Musicalreport

The Sound of Music in Antwerpen

Dat de Vlaamse versie even populair is dan in Nederland blijkt aan de kaartverkoop, want hij is al verlengd en er zijn ook nog extra data�s binnen deze verlenging ingelast. Het publiek klapt dan ook lustig mee op de tonen van Do-re-mi en ook de encore van dit nummer op het einde van de voorstelling kan op veel bijval rekenen.

Maike Boerdam brengt de rol van Maria op een zeer natuurlijke wijze, al oogt ze op het eerste zich wel een beetje jong. Ze heeft een zeer krachtige stem en dat ze echt met plezier op het podium staat dat zie je dan ook wel. Voor een Zeeuws-Vlaamse heeft ze een opvallend Vlaamse tongval. Voor mij deed ze het geweldig. Ze heeft dan ook niet voor niets Pia Douwes opgevolgd als Elisabeth in Essen. Eerst had ik wel wat bedenkingen over Peter Van de Velde als Georg von Trapp omdat hij niet zo bekend is in het musicalwereldje en we hem vooral kennen als Piet Piraat en uit de serie Wittekerke. De rol van Von Trapp brengt hij erg streng en dit komt bijzonder goed over, op zijn zang valt niet echt iets aan merken. Jeannine Geerts die de Barones speelt beschikt over een goede stem. Musical duizendpoot Door van Boeckel zet een leuke Max neer maar qua zang is hij wat minder. De Nederlandse tongval van sommige Nederlandse castleden zoals de Butler of de Huishoudster zijn helemaal niet storend in deze Vlaamse versie. Liesl gepeeld door Nathalie Haneveld zingt wel heel goed maar ze oogt veel ouder dan de 17-jarige dochter die ze moet spelen en oogt ook een stuk ouder dan Maria. Jurgen Stein die Rolf vertolkt zijn spel was op zich wel ok maar zijn zang was niet altijd even zuiver. Als Moeder-overste beschikt Esther Been over een erg krachtige stem die soms heel hoge noten zingt dat het haast wel even opera lijkt, niet verwonderlijk als je in haar bio leest dat ze zich in opera gespecialiseerd heeft. Tot slot nog de Von Trapp kinderen, ze speelden heel natuurlijk en deden het zeer goed gezien hun jonge leeftijd, ook op hun zang was niks aan te merken.

Het decor ziet er zeer goed uit want het is hetzelfde als in Nederland. De bomen kunnen helaas niet bewegen door de beperkingen van het theater. De kostuums oogden fris en sommige castleden hun kostuum was dan weer een beetje te blits en naar mijn mening
Dat de Vlaamse versie even populair is dan in Nederland blijkt aan de kaartverkoop, want hij is al verlengd en er zijn ook nog extra datas binnen deze verlenging ingelast. Het publiek klapt dan ook lustig mee op de tonen van Do-re-mi en ook de encore van dit nummer op het einde van de voorstelling kan op veel bijval rekenen. Tijdens Edelweiss hoor je hier en daar wel iemand meezingen al kunnen ze dat wel beter overlaten aan de mensen die er betaald voor worden en niet aan degene die een rij achter je zitten.

Ik had de musical en de filmversie nog nooit gezien. Wel kende ik de muziek van op cd en er waren wel een aantal nummers die ik leuk vond, maar alleen muziek dat zegt niet alles. Wat er van te verwachten wist ik eigenlijk niet goed. Nu kan ik wel zeggen dat al mijn verwachtingen ruimschoots voldaan werden. Ik heb er meer van genoten dan ik eigenlijk eerst wou toegeven. Nu kan hij mierzoet en oubollig zijn, ik heb een leuke namiddag gehad. Kortom een echte aanrader voor iedereen die hem nog niet gezien heeft.

Enkele leuke weetjes:
- De orkestbak wordt in de Stadsschouwburg van Antwerpen niet al te veel gebruikt, bovendien geeft deze plaats aan 2 rijen extra stoeltjes.
- The Sound Of Music is gebaseerd op het boek “The Story Of The Trapp Family Singers” en op basis van dit boek zijn de twee meest succesvolle Duitse films sinds de oorlog gemaakt.
- Vanaf 16 november 1959, 1443 voorstellingen op Broadway heeft gespeeld en hier 8 Tony Awards heeft voor gekregen ondanks de matige kritieken
- De Londense versie het nog beter deed met 2385 voorstellingen.
- De film 5 Academy Awards (Oscars) kreeg

31 January 2004
Reguliere voorstelling
Antwerpen
Stadsschouwburg
Officiële website

Maike Boerdam, Peter Van De Velde, Door Van Boeckel, Jeanine Geerts, Esther Been, Jurgen Stein, Maaike Widdershoven