Interview

Rebecca: In gesprek met Petra Clauwens

Een van de mrs. Danvers-actrices in de voorstelling Rebecca is Petra Clauwens. Wij spraken na de voorstelling met haar.

De beste musical, die op dit moment te zien is, is waarschijnlijk Rebecca. In deze voorstelling wordt één van de belangrijkste rollen vrijwel altijd vertolkt door een Nederlandse actrice. Eerste cast voor de rol van Mrs. Danvers is Pia Douwes, maar haar alternate Femke Soutenga is eveneens Nederlands. En van de twee understudies is er dan ook nog weer één Nederlands. We spraken met haar.

Petra Clauwens is naast understudy voor deze hoofdrol ook swing, wat in haar geval betekent dat ze in kan vallen voor zeven verschillende ensemblerollen. Wij zagen haar als Mrs Danvers en spraken met haar na de voorstelling.
De afspraak is bij de artiestenuitgang om vervolgens in haar appartement op een steenworp afstand van het theater het interview te doen. We zijn niet de enige die daar staan. Een dertigtal fans wacht geduldig op de spelers. Als deze dan verschijnen, wordt hen beschaafd om een foto gevraagd,  wordt er een vraag gesteld, een complimentje gegeven of om een handtekening gevraagd.

Petra: Je hebt hier zo veel fans. Ze zijn heel netjes, vriendelijk en lief. Ik heb ook vaste fans, nu al zul je denken, eigenlijk te gek voor woorden. Er is een groep die zegt: je moet meteen weer zeggen als je (Danvers) speelt, dan komen ze meteen weer kijken. Dat doe ik dan ook via mijn website. Nu was het laatste moment, omdat Pia weg moest voor een persmoment.
Ik speel gemiddeld één keer per maand Danvers. De andere dagen ben ik ensemble, en is het iedere dag weer iets anders. Ik ken alle vrouwelijke tracks van het ensemble. Ik doe alleen Beatrice niet, en Hopper natuurlijk niet, en delen van Clarice niet. Voor het deel waar Clarice zingt (bij het aantrekken van de jurk) heeft ze aparte understudies, maar die houden waar dat kan hun eigen ensembletrack. In die situatie speel ik dan de ensembletrack van Clarice. Dus in totaal heb ik 7 ½ ensemblerol. 

Wanneer heb je voor het eerst gedacht dat je ook wel in het buitenland zou willen spelen?
Petra: Dat is tijdens mijn studietijd gekomen. Op het conservatorium van Tilburg moet iedereen ook Duitse stukken zingen, omdat ze weten dat er ook veel mensen naar Duitsland gaan om daar musicals te spelen. Ik had daar altijd wel plezier in. Ik kon het voor geen meter; ik was meer van de wiskunde en scheikunde, en talen was niet zo mijn ding, maar als je hier bent gaat het wel heel snel. Dat had ik niet echt verwacht, maar is wel een fijne bijkomstigheid. Vanuit de productie krijgen we ook Phonetik, en de man die dat doet is echt grandioos. Vaak weet je namelijk wel hoe een woord moet worden uitgesproken, maar het moeilijkste van de taal vind ik ze zinsmelodie. Je ben zo gewend om in het Nederlands de klemtoon op bepaalde woorden te leggen, en in het Duits kan dat helemaal anders zijn. Wij gebruiken veel hoog —laag-hoog-laag, maar het Duits is veel vlakker. Zij accentueren met het breed maken van woorden, en dat heb ik echt moeten leren.

Ondanks je uitspraak wilden ze je dus graag hebben. Kreeg je daar nog feedback op?
Petra: Nee, eigenlijk niet. Je doet auditie, dan wacht je bij de telefoon en hoopt dat ze bellen. Als ze dat dan doen met de mededeling “je bent het geworden” denk je alleen, “oh leuk, nu is het heel veel regelen.” Als je het niet bent geworden, weet je meestal zelf wel waarom. En als dat niet zo is, kun je wel bellen en het aan de casting-director vragen.

Wat is er aan de rol van Danvers dat drie van de vier actrices die de rol spelen uit Nederland komen?
Petra: Dat weet ik ook niet. De Duitsers zeggen vaak: daar heb je die verrückte Hollà¤nder met die heel erge beltstemmen. Ik denk dat het daaraan ligt. Dat wij drie altijd veel gebelt hebben. Maar je weet het niet, want je hebt hier in Duitsland ook veel mensen die dat kunnen. En het is niet alleen hier zo. Susan Rigvava-Dumas en Maya Hakvoort hebben de rol ook gespeeld.

Hoe ben je bij Rebecca terechtgekomen?
Petra: Op school heb ik kennis gemaakt met Rebecca, omdat Edward Hoepelman het ons onder de neus geschoven heeft. En de eerste keer dat ik de liedjes hoorde en de noten zag dacht ik: Wow, die rol van Danvers is zo gaaf. En vanaf moment één werd het één van mijn droomrollen. Maar ik had niet verwacht dat ik die rol al op mijn 27 zou spelen. Toen hier de auditie kwam, dacht ik: Wie niet waagt, die niet wint. Dus ik heb auditie gedaan voor de rol van Danvers en daarvoor van hen het materiaal gekregen.
Hier in Duitsland is het vaak zo dat je in de eerste ronde je eigen lied zingt en dan kijken ze of ze je in de rol vinden passen, of je stem erbij past en het type bent. Als je daar door bent is de tweede ronde vaak een werksessie. Bij mij was dat zonder het creatieve team erbij. Dan zeggen ze; ‘Kun je even zus proberen, of zo. Kun je een beetje meer dit of dat doen. Dat is wel een auditie, maar eentje waarbij ze aan je werken. Dat ze kunnen zien dat als ze je een opdracht geven, kan je dat dan ook wel. Het hoeft op zo’n moment niet perfect te zijn, het is vooral dat zij zien dat het er in zit.

Lees verder>>>>

21 June 2012
Reguliere voorstelling
Stuttgart
Palladium Theater
petra clauwens, rebecca, mary poppins, mrs. danvers

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen