5 of 10 | ‹ First  < 3 4 5 6 7 >  Last ›
Musicalfans, het zijn vreemde mensen..
  [ # 61 ] 05 August 2009 07:21 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  715
Geregistreerd  2008-12-10

Ik ben zelfook iemand die naar een artiestenuitgang gaat. Ik ben zelf ook ‘fan” van Pia Douwes. Ik kan me ook ergeren aan die mensen die hysterisch naar haar toe gaan rennen ohhhh PIAAAAA….
dat gaat me nu ook even iets te ver. Ik ga wel naar de au, maar als iemand geen zin heeft in een foto of een praatje, ook goed want ik ga deze mensen echt niet dwingen. Ik merk wel dat sommige artiesten het ook leuk vinden als je komt…..
Ik hou me liever een beetje op de achtergrond en wanneer een artiest dan zelf op je afstapt oké dan heeft deze er dus ook zin in…

   Handtekening   

“Nooit een nacht alleen zijn…....”

  [ # 62 ] 05 August 2009 07:35 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  142
Geregistreerd  2009-02-17

Hanstmf - 05 August 2009 07:10 PM
*Esmee - 05 August 2009 06:42 PM

Wat ik zielig vind om te lezen is dat sommige fans hele wedstrijden houden over hoe vaak iemand wel niet naar een show / au is geweest. Dan voel je zo een ondertoon: ‘als ik nu ook niet weer ga dan hoor ik er niet meer bij of dan ziet de artiest me niet meer staan’.

Op 7 februari zaten er bij Les Mis voor mij twee meiden die helemaal hyper waren omdat Adriaan in de zaal zat. Hun kans om een handtekening en foto te krijgen van de volledige 11 OznJoseph-kandidaten!

Damn, dat was toch die gast die er als tweede uit lag (van wie ik nog steeds niet begrijp hoe hij ooit bij de laatste 11 kandidaten is gekomen en een ronde heeft overleefd)? Zo ja dan zie ik dit absoluut als een “hoogtepunt” van ziekelijk fan-gedrag.  😉

  [ # 63 ] 05 August 2009 07:47 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Briljant geschreven en erg typerend 😄

En ja, denk dat iedereen wel een of twee favorieten heeft die hij of zij in stilte bewonderd en liefst een keer mee op de foto mee wil of is gegaan. Heb ik ook gedaan.
Maar op een gegeven moment krijg je vanzelf dat gevoel van: is dit niet erg ongepast? Zou ik dit ook waarderen als ik ‘s avonds van mijn werk af kwam en het pand via de personeelsuitgang verlaat?
Kortom; de twijfel slaat toe en maakt plaats voor de volwassenheid die van mening is dat mensen hun rust moeten krijgen en - oké, misschien toch ook best eens leuk vinden om in het voorbijgaan te horen te krijgen dat je zo geraakt bent door hun voorstelling. Daar doen ze het toch voor.

Op een gegeven moment kwam bij mij het besef dat ik liever geniet in stilte: de magie van theater is niet voor niets de magie van theater. Die magie verdwijnt op het moment dat ik weet wie er achter die prachtige rol schuilgaat en de mens van vlees en bloed zie die ook normaal met een jas aan en een muts op het pand verlaat, in plaats van dat geweldige kostuum met die pruik. Alsof de glans er dan een beetje af gaat.

Ik geniet het meest in stilte, vanaf rij 5 - 10. Waar niemand ziet dat ik er zie en ik me niet opgelaten hoef te voelen dat de cast me toch wel erg doordringend aankijkt (op rij 1…)
Ik kijk met voldoening terug op de tijd dat ik ook stad en land af liep voor die bepaalde acteur en ook ontzettend blij was dat een bepaald persoon een comeback maakte waar ik nooit meer op had gerekend. Maar ik ben toch ook wel erg blij wanneer ik voor de voorstelling gewoon genietend van de voorpret het theater in loop en na afloop na kan kletsen met mijn gezelschap of genietend in mezelf in de foyer.
Been there, done that; ik heb mezelf nooit betrapt in casual kleding (van de voorstelling) met een megafototoestel in een dito tas (van de voorstelling) en ik heb ook nooit druk en hyper op de voorgrond aan een artiesteningang gestaan. Ik stond meer bescheiden tegen de muur geplakt, omdat ik toch wel graag die ene foto wou, maar daar eigenlijk niet wou staan. En eerlijk gezegd heb ik ook niet het gevoel dat me dat zou passen, omdat ik met plaatsvervangende schaamte naar al die luidruchtigheid en hyperheid keek. Schuldig gevoel omdat ik dit zeg, maar toch goed gevoel omdat ik altijd bij mezelf gebleven ben daarin en altijd voor mezelf ben blijven denken.

En ja, die keer dat ik jaren terug met een gebroken been in het gips bij de artiesteningang zat en de hele cast van Elisabeth zijn naam op mijn gips zette en me een wens mee gaf, was ook gewoon leuk.
Goede oude tijd… toen ik nog jong en onbevangen was 😉

[ Gewijzigd: 05 August 2009 07:50 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 64 ] 05 August 2009 07:55 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  350
Geregistreerd  2004-11-24

nou ik ga zelf op zich ook nog wel naar de au maar dan meer om feit wat roos al eerder zei
alleen even voor de bepaalde mensen die ik wardeer en waarvan ik vindt dat ze goed spelen en acteren en zingen,
even een praatje mee te maken en dan weer weg wezen.
de laaste jaren is dat zeker het geval,
natuurlijk is iedereen anders in hun pubertijd en dat hoort er nu eenmaal bij,

ik volg zelf Maaike widdershoven al 8 jaar maar dat is niet zo van dat ik echt elke optreden van haar der bij ben,
bedoel je hebt zelf ook een leven
je werk of je gaat naar school daarnaast heb je ook je vrienden en zo.
dus ook niet altijd de tijd om naar de show’s toe te gaan.

als ik dan wel eens zo heb gehoord van iemand die in de 40 zit en dan nog naar de au gaat alleen om te gillen van je bent geweldig.
en echt met mobieltjes werkt om te kijken of de bus niet ergens al aan komt dan vindt ik dat wel erg ver gaan.
maar er is niks mis als je een wat oudere leeftijd heb dan een gemiddelde musical fan.
die dan even naar de au gaat,
mag altijd eventjes en als ze geen tidj of zin hebben dan zeggen ze dat gewoon.
dat is wat ik ervaren heb,

  [ # 65 ] 05 August 2009 08:07 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik herinner me wel verhalen van fans die bij een artiest thuis zijn geweest…  :geenidee:

Overigens merkte ik altijd een groot verschil op tussen theaterpubliek (fans) in Nederland en in bijvoorbeeld Belgie. In Belgie gedroeg iedereen zich veel beheersder. In Nederland waren de fans vaak zo aanwezig…

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 66 ] 05 August 2009 08:27 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

MrSirius - 05 August 2009 07:35 PM
Hanstmf - 05 August 2009 07:10 PM
*Esmee - 05 August 2009 06:42 PM

Wat ik zielig vind om te lezen is dat sommige fans hele wedstrijden houden over hoe vaak iemand wel niet naar een show / au is geweest. Dan voel je zo een ondertoon: ‘als ik nu ook niet weer ga dan hoor ik er niet meer bij of dan ziet de artiest me niet meer staan’.

Op 7 februari zaten er bij Les Mis voor mij twee meiden die helemaal hyper waren omdat Adriaan in de zaal zat. Hun kans om een handtekening en foto te krijgen van de volledige 11 OznJoseph-kandidaten!

Damn, dat was toch die gast die er als tweede uit lag (van wie ik nog steeds niet begrijp hoe hij ooit bij de laatste 11 kandidaten is gekomen en een ronde heeft overleefd)? Zo ja dan zie ik dit absoluut als een “hoogtepunt” van ziekelijk fan-gedrag.  😉

Inderdaad, je hebt helemaal gelijk…

  [ # 67 ] 05 August 2009 09:03 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Ik was vroeger fan van een van de oude understudy Thénardiers uit de 1991 Les Misérables. In 2004(?) zag ik in Berlijn een understudy Thénardier die ik absoluut beter vond. Ik heb bijna zitten huilen in de zaal, zà³ blij was ik dat ik dat mocht meemaken en dat ik voor mezelf een bewijs had dat ik mijn objectiviteit niet was verloren.

Het kan dus wel degelijk anders 😉

Hugo - 05 August 2009 03:23 PM

Ach, dat vind ik nog niet zo vreemd. Of je nu “fan”, “liefhebber”, “bewonderaar” of wat dan ook bent van Freek, je bent dat natuurlijk omdat je hem beter vindt dan anderen. Omdat zijn stem of zijn manier van spelen jouw aanspreekt, bijvoorbeeld. Dat zo iemand Freek beter vindt dan Hein of Mathijs is logisch, anders was hij/zij wel fan van Hein of Mathijs geworden, toch?

  [ # 68 ] 06 August 2009 10:28 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

MrSirius - 05 August 2009 07:35 PM
Hanstmf - 05 August 2009 07:10 PM
*Esmee - 05 August 2009 06:42 PM

Wat ik zielig vind om te lezen is dat sommige fans hele wedstrijden houden over hoe vaak iemand wel niet naar een show / au is geweest. Dan voel je zo een ondertoon: ‘als ik nu ook niet weer ga dan hoor ik er niet meer bij of dan ziet de artiest me niet meer staan’.

