Net als vorig jaar was 2007 voor deze musicalliefhebber op het thuisfront niet erg inspirerend. De trend van overbekende revivals en een overvloed aan familievoorstellingen zette zich voort. De paar nieuwe voorstellingen als “Shhh..It Happens†en “Route 66†waar ik mijn hoop op had gevestigd, kwamen helaas niet uit de verf. “Wie wordt Evita?†wist mij op tv niet te boeien, omdat het niet kon tippen aan de productionele kwaliteit en amusementswaarde van de BBC-programma’s “How Do You Solve a Problem Like Maria?†en “Any Dream Will Doâ€.
De meest belangrijke nationale gebeurtenis dit jaar was voor mij de opening van het M-Lab. Dit intieme theater zal hopelijk op korte termijn heel wat nieuw repertoire en talent gaan voortbrengen. De prachtige openingsproductie, “Into the Woods†(inventief vertaald door Koen van Dijk) met o.a. een fantastische Vera Mann als heks, haalde mijn top 10 net niet. Het was echter wel de beste Nederlandse show die ik in 2007 bijwoonde. Ruth Jacott maakte als nationale uitvoerende artiest de grootste indruk op mij met haar verbluffende transformatie tot Billie Holiday.
Ook Londen lijkt voorlopig geen spannend nieuw repertoire voort te brengen. De theaterstad van de wereld produceerde afgelopen jaar vooral goede producties van Amerikaanse musicals (“Paradeâ€, “Hairsprayâ€). Van nieuwe shows als “Dirty Dancingâ€, “Bad Girlsâ€, “Desperately Seeking Susan†en “The Lord of the Rings†werd ik niet warm of koud. De tijd dat Londen de toon zette op musicalgebied is duidelijk voorbij.
Het is vooral Amerika, die zijn eigen kunstvorm weer herontdekt heeft, getalenteerde regisseur/choreografen voortbrengt (Jerry Mitchell, Rob Ashford, Susan Stroman) en de meest geslaagde en interessantste musicals creëert op dit moment. Het genre van de musical comedy lijkt een ware come back te hebben gemaakt en tot dit genre behoren dan ook de meeste keuzen uit mijn top 10.
2007 was zonder enige twijfel een zeer goed jaar voor de musical film. Het afgelopen jaar was goed voor maar liefst 4 zeer geslaagde en gevarieerde musicalfilms: “Hairsprayâ€, “Enchantedâ€, “Across the Universe†en “Sweeney Todd†(de laatste 2 hebben de Nederlandse bioscopen nog niet gehaald).
Tenslotte zag ik het afgelopen jaar ook nog indrukwekkende concerten van twee zeer uiteenlopende musical diva’s: Liza Minnelli (Antwerpen) en Ute Lemper (Utrecht), en ontdekte ik de fenomenale East Village Opera Company (Theater Fabriek, A’dam).
TOP 10
1. SPRING AWAKENING (Eugene O’Neill Theatre, 26 september, New York)
Een meesterwerk, dat de adrenaline door mijn lijf deed gieren. Een musical die wat te zeggen heeft en doet nadenken! Wat een ongelofelijk getalenteerde jonge cast (waaronder de sensationele Jonathan Groff, John Gallagher Jr. & Lea Michele), inventieve regie en innovatief gebruik van eigentijdse muziek! Dit is wat de toekomst van de musical zou moeten zijn.
2. PARADE (Donmar Warehouse, 9 oktober, Londen)
Een ambitieuze musical rond een rechtzaak, die diepe indruk achterlaat. Het stuk heeft zijn zwakke punten, maar die wegen niet op tegen de pluspunten. Lara Pulver als de vrouw van de verdachte was fenomenaal en het regiedebuut van Broadway-choreograaf Rob Ashford is erg veelbelovend.
3. THE 25TH ANNUAL PUTNAM COUNTY SPELLING BEE
(Circle in the Square, 28 september, New York)
Hilarisch en hartverwarmend tegelijk. Het is regisseur James Lapine en zijn creatives gelukt om van een show rond een spelwedstrijd een frisse, innemende voorstelling te maken.
4. XANADU (Helen Hayes Theatre, 29 september, New York)
De makers van deze show zijn er in geslaagd om van een draak van een film een top show te creëren, mede dankzij het ingenieuze scriptvan Douglas Carter Beane. Dit is camp van hoog niveau en de jaren ’80 muziek werkt wonderwel zeer effectief. De innemende Kerry Butler laat zien dat ook zij een nieuwe Broadwayster is om in de gaten te houden.
5. LEGALLY BLONDE (Palace Theatre, 30 september, New York)
De sage van Elle Woods, die zich van dom blondje tot getalenteerd juriste ontwikkelt, is een heerlijke musical comedy geworden en lanceert Laura Bell Bundy als ster. Lekker regiedebuut van choreograaf Jerry Mitchell, die een perfecte cast samenstelde.
6. AVENUE Q (Noel Coward Theatre, 1 januari, Londen)
Enkele jaren geleden zag ik deze komische diamant al met de originele Broadway cast, maar de frisse Britse cast deed hiervoor in zijn geheel niet onder en maakte van deze voorstelling weer een enorm feest. Een Sesamstraat voor volwassenen.
7. WOYZECK (Muziektheater, 22 april, Amsterdam)
Een moderne muziektheaterbewerking van het verhaal van Georg Büchner door de IJslandse theatergroep Vesturport. Deze, o.l.v. Gàsli à–rn Gardarsson (1973), wist internationaal al eerder internationaal furore te maken met hun inventieve circus-interpretatie van “Romeo & Juliet†. In Woyzeck staat water centraal en dit was briljant in de gehele enscenering doorgevoerd. De muziek was van Nick Cave.
8. THE COLOR PURPLE (Broadway Theatre, 26 september, New York)
Het ijzersterke verhaal van Alice Walker blijft ook als musical overeind en wist me emotioneel weer helemaal in te pakken. Een prachtige productie met een weelde aan Afro-Amerikaans talent op het podium.
9. A CHORUS LINE (Theatre, 30 september, New York)
Een van de grootste klassiekers (in de originele enscenering) op de plek waar het thuis hoort: Broadway. Iets gedateerd, maar toch fascinerend vanwege de inventieve en, voor die tijd ongetwijfeld, innovatieve enscenering van Michael Bennett en de super cast.
10. ALTAR BOYZ (New World Stages, 24 september, New York)
Een hilarische parodie op boy bands en religie, met een uitmuntende cast.