Recensie

Daendels: pleinpret in optima forma.

Op tour door Overijssel de komende maanden: Daendels, één van de leukste musicals van het jaar. 40 minuten gratis pret, in de buitenlucht.

Simon Zwiers:
Kun je wat vertellen over de rol die je speelt
Ik speel Daendels. Nou ja, ik speel Hendrik Buitenburg. Hij is de eigenaar van een straattheater, waarmee hij alle steden langs gaat met een stuk over Daendels. Daarin heeft hij zichzelf de hoofdrol gegeven. Hij is een acteur die het net niet heeft, maar die wel houdt van het vak. Hij speelt liefdesscènes met zijn ex. Als er nieuw bloed in het gezelschap komt, ziet hij een nieuwe generatie en geniet hij van het vuur dat hij in hen ziet. Maar Daendels is vooral een kolderstuk, en zeker geen historisch juist verhaal.
Dat is toch inhoudelijk behoorlijk diep voor een stuk dat ook voor kinderen bedoeld is en 40 minuten duurt
Het wordt ook niet allemaal bewust gespeeld. Dit is de achtergrond van het karakter, dat je ziet.

Heb je een band met Overijssel
Gevaarlijke vraag. Ik heb wat met Overijssel omdat het dicht bij de Veluwe ligt, en een deeltje van de Veluwe ook in Overijssel. En mijn familie komt hier oorspronkelijk vandaan.

Wat is de reden om dit project te doen. Is er geen behoefte aan vakantie/
Ik vind het geweldig om met Dick van den Heuvel te werken. En ik kan niet stilzitten, dus dit is geweldig om te doen. [met valse klank in zijn stem]Jammer alleen dat Roos (van der Waerden) er in zit. [krijgt por van Roos die naast hem zit] Au. Leuk he Roos, kom je toch nog in dit interview voor.

De vergelijking met Sjakoo ligt een beetje voor de hand. Ook een buitenproductie met een script van Dick van den Heuvel. Zijn er veel overeenkomsten?
Daendels heeft zijn bestaan aan Sjakoo te danken. De vader van één van de kinderen uit Sjakoo is lid van het provinciebestuur. Toen er in Overijssel werd besloten dat er iets cultureels moest komen was de link met Sjakoo snel gelegd. En zo is Daendels ontstaan.

En wat zijn de plannen na Daendels
Geen musical dit keer, maar een toneelstuk; ik speel Onslow in Schone Schijn. Nou ja, eigenlijk ook wel een musical, want ik ga ook nog Tommie spelen in de Sesamstraat-voorstelling. Die rol past goed op mijn stem.
En het nasynchronisatiewerk gaat ook door? Ik hoor regelmatig op televisie je stem terugkomen
En dan zal het ook nog zo zijn dat je mijn stem ook nog vaak niet herkend. Ja dat gaat ook door. Ook veel bij games tegenwoordig.

Soy Kroon
Wat kun je ons vertellen over je rol
Ik speel Freek, het manusje van alles van het gezelschap. Ik ben een keer toevallig komen aanlopen en meegegaan met het gezelschap. In de voorstelling vertelt Freek de historische stukken. En in het toneelstuk dat wordt opgevoerd is hij Anton de zwerver.
Is je (jonge) leeftijd daarvoor van belang
Ja, het is een zwerfjongen. Soms wordt hij ook gekleineerd, en soms weet hij het beter dan de anderen.

Hoe ben je bij Daendels beland
Ik had een oproep van de producent voor kinderrollen gezien. Er zitten ook nog twee kinderen in de voorstelling, dus ik had auditie gedaan voor die rol; maar het werd dus een andere. Na twee auditierondes had ik de rol. De rol deel ik met Tommie Kinneging.
En hoe ervaar je het tot nog toe
Het is heel leuk. Ik word alleen gek van Simon. [red: Het verzoek om even melding te maken van de nachtelijke avonturen van Soy, omdat zijn vader vindt dat hij vroeg naar bed moet, geeft ons wel een idee waarom] Nee, ik ken Simon nog van Pinokkio; het is echt heel leuk.

