Perspresentatie

Pietje Bell, een fenomeen

De productie staat nog volop in de steigers. Componist Ruud Bos, onlosmakelijk verbonden met het briljante thema van de televisieserie De fabriek, heeft inmiddels 11 songs klaar en de scripts worden in de komende weken pas verzonden.

De rol.
Omdat de scripts nog niet af zijn kan geen van drieën nog erg veel zeggen over het karakter van de rol die ze uiteindelijk moeten gaan spelen. Roberto de Groot zal als voorbereiding in ieder geval de boeken herlezen, en ook Brigitte Nijman zal, maar dan voor het eerst, alvast de boeken lezen om een indruk van het personage te krijgen. Voor Johnny Kraaijkamp zal zijn personage pas echt vorm krijgen tijdens de repetities. Van deze neurotische en chagrijnige persoon moet er een leuk, naar mannetje gemaakt worden. Dat het een extraverte rol zal worden is wel vrij duidelijk.

Het spelen met kinderen.
Brigitte Nijman heeft in Hamelen al eerder met kinderen op het podium gestaan. Ze heeft er goede ervaringen mee. “Ze geven een enorme energie, weten in het geringe aantal voorstellingen wat ze doen een goede performance neer te zetten, en zijn, binnen de vaste lijnen toch wat onvoorspelbaar. Waren de kinderen in Hamelen toch vooral meisjes, hier zijn het alleen jongens. Het wat onstuimiger karakter maakt het toch wel weer spannend”. Roberto de Groot heeft nooit echt met kinderen gewerkt. Hij verwacht niet veel verschil dan met het spelen met volwassenen. “Als ze eenmaal goed zijn ingewerkt en ingespeeld zal het niet erg anders zijn”.
Ook voor Johnny Kraaijkamp Jr. is het de eerste keer dat hij met kinderen op het podium staat. “Het zal af en toe best lastig zijn, maar dat zijn dingen die ook weer opgelost moeten worden. De kinderen zullen, al in de voorbereiding, doorkrijgen dat de wetten in het theater nog strenger zijn dan in het gewone leven”. Hij hoopt dan ook dat hij dat, mocht het nodig zijn, hen dit op een niet “Geelman”-achtige wijze aan hen duidelijk te kunnen maken. “Het wordt in ieder geval een uitdaging, vooral voor degenen die er werkelijk over gaan”, aldus Kraaijkamp Jr.

Het publiek.
Roberto de Groot heeft wel ervaring met familie en kindervoorstellingen. Hoewel het niet anders spelen is voor volwassenen dan voor kinderen zijn de reacties van de zaal zelf wel anders, veel spontaner. “Dat speelt erg prettig, zeker bij de eerdere voorstellingen, omdat je daaruit goed kunt afleiden of je op de goede weg bent”, aldus Roberto.
Brigitte Nijman verwacht alle leeftijden in de zaal: “Pietje Bell is een fenomeen waarmee heel veel mensen zijn opgegroeid”.
Voor Johnny Kraaijkamp is dit de eerste kindermusical: “Publiek wat meeleeft is leuk en geeft de acteurs ook energie, niet onbelangrijk gezien het grote aantal voorstellingen”. Hij hoopt dat het niet leeftijdgebonden zal zijn. “Mogelijk is het niet hip voor de 16-17-18-jarigen, maar aan de andere kant, is oud ook wel hip”.

De kracht van Pietje Bell?
Hier zijn ze het alledrie wel over eens. Het is een Oudnederlands verhaal wat jong en oud aanspreekt. Ook het nostalgische aspect, de wereld die een stuk overzichtelijker was dan nu speelt waarschijnlijk een grote rol. Natuurlijk is de naam Pietje Bell een fenomeen, zoals ook Ciske de Rat dat is. Het is een figuur waarmee men zich gemakkelijk kan vereenzelvigen. Een jong jongetje dat tamelijk onschuldige kattenkwaad uithaalt en dan nog vals wordt beschuldigd van van alles en nog wat. Mede dankzij de films is de figuur weer net zo populair als vroeger. Volgens Johnny Kraaijkamp huist in iedere Nederlander wel een Pietje Bell, een deugniet, maar dan wel een deugniet met een gouden hartje.

Hoewel dus nog weinig duidelijk is over de definitieve musical blaken de spelers van vertrouwen in de creatieve mensen en in de musical Pietje Bell. Over vijf maanden kan iedereen gaan zien of dit vertrouwen terecht is. Het werkte in ieder geval wel erg aanstekelijk.

25 April 2005
N.v.t.
Officiële Website

Brigitte Nijman, Johnny Kraaijkamp, Arie Cupé, István Hitzelberger, Roberto De Groot

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen