedaan en ze zeiden dat ze echt onder de indruk waren.
Wat er verder uit komt weet ik niet. Het is natuurlijk een nieuw concept, dus als er niet iets inzit waar ik in pas, dan houdt het gewoon op. Ik heb ook niet voor een bepaalde rol auditie gedaan. Natuurlijk liggen er wel al wat dingen vast, er moet een Rembrandt in zitten en die was getrouwd. Ook had hij een paar vrienden, maar hoe oud ze die vrienden maken kunnen weet ik niet. Dat zal wel afhangen van de mensen die voorbij zijn gekomen op de auditie.
Stardust Productions gaat deze musical trouwens produceren. Ik weet er verder nog niet zoveel vanaf, behalve dat het een autobiografisch verhaal gaat worden en dat de musical voor 7 maanden vast in Carré zal gaan staan.

Je gaat nu voor de 3e keer naar Romeo & Julia, is dit ook je favoriete musical?
Nee, dat is 'Miss Saigon'. Ik had toen het geluk dat ik ensemble en de hoofdrol van Chris kon afwisselen. In de rol van Chris kon ik echt alles kwijt, je moest zo diep in jezelf zoeken om de verschillende emoties eruit te krijgen, dat ik ontzettend veel geleerd heb van die periode. Los daarvan vind ik de muziek van die musical zo mooi, die grijpt me echt bij de strot.
Daarnaast was 'My Fair Lady' met Paul van Vliet en Vera Mann ook erg leuk om te doen. De cast was zo gezellig en het verhaal is zo vrolijk en luchtig, dat ik elke dag gewoon vrolijk naar mijn werk ging.

Welke rol zou je nog wel eens willen spelen?
Jekyll&Hyde, want ik denk dat die rol heel goed bij mijn stem zou passen en ik denk dat ik er ook wel aan toe ben om die rol te kunnen spelen. Zowel vocaal als qua spel gezien is het een rol vol uitdagingen.

Wil je op de hoogte blijven van Paul zijn ervaringen in Wenen, dan kun je via www.paulvaes.nl je opgeven voor een nieuwsbrief. Op 23 november zal de site geheel vernieuwd de lucht ingaan en zal er elke 2 weken een dagboek op de site verschijnen met al het laatste nieuws uit Wenen. Paul vroeg ons ook of we wilde vermelden dat als mensen naar Wenen komen om de voorstelling te zien, of ze dan harde zoete en harde zoute drop mee wilde nemen, want dat is iets wat hij vreselijk gaat missen!
03 November 2007
N.v.t.
Amsterdam
Kaap Kot
Officiële website
Paul Vaes, Romeo & Julia