We hebben je ook op TV kunnen zien.
Ja, vorige zomer heb ik meegespeeld in een televisieserie, Tien torens diep. Dat was iets heel anders dan toneel. Daar moet je de achterste rij nog bereiken, terwijl het op televisie om een detail in je gelaatsuitdrukking kan gaan.
Waar ligt je hart en je toekomst
Goeie vraag. Dat weet ik eigenlijk nog niet. Ik wel wel graag verder in deze richting. Komend seizoen speel ik in Kruimeltje, als Spijker.
Is je huidige opleiding daar ook op afgestemd.
Ik zit in Eindhoven op het St. Joriscollege. Die heeft een richting Kunst en Cultuur, en daar krijg ik 7 uur drama in de week, en muziek en dans. Ook kan ik voor een voorstelling als deze een vrijstelling krijgen, of wat eerder weg als dat zo uitkomt.

Kom je met Kruistocht in Spijkerbroek, Daendels en Kruimeltje niet in de knoei met je aantal speelbeurten
Dat is wel een heel gereken, maar de vakantieperiode telt niet mee voor het totaal aantal dagen dat je mag spelen. Dus Daendels valt daar buiten. Je moet je wel nog steeds aan de andere regels houden: maximaal 3 x per week, en maximaal 1 dag in het weekend.
Terwijl klasgenoten op vakantie zijn ben jij aan het werk. Wil je niet ruilen
Nee, dit is een geweldig project en een leukere tijdsbesteding dan op vakantie gaan.

Wat is jouw Daendels-hoogtepunt
Dat is toch wel het Daendels-lied, vanwege het enorm hoge musicalgehalte. Het is een soort Les Miserables-barricadelied. Ook het publiek vindt dat een hoogtepunt, afgaand op het applaus wat er op volgt.

Joël de Tombe
Ben je al een beetje heen over die periode vol teleurstelling van een paar weken geleden? [red: het niet winnen van de aanstormend talent award, het door de weersomstandigheden vervallen van de Daendels-premere en vooral het niet doorgaan van de productie Home Again waarin hij komend seizoen zou spelen]
Nou, ik ben nog niet helemaal over die klap heen. Zeker omdat ik Soldaat van Oranje voor Home Again heb afgezegd. Ik moet nu echt kijken wat ik de komende tijd kan gaan doen.

Kun je wat over je rol in het stuk vertellen
Joris Enkelzucht begint als de toneelknecht, maar wordt ontdekt door Hendrik. Hij is een flierefluiter, zit achter de vrouwen aan en vindt zichzelf een stuk beter dan hij is.

Je speelt buiten. Zit er veel verschil tussen spelen in een theater en buiten, waar een deel van je publiek mogelijk toevallig langskomt
Het is ook nog een stuk met veel improvisatie. Je werkt veel met het publiek en dat maakt een voorstelling nooit dezelfde. Het is ook maar 40 minuten, dus het moet echt voorbijrazen. Je moet er echt invliegen.
Buiten moet je nog veel groter spelen dan in het theater, en ook meer naar het publiek spelen.
Je weet van te voren ook nooit hoeveel publiek je hebt; de ene keer is dat 30 man, een andere keer 250. In een theater hoor je hoeveel kaarten er verkocht zijn. De ambiance is ook zo anders. Hier kleed je om in een tent en staat midden in de stad. Het is wel heel erg leuk.

Heb je een favoriet moment in de voorstelling
Dat is toch wel de gevechtsscène. Dan mag ik Roos in elkaar slaan, en dan als een lafaard wegrennen.

Zijn er al momenten geweest waarbij het door de publieksinteractie anders is gegaan dan verwacht
Dat is een moment wat inmiddels wel iets is veranderd, omdat de voorstelling langer duurde dan de bedoeling is. Er is een moment dat ik in het publiek de liefde van mijn leven tegenkom. Vervolgens stelt ze voor een hapje te gaan eten, en neemt me mee verder het publiek in. Theun heeft dan nog een scène met mij, maar kon me toen niet meer vinden.

Dan is het tijd om te gaan omkleden. Hoe is je kostuum eigenlijk
Wat dat betreft mocht ik blij zijn dat het vanmiddag niet door ging[red:vanwege een miscommunicatie met vergunningen]. Ik heb een fluwelen jasje, gevoerd met spijkerstof dat nogal strak om mijn lijf zit, en dus behoorlijk warm is.
Dan kun je met de weersverwachting van de komende week nog je lol op
[lacht] Ja inderdaad.
25 June 2010
Reguliere voorstelling
Zwolle
Grote Kerkplein (buiten)
http://www.daendels.nl
daendels, straatmusical, joel de tombe, simon zwiers, dick van den heuvel, soy kroon, tommie kinneging, overijssel, theun plantinga, roos van der waerden, laura johannes

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen