Interview

De impact van Impact

Op 1 mei is de eerste voorstelling van Impact, een gospelmusical, te zien in het M-lab. De hoogste tijd voor een interview.

De Bijlmerramp
Op de vraag aan Joanne of ze, daar ze de Bijlmerramp van dichtbij heeft meegemaakt, het niet lastig vindt om in een stuk daarover te spelen antwoordt ze ontkennend. Dat komt omdat het in dit stuk niet echt over de ramp op zich gaat, maar meer over de personages en welke impact deze heeft gehad op hun leven. Ik kan in mijn gedachten wel teruggaan naar die avond en ik weet wel hoe ik me voelde, toen en de volgende dag toen ik ben gaan kijken. De verbijstering en ongeloof over de verwoesting die koningin Beatrix bij haar bezoek toonde was heel herkenbaar.
Daniel benadrukt dat Impact is geïnspireerd op de Bijlmerramp, maar dat het zich hier en nu afspeelt. Het is dus geen documentaire; het speelt zich niet af in die tijd en is dus universeler.

Vijftien verhaallijnen
Daniël meent dat we intussen wel wat gewend zijn, dus dat vijftien verhaallijnen niet te veel is. Films als Magnolia en Babel zijn ook gebouwd rond verschillende draadjes. We kennen het genre dus wel, en het was een uitdaging om dat in de musical toe te passen. Wat hem daartoe inspireerde was de foto die op de poster staat, waarin je de flat ziet waarvan de voorkant is weggeslagen en je al die kamertjes zag. Al die mensen die achter een geveltje verborgen waren zijn plotseling allemaal bloot. Wat zouden die levens zijn geweest.
Mensen die de doorloop hebben gezien hebben aangegeven dat zij het heel helder konden volgen. Dus hopelijk is het helder genoeg voor iedereen die komt kijken.

Joy
Eén van die vijftien verhaallijnen is die van Joy. Joanne speelt in de voorstelling deze alleenstaande moeder met een zoon die op het verkeerde pad is geraakt. Joy is een koorleidster met aanzien in de Surinaamse gemeenschap, die worstelt met het drugsgebruik en de criminele activiteiten van haar zoon . Ze ervaart het als een belediging, omdat ze hem zo veel hoger had ingeschat en meer gegund. Dit escaleert enorm tussen haar en haar zoon.
Door de ramp komt Joy echter tot inzicht, beseft hoe veel ze van haar zoon houdt en ook zijn ogen gaan open en beseft hij waar hij mee bezig is. Uiteindelijk gaan ze toch uit elkaar. Hij heeft in het criminele circuit een prijs op zijn hoofd staan, en heeft door de ramp de kans hier onder uit te komen.
Het spelen van Joy is dan uiteindelijk weer een workshop voor het echte leven. Want Joy slaat haar kind wel, en dat is heftig om te doen. Natuurlijk ben je op dat moment actrice, je voelt op zo'n moment wel de confrontatie. Zo zou het dus voelen als jet het echt zou doen. En meteen dé reden voor Joanne om het nooit zelf te doen.

Vrijheid in het maken
De manier waarop deze voorstelling in het M-Lab kan worden gemaakt is voor Daniël heel prettig. Je kan er met bepaalde ideeen naartoe komen en nog een fase hebben waarin je je kan laten inspireren door de acteurs. Normaal moet je met een kant en klaar verhaal naar een producent toe stappen en is er weinig bewegingsruimte. Nu kan je de fantasie en creativiteit van je speler toelaten in dat wat je maakt. Dat is zo'n verrijking en maakt het zo veel authentieker; dat voel je er wel aan af. Joanne voegt hier nog aan toe dat het prettige van Daniël is dat hij dat wat hij geschreven heeft of vindt altijd bij je polst; “hoe voelt dat bij jou?”. Hij geeft veel ruimte en laat je je rol mede scheppen. De speler zit vaak zo goed in de rol dat hij zelf het beste kan beoordelen of het wel of niet klopt wat je doet of zegt.

Impact is te zien van 1 tot en met 3 mei in M-lab. Een voorstelling om niet te missen.
25 April 2008
N.v.t.
Amsterdam
M-Lab
http://www.m-lab.nl
M-lab, Impact, Daniel Cohen, Gospel, Bijlmer, ramp, drama, musical

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen