3 of 10 |  < 1 2 3 4 5 >  Last ›
Man van La Mancha: Musicalworld ten strijde tegen windmolens
  [ # 31 ] 11 February 2009 09:44 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  35
Geregistreerd  2009-01-28

Kiepkantel - 11 February 2009 09:39 PM

Ik ga morgen in Sittard,  en ik zag zojuist op een plattegrond dat daar de zaal ook half leeg zal zitten   :sad:

Ik ben er zelf wel heel erg beniewd naar   😄

Gezellig, kom ik je tegen! Weet jij misschien hoelang ie duurt? Op de site staat tot 22.00, maar dit lijkt mij nogal kort?!

  [ # 32 ] 11 February 2009 09:48 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Ishcoco - 11 February 2009 09:44 PM
Kiepkantel - 11 February 2009 09:39 PM

Ik ga morgen in Sittard,  en ik zag zojuist op een plattegrond dat daar de zaal ook half leeg zal zitten   :sad:

Ik ben er zelf wel heel erg beniewd naar   😄

Gezellig, kom ik je tegen! Weet jij misschien hoelang ie duurt? Op de site staat tot 22.00, maar dit lijkt mij nogal kort?!

De voorstelling zelf duurt al meer dan twee uur. Dus inclusief pauze meer dan 2,5 uur.

  [ # 33 ] 13 February 2009 03:57 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik ben gisteren gaan kijken,  had me denk eerst moeten verdiepen in het verhaal, maar ik vond de uitvoering wel heel mooi. 

De zaal was inderdaad akelig leeg.  Het gordijn was halverwege dicht en nog waren er hele vlakken leeg   :sad:

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 34 ] 13 February 2009 04:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Kiepkantel - 13 February 2009 03:57 PM

Ik ben gisteren gaan kijken,  had me denk eerst moeten verdiepen in het verhaal, maar ik vond de uitvoering wel heel mooi

Ja, dit is een pareltje met een verhaal waar je je eerst in moet verdiepen. Vandaar ook die mooie site op wikipedia.

  [ # 35 ] 13 February 2009 04:21 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

jammer dat je je eerst moet vediepen om het snappen. een goede show moet je ook kunnen volgen zonder eerst echt te moeten verdiepen

  [ # 36 ] 13 February 2009 04:25 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

jouke - 13 February 2009 04:21 PM

jammer dat je je eerst moet vediepen om het snappen. een goede show moet je ook kunnen volgen zonder eerst echt te moeten verdiepen

Ik zou kunnen uitleggen wat ik niet wist en ook persoonlijk niet uit het verhaal heb opgemaakt, maar dat zou denk ik een spoiler zijn   :blanco:

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 37 ] 13 February 2009 05:33 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Je mag best spoilen, zolang je het er maar bij zet. Dan beslist degene die in de topic kijkt zelf wel of ie het wil weten of niet.

Misschien komen in een discussie nog tot briljante inzichten waar de komende bezoekers nog wat aan hebben 😉

  [ # 38 ] 13 February 2009 06:10 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

SPOILER ! 

Ok, ik weet niet echt of het wel een spoiler is, maar wat ik niet begrepen heb, of misschien heb ik gewoon de namen niet goed verstaan, was dat het eigenlijk over een verhaal in een verhaal in een verhaal gaat. Ik ging er naar toe met het idee dat het over Don Quichotte zou gaan, begreep wel toen ik in de zaal zat dat Cervantes het verhaal van Don Quichotte ging naspelen met de mede-gevangenen, maar dat er nog een tussen verhaal was, van de oude edelman, dat had ik niet echt door. Daarom vond ik de “sterfscene”  verwarrend. 

Ik heb mij intussen wel ingelezen, een dag te laat maar dat kan geen kwaad, toch   😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 39 ] 14 February 2009 05:22 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Kiepkantel - 13 February 2009 06:10 PM

SPOILER ! 

Ok, ik weet niet echt of het wel een spoiler is, maar wat ik niet begrepen heb, of misschien heb ik gewoon de namen niet goed verstaan, was dat het eigenlijk over een verhaal in een verhaal in een verhaal gaat. Ik ging er naar toe met het idee dat het over Don Quichotte zou gaan, begreep wel toen ik in de zaal zat dat Cervantes het verhaal van Don Quichotte ging naspelen met de mede-gevangenen, maar dat er nog een tussen verhaal was, van de oude edelman, dat had ik niet echt door. Daarom vond ik de “sterfscene”  verwarrend. 

Ik heb mij intussen wel ingelezen, een dag te laat maar dat kan geen kwaad, toch   😄

Blijft over dat het verhaal zo’n 45-50 jaar oud is en wat mij betreft nog steeds staat als een huis. Wat in andere producties duidelijker is, is wanneer de hoofdpersoon Cervantes is en wanneer die Don Quichot is. Bijvoorbeeld in de Engelse productie (2000) die ook op 2cd verkrijgbaar is (zie wikipedia) heeft Cervantes een andere stem als Don Quichot, maar het is dezelfde acteur. Ook in de 1972 filmversie is dat onderscheid duidelijker.

In feite gaat Quichot/Quijana 2x dood. De eerste keer door de Ridder in de Spiegels. Hierna bestaat Quichot niet meer en is hij weer Quijana. De tweede keer idd in de genoemde sterfscene, waar hij zich zijn bestaan als Quichot herinnert als een rare droom.

Maar de eerste keer dat ik het verhaal (in het Engels) doornam had ik er ook moeite mee het compleet te begrijpen :ohw: Vandaar dat ik mensen aanraadt om meer dan één keer te gaan.

