Perspresentatie

Hairspray: Good Morning Sloterdijk

Traditiegetrouw opende V&V Entertainment ook dit jaar weer het bal van de perspresentaties voor het nieuwe seizoen. In de Amsterdamse Focus Studio's werd ditmaal Hairspray voor het eerst gepresenteerd. Inclusief gefilmde impressie van MusicalWorld.TV.

Haar is een hip thema in musicalland. Is het niet het haar (“Hair”) of de haarkleur (“Legally Blond”) zelf, dan zijn het wel de producten om het in het gewenste model te houden (“Grease” en “Haispray”). Op “Hair” na is V&V Entertainment toevalligerwijs de producent van al deze voorstellingen. Na “Grease” (2006/2007) brengen ze nu “Hairspray” op de planken om daarna met “Legally Blond” uit te pakken. Maar vandaag was er dus een eerste kennismaking met “Hairspray” dat vanaf september in de Nederlandse theaters zal spelen.

De videoreportages van MusicalWorld.TV zijn in hoge kwaliteit. Mocht die te veel zijn voor je computer, klik dan op de gele HQ-knop onderaan het scherm voor een standaardkwaliteit.

“Hairspray” zal de grootste reizende productie zijn die er het komend seizoen in Nederland te zien is. Met 3,8 miljoen euro is er ook een behoorlijk kostenplaatje aan verbonden. Natuurlijk is de verwachting dat deze investeringen terugverdiend gaan worden. De vooruitzichten daarvoor zijn goed omdat de musical nu al voor 220 voorstellingen geboekt is. Om nog wat extra publiciteit te genereren, zal ook dit jaar de winnaar/winnares van het tv-programma “So you think you can dance” een beperkt aantal voorstellingen mee gaan spelen. Na de succesvolle shows “Grease”, “Fame” en “Footloose” presenteert V&V nu dus met trots de vierde swingmusical op rij. Producent Roel Vente verklaarde dat het succes en de professionaliteit van de eerdere producties ervoor gezorgd heeft dat V&V de rechten heeft verkregen om “Hairspray” nu in Nederland op de planken te mogen brengen.

“Hairspray” brengt ons terug naar het Baltimore van begin jaren zestig. Hoofdpersoon “Tracy Turnblad” droomt samen met hartsvriendin ‘Penny” van deelname aan hun favoriete tv-programma, een regionale tienerdansshow, “The Corny Collinsshow”. Ondanks haar overgewicht lukt het “Tracey” uiteindelijk, via een toevallige samenloop van omstandigheden, om deel te nemen. Niet alleen dat, ze groeit zelfs binnen de korste keren uit tot de populairste deelneemster van de show. Dit tot ongenoegen van rivale op de dansvloer en op liefdesgebied, de verwende “Amber van Tussle”. Samen strijden de twee niet alleen om de gunst van het tv-publiek maar ook om die van “Link Larkin”, het mannelijke idool van de show. Dit alles speelt zich af tegen een achtergrond van een Amerika dat zich langzaam begint los te maken van de rassensegregatie. In de musical komt dit thema naar boven omdat “Tracey” zich samen met “Motormouth Maybelle” (de co-presentratrice van de show) sterk maakt voor de opheffing van de scheiding tussen blank en zwart. Uiteindelijk lukt het hen om de speciale “Negro Day” van de “Corny Collins Show” op te laten heffen en de twee rassen gezamelijk in één uitzending te laten dansen.

03 August 2009
N.v.t.
Amsterdam
Focus
http://www.theaterhits.nl
hairspray, jim bakkum, william spaaij, arjan ederveen, richard groenendijk, albert verlinde, v&v entertainment, grease, fame, footloose, martin michel, allard blom, john travolta, ellis van laarhoven, wieneke remmers, anouk maas, marchel visscher