6 of 10 | ‹ First  < 4 5 6 7 8 >  Last ›
Musicalfans, het zijn vreemde mensen..
  [ # 76 ] 06 August 2009 04:39 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  42
Geregistreerd  2006-02-06

ikkuh - 06 August 2009 11:18 AM

Een medaille heeft altijd twee kanten natuurlijk. Niemand wordt graag als idioot getypeerd, en ik denk dat er meer mensen hier in grijze gebied zitten dan in het zwarte of het witte gebied.

Toch vind ik dat we moeten stoppen met sommige fans belachelijk maken, niet omdat ik hun gedrag wil vergoelijken, maar puur omdat het ook mensen zijn. Vergeet niet dat deze mensen er mede voor zorgen dat musical populair is, dat er programma’s gemaakt kunnen worden (zonder fans geen op zoek naar..), en bovenal brengen ze allemaal in meer of mindere maten geld in het laatje. De reden dat er steeds nieuwe producties/programma’s gemaakt kunnen worden.

Zo zie je maar tegenover dat fanatieke fan gedrag staat wel geld. En vooral het feit dat er steeds nieuwe producties komen is iets waar iedereen die van musicals houd op de lange termijn van profiteert.

Wat een onzin! Denk je echt dat de musical en bijbehorende programma’s leven van de beschreven fans? Deze mensen zijn hooguit 0,25 procent van het totale bezoekers/kijkers-aantal. De musical leeft van de ‘normale’ mensen die twee keer per jaar het theater bezoeken tegen de volle prijs. De populariteit van de musical groeit de laatste jaren onder de gehele bevolking, waardoor er meer producties komen. (Als je er nog verder over nadenkt: fans weten hun kaartjes te krijgen met korting, zo gaan er weer een paar stoelen verloren die ze voor de volle mep aan Truus uit Delft kunnen verkopen, maar dat terzijde.)

De televisieprogramma’s zijn niet op televisie om fans te pleasen, maar om ordinair reclame te maken voor de musical. Zonder de die-hard fans zouden ze er ook zijn. Het is echt niet zo dat enkel de die-hard fans stemmen. De ‘gewone’ kijker stemt ook en juist de gewone kijkers leveren het meeste geld op. Van het die-hard fan sms/bel geld houden ze de show echt niet overeind hoor.

De musical is alles behalve afhankelijk van de fans. Natuurlijk komen mensen af op een Carlo of Freek, maar dit zijn niet de fans waar over ik het heb.

  [ # 77 ] 06 August 2009 08:40 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  458
Geregistreerd  2005-02-19

Michiel - 06 August 2009 04:39 PM
ikkuh - 06 August 2009 11:18 AM

Een medaille heeft altijd twee kanten natuurlijk. Niemand wordt graag als idioot getypeerd, en ik denk dat er meer mensen hier in grijze gebied zitten dan in het zwarte of het witte gebied.

Toch vind ik dat we moeten stoppen met sommige fans belachelijk maken, niet omdat ik hun gedrag wil vergoelijken, maar puur omdat het ook mensen zijn. Vergeet niet dat deze mensen er mede voor zorgen dat musical populair is, dat er programma’s gemaakt kunnen worden (zonder fans geen op zoek naar..), en bovenal brengen ze allemaal in meer of mindere maten geld in het laatje. De reden dat er steeds nieuwe producties/programma’s gemaakt kunnen worden.

Zo zie je maar tegenover dat fanatieke fan gedrag staat wel geld. En vooral het feit dat er steeds nieuwe producties komen is iets waar iedereen die van musicals houd op de lange termijn van profiteert.

Wat een onzin! Denk je echt dat de musical en bijbehorende programma’s leven van de beschreven fans? Deze mensen zijn hooguit 0,25 procent van het totale bezoekers/kijkers-aantal. De musical leeft van de ‘normale’ mensen die twee keer per jaar het theater bezoeken tegen de volle prijs. De populariteit van de musical groeit de laatste jaren onder de gehele bevolking, waardoor er meer producties komen. (Als je er nog verder over nadenkt: fans weten hun kaartjes te krijgen met korting, zo gaan er weer een paar stoelen verloren die ze voor de volle mep aan Truus uit Delft kunnen verkopen, maar dat terzijde.)

De televisieprogramma’s zijn niet op televisie om fans te pleasen, maar om ordinair reclame te maken voor de musical. Zonder de die-hard fans zouden ze er ook zijn. Het is echt niet zo dat enkel de die-hard fans stemmen. De ‘gewone’ kijker stemt ook en juist de gewone kijkers leveren het meeste geld op. Van het die-hard fan sms/bel geld houden ze de show echt niet overeind hoor.

De musical is alles behalve afhankelijk van de fans. Natuurlijk komen mensen af op een Carlo of Freek, maar dit zijn niet de fans waar over ik het heb.

Ik denk dat je kracht van de fans die 30 keer of meer gaan zeer onderschat, die extreme korting waar jij over praat krijg je vaak alleen op de dag zelf (enkele uitzonderingen daargelaten) terwijl Truus uit Delft haar kaarten meestal al een half jaar van te voren koopt, sterker nog Truus uit Delft die niet vaker gaat dan twee maal per jaar zal het echt niet gokken op een last minute. Wanneer deze fans kaarten zouden kopen die misschien ook aan Truus verkocht zouden kunnen worden dan hebben deze fans dus voor de volle prijs gekocht voor dat Truus deze kocht, of gebruik gemaakt van een kortingsactie waar Truus ook gebruik van had kunnen maken. Persoonlijk als ik dieper nadenk vind ik stemmen ook vreemd gedrag, je geeft feitelijk een cadeautje aan iemand die strijd voor een rol, door op hem/haar te stemmen, en je betaalt er ook nog eens voor. Dus dan zou minstens de helft van de normale mensen zich schuldig maken aan wat wij fangedrag noemen. En een normale kijker zou misschien 1 keer stemmen terwijl een extreme fan 60x stemt. Iets dat in de praktijk voorkomt.

Je hoort mij ook absoluut niet zeggen dat een producent alleen leeft van fans, of dat ze deze programma’s maken om fans te pleasen.

Ik vind het prima dat jij je standpunt wilt verdedigen maar leg mij a.u.b. geen dingen in de mond die ik niet gezegd heb.

[ Gewijzigd: 06 August 2009 08:44 PM by ikkuh ]
  [ # 78 ] 06 August 2009 09:54 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  172
Geregistreerd  2009-06-19

Hahah ik moet wel lachen om jullie reacties. Truus uit Delft!! hahahaha

  [ # 79 ] 06 August 2009 10:01 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  42
Geregistreerd  2006-02-06

ikkuh - 06 August 2009 08:40 PM

Ik denk dat je kracht van de fans die 30 keer of meer gaan zeer onderschat, die extreme korting waar jij over praat krijg je vaak alleen op de dag zelf (enkele uitzonderingen daargelaten) terwijl Truus uit Delft haar kaarten meestal al een half jaar van te voren koopt, sterker nog Truus uit Delft die niet vaker gaat dan twee maal per jaar zal het echt niet gokken op een last minute. Wanneer deze fans kaarten zouden kopen die misschien ook aan Truus verkocht zouden kunnen worden dan hebben deze fans dus voor de volle prijs gekocht voor dat Truus deze kocht, of gebruik gemaakt van een kortingsactie waar Truus ook gebruik van had kunnen maken. Persoonlijk als ik dieper nadenk vind ik stemmen ook vreemd gedrag, je geeft feitelijk een cadeautje aan iemand die strijd voor een rol, door op hem/haar te stemmen, en je betaalt er ook nog eens voor. Dus dan zou minstens de helft van de normale mensen zich schuldig maken aan wat wij fangedrag noemen. En een normale kijker zou misschien 1 keer stemmen terwijl een extreme fan 60x stemt. Iets dat in de praktijk voorkomt.

Je hoort mij ook absoluut niet zeggen dat een producent alleen leeft van fans, of dat ze deze programma’s maken om fans te pleasen.

Ik vind het prima dat jij je standpunt wilt verdedigen maar leg mij a.u.b. geen dingen in de mond die ik niet gezegd heb.

Ik leg jou niets in de mond. Ik probeer enkel duidelijk te maken dat fans financieel nauwelijks iets toevoegen in het totaal plaatje. Natuurlijk scheelt het, maar vergeleken bij alle miljoenen omzet is dit een zielig bedrag.

Jouw hele redenatie over het stemmen vind ik overdreven. Truus uit Delft (het beste voorbeeld) stemt gewoon omdat ze dat leuk vindt, Freek wel een leuke jongen vindt, omdat de buurvrouw ook stemt, de musicalreis naar Badhoevedorp te winnen of wat dan ook. Ze denkt er niet bij na dat het 60 cent kost. Als ze het in contanten moest betalen, zou ze het ook niet doen. Daarnaast: er wordt toch niet naar die stemmen gekeken, de winnaar van Mary Poppins is waarschijnlijk nu al bekend.