Op 7 februari zaten er bij Les Mis voor mij twee meiden die helemaal hyper waren omdat Adriaan in de zaal zat. Hun kans om een handtekening en foto te krijgen van de volledige 11 OznJoseph-kandidaten!

Damn, dat was toch die gast die er als tweede uit lag (van wie ik nog steeds niet begrijp hoe hij ooit bij de laatste 11 kandidaten is gekomen en een ronde heeft overleefd)? Zo ja dan zie ik dit absoluut als een “hoogtepunt” van ziekelijk fan-gedrag.  😉


Dit vind ik nou net zo onschuldig als voetbalplaatjes verzamelen.

  [ # 69 ] 06 August 2009 10:34 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Ik snap ook niet precies wat er ziekelijk zou zijn aan een handtekening vragen aan Adriaan. Die meiden waren fan van het programma en hebben op die manier van alle deelnemers een handtekening kunnen krijgen en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Adriaan hier vaak mee te maken heeft, dus waarschijnlijk zal hij het nog leuk vinden ook. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe zo iemand hem dan benaderd.. Dit is ongeveer hetzelfde als toen wanneer ik met iemand naar een feestje ging en daar alle Nerds van Beauty and the Nerd aanwezig waren. Een vriendin van dat meisjes met wie ik ging heeft toen aan alle Nerds een foto gevraagd. Daar vind ik eigenlijk niets mis mee..

  [ # 70 ] 06 August 2009 10:43 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Helemaal mee eens Jeroen. Waarom is dit ‘ziekelijker’ dan gillen om een handtekening van Freek? Waarschijnlijk vindt Adriaan het nog leuk ook, terwijl je Freek er echt niet blij mee maakt 😉
 
Maar nog steeds is iedereen zich aan t verdedigen en aanvallen :sad:

edit: ik was n beetje traag met plaatsen, maar we zijn t met elkaar eens Lisa!

[ Gewijzigd: 06 August 2009 10:47 AM by MoNieky ]
   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 71 ] 06 August 2009 11:06 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  182
Geregistreerd  2009-05-04

Bij het lezen van dit topic krijg ik zo onderhand wel het idee dat het er allemaal heel erg vresselijk aan toegaat bij de gemiddelde artiestenuitgang. Eerlijk gezegd is dat bepaald niet mijn ervaring.

Aangezien mijn zoon deel was van een van de kinder-casts van Joseph, heb ik een aantal keren als carpoool-ouder bij de AU gestaan om de kids op te wachten. Ik heb daar eigenlijk nooit extreme dingen meegemaakt. Wat mij is bijgebleven is:

- De mensen die daar staan, doen dat voornamelijk voor een handtekening en foto. Ze zijn niet opdringerig maar gewoon vriendelijk.
- De OZNJ kandidaten die ik bij de AU zag (Hein, Mathijs en Robin) namen uitgebreid de tijd voor de fans. Of ze dat doen omdat ze het leuk vinden of omdat ze het als onderdeel van hun werk beschouwen weet ik niet. Ik denk het eerste, want ze zagen er niet uit alsof ze het vervelend vonden en ze namen vaak meer tijd voor fans dan wat je zou doen als je het alleen maar doet omdat het erbij hoort.
- Freek werd de keren dat ik er was altijd via een andere uitgang naar de artiestenbus gesmokkeld. Maar omdat hij dan na de voorstelling al een kwartier in de lobby had staan signeren vond ik dat heel begrijpelijk. Sommige fans die op hem wachtten waren teleurgesteld, maar ik heb nooit boosheid of andere ongepaste reacties gezien.
- De andere castleden werden vrijwel nooit aangesproken en konden dus ongestoord naar de bus lopen.

Misschien is het toeval dat juist de keren dat ik er was het allemaal heel netjes en geciviliseerd toeging. Maar mijn beeld is dat de overdreven fans waar dit topic over gaat ongetwijfeld zullen bestaan, maar niet in zo grote getale dat je ze iedere keer tegenkomt; het zijn eerder de uitzonderingen.

  [ # 72 ] 06 August 2009 11:18 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  458
Geregistreerd  2005-02-19

Een medaille heeft altijd twee kanten natuurlijk. Niemand wordt graag als idioot getypeerd, en ik denk dat er meer mensen hier in grijze gebied zitten dan in het zwarte of het witte gebied.

Toch vind ik dat we moeten stoppen met sommige fans belachelijk maken, niet omdat ik hun gedrag wil vergoelijken, maar puur omdat het ook mensen zijn. Vergeet niet dat deze mensen er mede voor zorgen dat musical populair is, dat er programma’s gemaakt kunnen worden (zonder fans geen op zoek naar..), en bovenal brengen ze allemaal in meer of mindere maten geld in het laatje. De reden dat er steeds nieuwe producties/programma’s gemaakt kunnen worden.