  [ # 40 ] 15 February 2009 11:54 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  903
Geregistreerd  2006-06-14

Marjolein Teepen draagt de voorstelling vind ik zelf, Peter Faber vond ik erg tegenvallen. Ben je fan van de stem en acteerwerk van Marjolein is het zeker de moeite waard om te komen kijken.

  [ # 41 ] 15 February 2009 03:38 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Mark-Ster - 15 February 2009 11:54 AM

Marjolein Teepen draagt de voorstelling vind ik zelf, Peter Faber vond ik erg tegenvallen. Ben je fan van de stem en acteerwerk van Marjolein is het zeker de moeite waard om te komen kijken.

Ja, dat was de journalist van Trouw ook niet ontgaan in zijn premiereverslag: Marjolein zorgt voor de meeste diepgang!

Uit de recensie van Trouw:
“Marjolein Teepen (ex-finalist uit ’Op zoek naar Evita’) is de ultieme Aldonza: een felle furie én een beheerste zangeres met een geweldig krachtige stem. Ze gooit haar hele lijf in de strijd, maar ook met minimale gebaren, een opgetrokken wenkbrauw of heen en weer schietende ogen vertelt zij veel. Aldonza is verbitterd. Liefde kan ze niet aan, daarom stoot ze de liefdevolle Quichot met zijn ’Onmoog’lijke droom’ lang af. Tot ze op zijn sterfbed beseft hoe gelijk hij heeft. Teepen is de ster die de meeste diepgang aan de voorstelling geeft.”

[ Gewijzigd: 15 February 2009 03:46 PM by Hanstmf ]
  [ # 42 ] 15 February 2009 07:02 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Ik kan niet anders dan het daar mee eens zijn 😄

Ik wilde trouwens nog posten dat -tot mijn blijdschap- de zaal in Gouda op 4 februari vrijwel helemaal vol zat! Deze voorstelling en cast verdient naar mijn mening een volle zaal. Ik heb er in ieder geval echt van genoten.

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 43 ] 16 February 2009 12:25 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Spoilerwaarschuwing

Nog een vraag,

Heet Marjolein, Aldonza in het echt (in de gevangenis)  en blijft ze voor het gemak Aldonza heten in het toneelspel, en word ze pas door Don Quichotte Dulchinea genoemd ?  Of ziet de edelman haar al als Dulchinea en neemt hij haar onder die naam mee in zijn DQ verbeelding ?

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 44 ] 16 February 2009 12:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Kiepkantel - 16 February 2009 12:25 PM

Spoilerwaarschuwing

Nog een vraag,

Heet Marjolein, Aldonza in het echt (in de gevangenis)  en blijft ze voor het gemak Aldonza heten in het toneelspel, en word ze pas door Don Quichotte Dulchinea genoemd ?  Of ziet de edelman haar al als Dulchinea en neemt hij haar onder die naam mee in zijn DQ verbeelding ?

Ze heet in het echt Aldonza. Iedere keer als Don Quichotte haar Dulcinea noemt vraagt ze hem: Waarom noemt u mij zo? Dit omdat ze niet in zijn fantasie mee wil/kan gaan. Later als ze toch in zijn verbeelding gaat geloven accepteert ze die naam wel.

In het echt heet ze dus Aldonza en in het toneelstuk Dulcinea.

  [ # 45 ] 16 February 2009 03:25 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

martijn-j - 16 February 2009 12:54 PM
Kiepkantel - 16 February 2009 12:25 PM

Spoilerwaarschuwing

Nog een vraag,

Heet Marjolein, Aldonza in het echt (in de gevangenis)  en blijft ze voor het gemak Aldonza heten in het toneelspel, en word ze pas door Don Quichotte Dulchinea genoemd ?  Of ziet de edelman haar al als Dulchinea en neemt hij haar onder die naam mee in zijn DQ verbeelding ?

Ze heet in het echt Aldonza. Iedere keer als Don Quichotte haar Dulcinea noemt vraagt ze hem: Waarom noemt u mij zo? Dit omdat ze niet in zijn fantasie mee wil/kan gaan. Later als ze toch in zijn verbeelding gaat geloven accepteert ze die naam wel.

In het echt heet ze dus Aldonza en in het toneelstuk Dulcinea.

Martijn-J, ik wil niet betweterig doen, maar jouw antwoord is niet helemaal goed, maar dat kan je ook niet weten…tenzij je je erin hebt verdiept.

Er is een essay over Man of La Macha, waarin Scott Millar deze musical analyseert. Hij gebruikt hierbij o.a. het boek The impossible Musical - ook geschreven door Dale Wasseman - dat gaat over de lange weg die dit verhaal, vanaf het toneelstuk “I Don Quixote (1959)” tot de Broadway-musical (1965) heeft afgelegd. In het essay is te lezen dat de vrouwelijke gevangene die Aldonza gaat spelen in het Don Quichot-verhaal, Escalante heet. Escalante is het Spaanse woord voor ladder…die naam heeft ze gekregen om aan te geven dat deze wilde vrouw heel vaak is “beklommen”. De gevangene die Antonia gaat spelen heet Graciosa. Lijkt me duidelijk!

Maar het antwoord is dus: de gevangene heet Escalante, die krijgt de rol van Aldonza in de herberg en alleen DQ ziet in haar zijn Dulcinea en noemt haar ook zo. Pas als Alonso Quijana (de persoon die denkt dat hij DQ is) is gestorven is Aldonza eindelijk overtuigd van de ideeen van DQ dat zij vanaf dan Dulcinea is geworden.

Overigens in het originele script van de musical uit 1965 en latere versies komen de namen van de gevangenen niet meer voor.

 < 1 2 3 4 5 >  Last ›
3 of 10