Mijn redenatie voor de last-minutes klopte misschien niet helemaal. Echter: de last minute plekken van succesvolle shows komen toch wel vol. Ook zonder fans die 30 keer gaan.

Ik merk dat we volledig de verkeerde kant op gaan qua invulling van dit topic. Het gaat niet over de financiële toevoeging van de fans en de dankbaarheid die we zouden moeten hebben, maar over hun opmerkzame gedrag.

[ Gewijzigd: 06 August 2009 10:07 PM by Michiel ]
  [ # 80 ] 06 August 2009 10:34 PM
Avatar
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  4
Geregistreerd  2009-08-06

Heel herkenbaar allemaal…

  [ # 81 ] 07 August 2009 04:45 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Michiel - 06 August 2009 10:01 PM

Daarnaast: er wordt toch niet naar die stemmen gekeken, de winnaar van Mary Poppins is waarschijnlijk nu al bekend.

Ok. Wie wordt de gelukkige?

  [ # 82 ] 07 August 2009 05:36 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Laat ik dan nog even Wim Sonneveld quoten:

“Ik heb geen zin om mijn privé-leven bloot te geven. Daar heeft niemand recht op. Ik interesseer mij toch ook niet voor het privé-leven van de mensen in de zaal. En ik geloof ook niet, dat de mensen zo geïnteresseerd zijn in mijn privé-leven. Ze zijn geïnteresseerd in mij als artiest en daarvoor komen zij. En ik vind daarenboven: laten zij maar denken wat zij willen, laat ze maar zeggen, wat ze willen. Ik weet toch wel wat ze zeggen.”

(http://www.eenlevenlangtheater.nl/wim sonneveld/Volgens Wim Sonneveld/416.html9

Michiel - 06 August 2009 10:01 PM

Ik merk dat we volledig de verkeerde kant op gaan qua invulling van dit topic. Het gaat niet over de financiële toevoeging van de fans en de dankbaarheid die we zouden moeten hebben, maar over hun opmerkzame gedrag.

  [ # 83 ] 10 August 2009 10:19 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  89
Geregistreerd  2008-08-13

Zolang je op een normale manier met de mensen omgaat is het helemaal niet erg om een keer bij de AU te staan.
Maar er zijn mensen die gaan gewoon echt te ver….

   Handtekening   

http://willemijnverkaikfanclub.clubs.nl

  [ # 84 ] 12 August 2009 06:57 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  47
Geregistreerd  2008-11-21

Op de foto gaan met iemand die je goed vindt: prima
Maar waarom dan 40 keer?
En cadeautjes? Tja.. ik denk dat ‘de artiesten’ blij zijn dat ze nu zelf geen zak drop of een pak koekjes willen kopen, maar doe dit dan ook voor de buschauffeur. Zij doen ook hun best voor je; om je veilig en snel thuis te brengen!

  [ # 85 ] 12 August 2009 08:11 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  41
Geregistreerd  2008-05-25

ZO lang niet geweest hier.

maar wat interssant topic is dit geworden.
En wat heb ik hier over te zeggen of hoe ik denk..

Want er wordt hier ook gepraat over het feit dat je niet bevriend mag zijn of kan zijn met acteurs.
Ok ik ga zeggen ben ook niet bevriend met iemand.
Maar ik ga gewoon toegeven ik heb wel een paar mensen uit het musicalleven op msn,ensemble mensen nu over algemeen maar neej vrienden zijn het niet.
Maar zelf vind ik het niet fout..zo lang je iemand met respect en normaal behandeld gebeurd dat andersom ook.
Zelf vind ik ook mensen uit musicalleven niet meer byzonder dan ik of jij..iemand die niet kan zingen of dansen. Dat wil niet zeggen dat ik die mensen niet bewonder of volg in wat ze doen.

ga zelf ook wel regelmatig naar musicals en ben soms ook vaker naar 1 bepaalde musical geweest.
Soms ook gegaan omdat iemand uit die betrefende musical die je op wat voor manier leert kennen vraagt ow kom je nog een keer? of kom je mij bewonderen in die rol?leuk als je komt kijken.
Ook ga ik dan wel een praatje maken met die gene je was leuk,goed of het was een keertje minder maar toch heb ik genoten van de voorstelling.
Ook ga ik niet vaak meer met iemand op de foto.. heel af en toe een keer met iemand puur voor de herinnering of omdat je gewoon in een bui zit waarvan ik denk nu wil ik wel gewoon op de foto maar waarom eigenlijk ach gewoon omdat foto maken soms gewoon leuk is.