Zo zie je maar tegenover dat fanatieke fan gedrag staat wel geld. En vooral het feit dat er steeds nieuwe producties komen is iets waar iedereen die van musicals houd op de lange termijn van profiteert.

  [ # 73 ] 06 August 2009 11:52 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  142
Geregistreerd  2009-02-17

ikkuh - 06 August 2009 11:18 AM

Toch vind ik dat we moeten stoppen met sommige fans belachelijk maken, niet omdat ik hun gedrag wil vergoelijken, maar puur omdat het ook mensen zijn. Vergeet niet dat deze mensen er mede voor zorgen dat musical populair is, dat er programma’s gemaakt kunnen worden (zonder fans geen op zoek naar..), en bovenal brengen ze allemaal in meer of mindere maten geld in het laatje. De reden dat er steeds nieuwe producties/programma’s gemaakt kunnen worden.

Ik ben het absoluut met je eens dat we er aan moeten denken dat die mensen ook gevoelens hebben en ook niet te snel mensen over één kam moeten scheren daarin. Maar ik denk niet dat dit soort programma’s gemaakt worden of er extra musical producties zijn dankzij super-fanatieke fans. Naar de finale van Op Zoek naar Joseph hebben 2,2 miljoen mensen gekeken en volgens mij heeft de club van Freek toch echt “maar” 1.000 leden ofzo. En als je het als producent zou moeten hebben van de mensen die bij de AU staan wordt je denk ik ook niet echt vrolijk qua omzet cijfers. Maar het is natuurlijk wel lekker meegenomen.

  [ # 74 ] 06 August 2009 12:06 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  458
Geregistreerd  2005-02-19

MrSirius - 06 August 2009 11:52 AM

Ik ben het absoluut met je eens dat we er aan moeten denken dat die mensen ook gevoelens hebben en ook niet te snel mensen over één kam moeten scheren daarin. Maar ik denk niet dat dit soort programma’s gemaakt worden of er extra musical producties zijn dankzij super-fanatieke fans. Naar de finale van Op Zoek naar Joseph hebben 2,2 miljoen mensen gekeken en volgens mij heeft de club van Freek toch echt “maar” 1.000 leden ofzo. En als je het als producent zou moeten hebben van de mensen die bij de AU staan wordt je denk ik ook niet echt vrolijk qua omzet cijfers. Maar het is natuurlijk wel lekker meegenomen.

Dat is meteen ook het grote heikel punt, dit onderwerp is niet alleen maar zwart of wit, er bestaat ook nog een groot grijs gebied. Ik geloof al zijn leven dat niet iedereen die telefonisch gestemd heeft voor Freek ook lid is van zijn fanclub, ik denk zelfs dat er genoeg Freekfans zijn die niet lid zijn van zijn fanclub. Daarnaast leven dit soort programma’s van de stemmers, die er voor betalen om te stemmen. Als stemmer ben je blijkbaar bereid geld uit te geven aan een persoon die je niet kent.  Wat als je er over nadenkt best een raar idee is.

Maar dat maakt deze column en daarbij behorende discussie juist (voor mij) zo interessant.

  [ # 75 ] 06 August 2009 01:14 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

ikkuh - 06 August 2009 11:18 AM

Een medaille heeft altijd twee kanten natuurlijk. Niemand wordt graag als idioot getypeerd, en ik denk dat er meer mensen hier in grijze gebied zitten dan in het zwarte of het witte gebied.

Toch vind ik dat we moeten stoppen met sommige fans belachelijk maken, niet omdat ik hun gedrag wil vergoelijken, maar puur omdat het ook mensen zijn. Vergeet niet dat deze mensen er mede voor zorgen dat musical populair is, dat er programma’s gemaakt kunnen worden (zonder fans geen op zoek naar..), en bovenal brengen ze allemaal in meer of mindere maten geld in het laatje. De reden dat er steeds nieuwe producties/programma’s gemaakt kunnen worden.

Zo zie je maar tegenover dat fanatieke fan gedrag staat wel geld. En vooral het feit dat er steeds nieuwe producties komen is iets waar iedereen die van musicals houd op de lange termijn van profiteert.

Klopt absoluut hoor wat je zegt, maar in die elf jaar dat ik naar musicals ga heb ik ook gezien dat naarmate er meer producties per jaar kwamen de algehele kwaliteit ook afnam. Zoals je zelf al zegt: er zitten twee kanten aan.

‹ First  < 3 4 5 6 7 >  Last ›
5 of 10