Martijn van voskuijlen vind ik voor mij een leuk voorbeeld.. Martijn heb ik bijvoorbeeld leren kennen als kikkerprins 5 jaar geleden in de efteling. Totaal nog onbekend voor veel van de musicalbewonderaars fans..
Toen der tijd veel gepraat,lol gehad in ze van leuke gesprekjes,toevallig bij elkaar in bus zitten met erge lollige buien en zelfs keer elkaar tegen gekomen in de kroeg waar ik nog met hem gezellig gedanst heb.. ach wat maakt het uit is gewoon leuk.. maar niks byzonders gewoon gezellig.
Nu 5 jaar later is hij dus understudy van troy in hsm en is hij laatste periode van fame ook schlomo geweest.
En ja na elke voorstelling waar hij in speelt ga ik nog naar de au om een praatje te maken.. hoe het was hoe het gaat en dat soort dingen..in heel die tijd 1 keer op foto geweest voor de lol omdat het toch leuk was 1 x op de foto te gaan..maar meer hoeft ook niet.

vind het ook gewoon leuk om mensen te zien groeien in hun vak. maar dat is in alles.. ben gewoon een mede persoon die gewoon leuk vind wat andere doen wat het nu is..

En jah soms heb ik van die momenten dat ik toch ineens de fan ben,die keer iemand een kleinig heidje geeft of een handtekeing vraagt ...maar of ik dat wil neej niet meer.. ga nu alleen nog maar last-minute naar voorstellingen en ook echt alleen als iemand die vraagt wil je komen kijken naar de voorstelling want daar speel ik in meej.. ja dan doe ik dat. En ook ga ik naar musicals om even uit de stress te zijn soms als ik het zwaar heb… of om even niet aan problemen te denken dan is het toch iets waar ik even tot rust kom..t werkt zelfs beter dan slapen haha… om even tot rust te komen…

overigens heb je ook weer verschillende manier van mensen kennen!!
maar goed ik hou op met praten… wss is het weer veeel:P haha xxx sorry als het overlast is.. xxx

  [ # 86 ] 13 August 2009 08:39 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2009-07-30

Het leuke van dit topic is dat iedereen gelijk in de verdediging schiet om te bewijzen dat hij/zij zeker geen musicalFAN is. Ik snap niet waarom het woord musicalfan zo’n negatieve lading heeft. Fan betekent nog altijd niets anders dan ‘enthousiaste liefhebber of bewonderaar’ (van Dale). Dat betekent dat Musicalworld vol zit met fans, niet? Voor dat waar de eerste post van Michiel over gaat hebben we andere woorden voor, als ‘groupies’ en ‘hysterie’.
Maar omdat de fans van sites als deze graag bewijzen dat zij absoluut niet zo zijn, maken we onderscheid tussen ‘FANS’ en ‘liefhebbers’.
En als ik het goed begrijp maakt het verschil daartussen met wat voor reden en op wat voor manier je naar de artiestenuitgang gaat? Want de meerderheid hier op Musicalworld gaat naar de artiestenuitgang, net als de ‘fans’ MAAR om andere redenen. Als liefhebber, uit interesse voor de rol zeg maar…. Volgens mij gaan we allemaal met dezelfde reden. Om even je idool en de boeiende mensen te zien, een praatje te maken, en misschien een foto of handtekening. Hoe je dan doet, hangt van de persoon af. Sommige mensen doen ‘normaal’ uit principe, of gewoon omdat ze weten dat de artiesten en anderen er op neer kijken als ze niet normaal doen. Anderen doen hysterisch, achterlijk, omdat ze het nog niet helemaal snappen, en niet beter weten.
Oudere vrouwen met fansites die suggereren het meest respectvol en normaal met hun idool om te gaan, maar onderwijl op hun verjaardag met bakken cadeaus komen aanzetten, zodat je als artiest geen ‘nee’ meer kan zeggen. (want als je wel nee zegt, ben je een klootzak!) Verassing! Opgelaten. Een bijna opgedrongen vriendschap. En zelfs hebben ze niks door.
Al met al zijn we allemaal fans, en ik vind het raar dat daar zo’n taboe op rust. Maak gewoon een onderscheid tussen fans en groupies/hysterische gevallen. Niet zoiets vaags als fans en liefhebbers, wat eigenlijk gewoon hetzelfde betekent.

Even iets heel anders: iedereen loopt hier nou wel zo erg te zeuren over hoe erg het is dat sommige mensen zich gewoon niet kunnen gedragen bij de artiestenuitgang, maar wat hier op Musicalworld gebeurt vind ik veel erger. Voor de goede orde: dit gaat heus niet over IEDEREEN, het is iets algemeens. Voel je dus niet direct aangevallen, maar..
Hoe hier soms over bepaalde mensen gesproken wordt, vind ik respectloos. De gemeenste dingen worden gezegd, over mensen die ook maar hun werk doen.
De een is nu eenmaal beter in zijn werk dan de ander, zo gaat dat(je kan het met ieder beroep vergelijken). Vaak weten mensen hier van te voren al hoe iemand zijn rol gaat spelen, en of iemand wel of niet geschikt is voor de rol, dat dát door dà­e producent zééééker misgaat!  Mensen worden afgekraakt omdat ze een valse noot zongen. Kom op, het zijn toch maar mensen? Hier worden ze volgens mij gezien als een soort ‘superhumans’ die het maar perfect moeten doen, en als het dat niet is, is het slecht. De voetballer valt ook wel eens, en de bakker laat vast wel eens zijn brood aanbranden. Natuurlijk: die verkoopt het dan niet. Maar bij theater kan dat niet, want een van de dingen die theater zo bijzonder maakt is dat het LIVE is. Dat betekent dat elke fout die het menspersoon maakt, meteen gezien wordt door de toeschouwers. Iets wat bij een bakker niet het geval is. En moet het menspersoon daardoor afgestraft worden met lelijke woorden? Ik vind van niet.

Waar ik me ook vaak aan irriteer is dat mensen zich beter voelen dan ‘de mensen’ a.k.a. ‘het grote publiek’ wat uiteindelijk betekent: de niet-musicalfans. Want hoe leuker het grote publiek iemand vind, hoe minder leuk de musicalfans hem vinden. Mensen als Chantal Janzen en Freek Bartels zijn hier altijd de dupe. Ik las net een bericht waar iemand Freek Bartels en Brigitte Heitzer ‘opgeblazen musicalartiesten’ noemde. Wat betekent ‘Omdat iemand bekend is, telt hij voor ons niet mee als echte musicalartiest’? Raar hoor.

Als we nou eens met zn alleen wat aardiger gaan doen, wordt het vast dolgezellig.

Ajuus, Testosteronthee

  [ # 87 ] 13 August 2009 08:41 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  10
Geregistreerd  2008-08-04

haha helemaal mee eens!

[ Gewijzigd: 13 August 2009 08:44 PM by WIMBO ]
  [ # 88 ] 13 August 2009 09:02 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

testonetwothree - 13 August 2009 08:39 PM

Als we nou eens met zn alleen wat aardiger gaan doen, wordt het vast dolgezellig.

Eigenlijk ben ik het zo ongeveer over alles wat je zegt met je eens, behalve die laatste regel, haha. Ik vind dat eigen meningen juist nodig zijn om een leuk forum te hebben. Eigenlijk is de reden dat ik musicalworld het leukste forum van Nederland vind hebben (en dit is niet om te slijmen) dat we allemaal wel dezelfde hobby hebben, maar dat daar nog zoveel verschillende richtingen inzitten en dat daar nog zoveel verschillende meningen over kunnen bestaan, zodat er toch nog hele pittige discussies kunnen ontstaan. Wanneer je lid bent van een forum over 1 artiest, kom je niet snel in heftige discussies terecht, want iedereen vind die artiest het beste en iedereen vind hem/haar geweldig. Dus persoonlijk vind ik dat hier best dingen over artiesten gezegd mogen worden die andere misschien niet zo leuk vinden. Daarvoor is het nou eenmaal een eigen mening en ik moet zeggen dat ik nog niet vaak op dit forum een bericht ben tegengekomen die echt niet door de beugel kon.

  [ # 89 ] 13 August 2009 09:05 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2009-07-30

Ik heb ook niks tegen eigen meningen hoor, natuurlijk moet dat kunnen! Maar de manier waarop is meestal zo naar. Je kan ook op een normale vriendelijk manier kritiek leveren.

  [ # 90 ] 13 August 2009 09:12 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  172
Geregistreerd  2009-06-19

testonetwothree - 13 August 2009 08:39 PM

Maar bij theater kan dat niet, want een van de dingen die theater zo bijzonder maakt is dat het LIVE is. Dat betekent dat elke fout die het menspersoon maakt, meteen gezien wordt door de toeschouwers. Iets wat bij een bakker niet het geval is.

En daarom houd ik nou van theater, Life and Cooking en het RTL-nieuws. Het feit dat het live is maakt het al bijzonder en van mij part mogen ze wel wat meer foutjes maken in het theater, vind het altijd wel leuk en grappig!

‹ First  < 4 5 6 7 8 >  Last ›
6 of 10